رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان :

موضوع آب اصفهان نباید سیاسی شود

۱۳۹۸/۰۵/۱۰ - ۱۱:۰۷:۲۹
کد خبر: ۸۷۹۳۲۰
موضوع آب اصفهان نباید سیاسی شود
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: موضوع انتقال آب موضوعی است که عده‌ای با مقاصد سیاسی پشت آن ایستاده‌اند برای تضعیف دولت، این در حالی است که ایجاد باغ در شیب خسارت به منابع کشور به حساب می‌آید نباید موضوع مهمی مثل آب مورد سو استفاده برای مقاصد سیاسی یا ... باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، فتح الله معین در نشست مشترک اعضا شورای شهر و سازمان‌های مردم نهاد اصفهان و اهواز(خوزستان) در خصوص موضوع همدلی برای آب، اظهار کرد: طبق آمارها آورد طبیعی رودخانه زاینده رود 900 میلیون متر مکعب بوده است این عدد بدون در نظر گرفتن آب های انتقالی و سدزاینده رود است.

معین ادامه داد: اگر تغییرات اقلیمی را اضافه کنیم و 200 میلیون متر مکعب از این آب کم کنیم 700 میلیون متر مکعب آب حق آبه کشاورزان اصفهانی خواهد بود که از پل کله باید روانه شود این موضوع در قدیمی‌ترین تقسیم نامه آب زاینده رود که مربوط به دوره ساسانیان است نیز وجود دارد این تقسیم نامه همان تقسیم نامه ای است که شیخ بهایی آن را تصحیح کرد.

وی اظهار کرد: اگر 200 میلیون متر مکعب دیگر نیز از این 700 میلیون متر مکعب را به توسعه در چهار محال بختیاری اختصاص دهیم 500 میلیون متر مکعب دیگر مطالبه به حق کشاورزان و مردم اصفهان است و باید این 500 میلیون متر مکعب آب تحویل داده شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: در سالی مثل سال گذشته حتی 50 میلیون متر مکعب آب به اصفهان تحویل داده نشد و آب‌های زیرزمینی در استان کاهش عجیبی پیدا کرده است، برای مثال در دشت مرق ابتدای انقلاب پس از 25 تا 30 متر به آب می‌رسیدیم، اما امروز این عدد به 150 متر رسیده است، این اعداد ضعف مدیریت را نشان نمی‌دهد تخریب مدیریتی را نمایش می‌دهد.من خودم را علاوه بر اصفهانی بودن خوزستانی هم می دانم چراکه هم سال‌ها آنجا کار کرده‌ام و یک علاقه خاصی به مردم سرزمین خوزستان دارم و هنوز هم اتفاقات این استان را به جد دنبال می کنم.

وی افزود: همه جای ایران سرای من است و به واقع باید اینگونه باشد. ایران کشوری کهن است که مردم همچنان به تاریخ گذشته خود می اندیشند و افتخار می کنند و تا آنجا علاقه دارند که حتی شعرهای شعرای هزاران سال پیش خود را می توانند بخوانند و به ذهن بسپارند این درحالی است که در دنیا چنین چیزی کمتر وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: کشور ایران علی رغم همه فراز ها و نشیب‌ها به تاریخ خود افتخار می‌کند. ملت ایران هنوز یکپارچه است و وحدت و یگانگی در میان همه آنها وجود دارد. در تمام شهرها و روستاهای کشور شهید وجود دارد و این نشان می دهد هنگام مشکلاتی مثل جنگ مردم چگونه در کنار هم می‌ایستند.

معین تصریح کرد: همدلی میراثی کهن و گرانبها است. در سیل اخیر جدا از حضور افراد و مقامات، مردم نشان دادند همدلی وجود دارد و به موقع مردم ایران پشتیبان یکدیگر خواهند بود.

وی با بیان اینکه میان مردم اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد همدلی وجود دارد و همه مردم هم میهن یکدیگر هستند، ادامه داد: متاسفانه گاهی سودجویی‌هایی می شود تا این مردم در کنار هم نباشند، بنیان استان خوزستان و شهر اهواز و بنیان شهر اصفهان رودخانه بوده است و این نشان می دهد هر دو شهر برای آب تا چه اندازه اهمیت و ارزش قائل هستند این در حالی است که خوزستان هم مثل اصفهان از تاریخ کهنی برخوردار است.

 

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: امروز شهر اصفهان میزبان تعداد زیادی از مردم چهارمحال و بختیاری و خوزستان است و این کنار هم زندگی کردن اقوام در اصفهان نشان می دهد که قطعا همدلی در میان آنها وجود دارد

معین اضافه کرد: جالب است بدانید که روزگاری مردم از اصفهان به خوزستان می‌رفتند زمین اجاره می‌کردند و صیفی جات می‌کاشتند و اگر امروز خوزستان استان صیفی کشور است به همین دلیل است.

معین ادامه داد: هیچگاه اصفهانی‌ها بیش از حق خود مطالبه نکرده‌اند، سو مدیریت‌ها امروز زاینده‌رود را به این وضعیت کشانده است و برای همین یک روز انتقال بین حوزه‌ای را مطرح می‌کنند که کارشناسان این روش را صحیح نمی‌دانند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه  داد: آب مهمترین ابزار توسعه است، اگر امروز مدام از بزرگتر شدن شهرها به خصوص شهرهای بزرگ می‌نالیم و حاشیه‌نشینی به یک معضل عجیب بدل شده است به خاطر همین ضعف در مدیریت‌ها است.

معین خاطرنشان کرد: مردم استان‌ها خودشان باید فکر کنند، و با یکپارچگی و وحدت و همدلی مسائل را حل و فصل کنند و عقل خود را دست دیگران ندهند.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز