کارشناس ارشد مشاوره:

خانواده‌ها باید مشکلات نوجوانی را قبل از بحران، درمان کنند

۱۳۹۸/۰۲/۱۵ - ۱۴:۰۲:۵۱
کد خبر: ۸۴۲۲۹۹
خانواده‌ها باید مشکلات نوجوانی را قبل از بحران، درمان کنند
کارشناس ارشد مشاوره گفت: می‌توان با آموزش مفاهیم و خواندن چند کتاب روانشناسی از بروز بحران‌های نوجوانان جلوگیری کرد و خانواده‌ها باید این فرهنگ را یاد گیرند که قبل از مشکل به داد بچه‌ها برسند تا بتوانند جمع خوبی در خانواده داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، با گفتن اینکه روانشناسی هم یکی از قدیمی‌ترین نظام‌های علمی و هم یکی از جدیدترین آن‌هاست، ما با یک تناقض و یک تضاد آشکار شروع می‌کنیم، علمی که مدام درحال بروزسانی است با هر پیچیدگی انسان، دچار دگرگونی می‌شود.

روانشناسی با دارا بودن شاخه‌های گوناگون و روش‌های کارآمدی که هر مشاور و روانشناس قادر است برای ترمیم روح مراجعان خود از آن بهره‌مند شود، به علمی تبدیل شده که گویی بین زمان گذشته و حال استمراری مانده است.

با وجود اینکه جامعه هدف علم روانشناسی را مردم تشکیل می‌دهند اما به مرور زمان برخی تفکرات نادرست علیه این علم شکل گرفته و به نوعی مراجعه به مشاور را محدود به افراد دارای بیماری‌های خاص روحی کرده است.

این درحالی است که اگر شما کوچک‌ترین مشکل یا حتی قبل‌تر از آن ساده‌ترین راه ارتباطی با دیگر هم‌نوعان خود را بلد نباشید، در مسیر پیشرفت شخصی و رسیدن به جایگاه مطلوب اجتماعی دچار چالش خواهید شد.

در این راستا برای آشنایی هرچه بیشتر مردم با روش‌های مدرن مشاوره، ویژه برنامه «مشاوره برای همگان» به مدت 2 روز در باغ غدیر برگزار شد و در آن 15 غرفه به صورت رایگان در زمینه‌های مختلف به ارائه خدمات تخصصی به مردم پرداختند.

در بین همه غرفه‌هایی که وجود داشت، «فرزندپروری»، «سبک زندگی و انتخاب همسر» و «بازی درمانی» از غرفه‌های پرمخاطب برنامه بودند که همواره جمعیت زیادی را به سمت خود جذب می‌کردند.

امروزه چالش بحران هویت بیش از گذشته مطرح است

مدیر مرکز مشاوره یارستان فاطمه مالکی درباره برگزاری این برنامه اظهار کرد: 15 غرفه در برنامه «مشاوره برای همگان» وجود داشت که در آن‌ها مشاوره فردی و گروهی در موضوعات تخصصی و متنوع، انجام تست‌های شخصیت شناسی و بازی درمانی انجام می‌شد.

وی افزود: در غرفه مشاوره فردی موضوعاتی چون ازدواج، مسائل خانوادگی، تحصیل و انتخاب رشته، انتخاب شغل، استعدادیابی و سنجش هوش، تربیت فرزند و معرفی کتب علمی روانشناسی ارائه شد.

مدیر مرکز مشاوره یارستان با بیان اینکه تمامی کارشناسان حاضر در برنامه دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری هستند، گفت: امروزه موضوعاتی چون بحران هویت برای نسل جوان بیش از گذشته مطرح است و نیاز به مشاوره دارند.

وی افزود: شکل‌گیری هویت و شخصیت برای نوجوان در یک خانواده منسجم بهتر و راحت‌تر اتفاق می‌افتد و فرزند خانواده‌ای که دچار چالش است زمانی که به سن نوجوانی رسید مشکلات بیشتری خواهد داشت.

لزوم آموزش فرهنگ رسیدگی به نوجوان، قبل از بروز مشکل

مالکی تصریح کرد: پیشنهاد ما به خانواده‌های این است که از دوران کودک پیگیر موضوعات فرزندپروری باشند تا دچار مشکلات نوجوانی و بحران‌های بلوغ نشوند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با آموزش یک سری مفاهیم و خواندن چند کتاب روانشناسی از بروز این بحران‌ها جلوگیری کنیم، چطور ما برای استفاده از وسایل خانه یا حتی گل بدنبال دفترچه راهنما و نحوه نگه‌داری از آن‌ هستیم اما وقتی فرزندمان بزرگ می‌شود احساس نیاز نمی‌کنیم که درباره نیازهای سن او سوال کنم.

کارشناس ارشد مشاوره بیان کرد: خانواده‌ها باید این فرهنگ را یاد گیرند که قبل از مشکل به داد بچه‌ها برسند تا بتوانند جمع خوبی در خانواده داشته باشند.

وی افزود: حتی قبل از دوران بارداری هم زمان خوبی برای تحصیل این آموزش‌هاست، آموزش‌های بارداری و زمان تولد نوزاد و حتی آموزش درباره اینکه زوجین چگونه با یکدیگر ارتباط مناسبی داشته باشد تا به باور مشترک برسند، بسیار تاثیرگذار است.

رفع اختلال‌های کودکان در بازی درمانی

مالکی با درباره بازی درمانی برای کودکان اظهار داشت: برخی کودکان اختلال‌هایی چون وسواس و اضطراب، پرخاشگری و استرس جدایی از مادر و غیره دارند که در قالب بازی رفع می‌شود.

وی افزود: زمانی که کودک وارد اتاق بازی درمانی شد فقط یک بازی برای بچه انجام می‌شود اما در دل همان بازی درمان نهفته است که پس از چند جلسه نتیجه خواهد گرفت.

مدیر موسسه مشاوره یارستان گفت: مشکلات اضطراب اجتماعی، وسواس و ترس‌ها در بازی درمانی بسیار خوب جواب می‌دهد و کودکان 2 تا 10 سال می‌توانند در بازی درمانی شرکت کنند.

گوشزد آسیب‌های اجتماعی به شهروندان

مدیر منطقه 4 شهرداری اصفهان با بیان اینکه شهرداری در راستای وظایف ذاتی خود و شرایط منطقه اقدام به برگزاری این برنامه کرده است، گفت: براساس سیاست‌های مدیریت شهری در راستای اثربخشی فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، رویکردی نو به موضوعات مناسبتی و غیره مدنظر قرار گرفت.

وی افزود: برای نخستین بار به صورت اجتماعی در محیط تفریحی باغ غدیر به صورت رایگان برنامه «مشاوره برای همگان» اجرا شد تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

رضا اخوان افزود: موضوع آسیب‌های اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و همه در سطوح مختلف با آن سر و کار دارند و برای همه مردم و مسئولان محسوس است.

وی افزود: بر آن شدیم با همکاری حوزه‌های اجتماعی ویژه برنامه مشاوره برای همگان را اجرا کنیم تا بخشی از این آسیب‌ها به گوش مردم برسد و آگاهی‌های لازم را کسب کنند.

مدیرمنطقه 4 شهرداری اصفهان تصریح کرد: رشته‌های مختلفی در این برنامه به ارائه خدمات پرداختند که همه فعالیت‌ها معطوف به تحقق شعار "نشاط و سرزندگی اجتماعی" بود و استقبال بسیار خوبی از برنامه شد.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان درخواست کرده‌اند این قبیل برنامه‌ها تداوم داشته باشد و ما هم تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی‌ حداقل فصلی یکبار بتوان چنین برنامه‌ای را در باغ غدیر برگزار کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز