قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:

دانشگاه‌ها پیشگام توسعه فرهنگ مدیریت سبز باشند

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۱۵:۲۲:۵۹
کد خبر: ۸۴۰۵۱۹
دانشگاه‌ها پیشگام توسعه فرهنگ مدیریت سبز باشند
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتظار می‌رود دانشگاه‌ها پیشگام توسعه فرهنگ‌ مدیریت سبز باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، عبدالرضا باقری ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی دانشگاه سبز اظهار کرد: در چند سال گذشته مدیریت سبز در دانشگاه‌ها شاهد توفیقات بسیاری بوده، مدیریت سبز در واقع استفاده بهینه از منابع و حفظ اکوسیستم‌های طبیعی بوده و به نوعی یکی از مقوله‌های مهم توسعه پایدار است که در اوایل دهه 90 در سطح بین‌الملل مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: در این حوزه اقدامات بسیاری در دنیا و در سطح ملی برگزار شده و توسعه شهرهای پایدار یکی از مسائل مطرح شده است، شاید در چند دهه گذشته در سطح بین‌الملل و در سطح کشور عمدتا از منابع خدادادی استفاده کرده‌ایم و باید به سمتی برویم به نوعی این منابع را مدیریت کنیم که برای نسل فعلی و نسل‌های آینده حفظ کنیم.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: اقداماتی در توسعه شهرهای پایدار صورت گرفته که عبارتند از بازنگری در طراحی حمل و نقل عمومی و توسعه آن که بتوانیم شهرهای انسان محور و محیط زیست محور را به بهترین نحو حفظ کنیم، در برخی از دانشگاه‌های ما استفاده از دوچرخه آغاز شده و به تربیت جسمانی افراد کمک می‌کند و از آلودگی‌های محیط زیستی جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: ما در پردیس‌های دانشگاهی باید همت کرده و فرهنگ استفاده از دوچرخه را گسترش دهیم، دومین مقوله کاهش مصرف آب در شهرهاست و باید اقدامات مناسبی با توجه به تجربیات جهانی داشته باشیم و بازنگری در این زمینه صورت گیرد.

باقری بیان کرد: دیگر مقوله انقلاب در فناوری روشنایی است که جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای با دیگر لامپ‌هاست، چهارمین مقوله در توسعه شهرهای پایدار توسعه فضای سبز با استفاده از مطالعات علمی و کاشت درختانی که متناسب با هر منطقه است.

وی گفت: این درختان در جذب دی اکسید کربن نیز کمک می‌کند، به طور متوسط هر درخت در طی سال می‌تواند حدود 50 کیلوگرم دی اکسید کربن را از فضای محیط ما دور کند و یکی از موضوعاتی است که می‌تواند به عنوان تله برای دی اکسید کربن و دیگر مضرات مورد استفاده قرار گیرد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: در واقع ما وارد عصری می‌شویم که هر کس می‌تواند انرژی مورد نیازش را از محیط زندگی خود تامین کند و دانشگاه‌های می‌توانند در توسعه این سیستم‌ها می‌توانند بسیار موثر باشند.

وی افزود: دیگر مقوله مورد توجه توسعه سیستم‌های الکتریکی بدون استفاده کاغذ و با کارایی بالاست، هشتمین مقوله حذف تدریجی ظروف یکبار مصرف است و باید اهتمام جدی برای فرهنگ سازی عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف انجام دهند، باید بررسی شود که چگونه به صورت تدریجی شاهد حذف ظروف یکبار مصرف باشیم.

باقری خاطرنشان کرد: نهمین مقوله‌ حذف و تغییر رژیم غذایی است و باید در کشور بسیار کار شود و باید شاهد تغییر نگرش مردم در این زمینه باشیم، باید به سمت مواد پروتئینی گیاهی رفته و تدریجی فرهنگ سازی کنیم و استفاده بیشتری از پروتئین‌های گیاهی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: دهمین اقدام مورد توجه در دنیا توسعه آگاهی‌های عمومی از طریق تولید محتوا در فضای مجازی و بروشور است، در ارتباط با اقدامات ستادی باید تدابیر لازم را برای پیشبرد این مقوله‌ها اتخاذ کنیم، یکی از آن‌ها موضوع گذاشتن مشوق برای دانشگاه‌ها برای ورود به این عرصه‌هاست.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: سومین اقدام ایجاد نظام رتبه بندی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در این مقوله‌هاست، آخرین اقدام هم برگزاری نمایشگاه در مراکز استان‌هاست تا فرهنگ مدیریت سبز را در همه ابعاد در جامعه توسعه دهیم و انتظار می‌رود دانشگاه‌ها پیشگام در توسعه فرهنگ‌سازی باشند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز