آب خوش از گلوی اصفهانی ها پایین نمی رود/دلیل تغییر مزه آب چیست؟

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۸:۲۰:۳۸
کد خبر: ۸۷۶۴۰۲
آب خوش از گلوی اصفهانی ها پایین نمی رود/دلیل تغییر مزه آب چیست؟
مدتی است که مردم اصفهان از شوری آب و تغییر مزه آن گله دارند و در بعضی نقاط تغییر مزه به حدی محسوس است که نوشیدن آن ممکن و خوشایند نیست.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان،منبع آب این شهر همواره از زاینده رود تامین می‌شد که املاح کمی دارد وطعم بدی نیز در آن وجود ندارد اما دلیل این شوری و بی مزگی چیست؟

هر کدام از ما در منطقه ای که زندگی می کنیم به طعم آب آن منطقه عادت کرده ایم.آب یک سری املاح دارد که اگر این املاح وجود نداشته باشد، مانند آب مقطر می شود که از نظر طعم قابل شرب نیست.وقتی به آب با املاح کم عادت می کنیم (مانند آب تهران) اگر به منطقه ای دیگر سفر کنید که املاح بیشتری داشته باشد، متوجه می شوید که طعم آب تغییر می کند.در شهر اصفهان این تغییر رخ داده است.

آب اصفهان از تصفیه خانه بابا شیخ علی تامین می شود اما به دلیل خشکسالی منابع محلی نیز به آن اضافه شده ،تغییری که شوری آب را به دنبال داشته و پاسخ به آن از طرف مسولان این است:تصفیه‌خانه مرکزی شهر جوابگوی تامین آب شرب کل استان اصفهان نیست و علت تغییر مزه آب اضافه شدن آب چاه است.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در  رابطه با تغییر مزه آب می گوید: تغییر مزه آب به دلیل تغییر EC و سختی آب با توجه به اضافه شدن آب‌های چاه‌های ذخیره به آب شرب است.با این حال در حال حاضر کیفیت آب  به لحاظ بهداشت و سلامت مورد تایید مرکز بهداشت است.

مدیر نظارت بر بهداشت آب شرکت آب و فاضلاب کشور نیز دلیل تغییر طعم آب اصفهان را تغییر منبع آب و اضافه شدن منابع زیرزمینی اعلام کرد و گفت: از نظر بهداشتی هیچ مشکلی در این آب وجود ندارد. منبع آب این شهر همیشه زاینده رود بوده است که املاح کمی دارد اما اکنون به دلیل مشکل کم آبی، بخشی از آب مورد نیاز از چاه ها تامین می شود.

وی ادامه داد: این چاه ها پیش از اینکه وارد شبکه شوند چند بار آزمایش می شوند. املاح آب چاه ها بیشتر از آب سد زاینده رود است و به همین دلیل مردم احساس می کنند طعم آب متفاوت شده است.

اعظم واقفی، از سلامت آب چاه های مورد استفاده اطمینان داد و اظهار داشت: آب شهر اصفهان از نظر طعم تغییر کرده اما هیچ مشکل بهداشتی برای سلامت مردم ندارد.

  بعضی محلات شهر به همین آب شور  هم دسترسی ندارند

در حالی که در نقاط مختلف شهر اصفهان مردم از طعم آب آشامیدنی گله دارند؛بعضی از محله های اصفهان و همچنین شهرهایی مانند فلاورجان، شاهین‌شهر، دولت‌آباد، برخوار و خمینی‌شهر همین آب آشامیدنی شور نیز وجود ندارد و یا ساعات متمادی با قطعی آب مواجه هستند.درواقع خشکسالی تاثیرات خود را روی منابع آب زیرزمینی گذاشته است به طوری که آب جدیدی وارد سیستم نمی شود و مسئولان دست به دامان وزارتخانه نیرو شده اند .

 معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در این رابطه می گوید: ظرفیت تصفیه‌خانه جوابگوی کل استان اصفهان نیست به همین خاطر، پروژه‌ای در استان به نام «سامانه دوم آبرسانی به اصفهان بزرگ» تعریف شده است که در آن احداث تصفیه‌خانه جدید پیش‌بینی شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیزدر این رابطه می گوید: قرار بر این بود که رئیس‌جمهور برای بحران آب در تیرماه به اصفهان بیاید ولی این بازدید به تأخیر افتاد وسفر وی به اصفهان هنوز قطعی نشده است.

وی در ادامه افزود:حقیقتاً مردم اصفهان در تنگنا و سختی فراوان و غیرقابل تحمل در مورد آب آشامیدنی روبرو هستند؛ محلات متعددی از شهر اصفهان، شهرستان‌های فلاورجان، شاهین‌شهر، دولت‌آباد، برخوار و خمینی‌شهر آب آشامیدنی ندارند و یا تنها ساعت‌های خاصی  از شبانه‌روز را آب دارند.

 رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان در پایان گفت:استان اصفهان در رابطه با موضوع آب چندین بار دچار مشکل شد، وزارت نیرو که متصدی این کار است متأسفانه بی‌تفاوت از این موضوع می‌گذرد؛ در حالی که نباید بگذاریم بحرانی در این رابطه پیش بیاید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز