رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان:

دلیل موفقیت جهاد دانشگاهی فاصله گرفتن از بودجه دولت بود/ استفاده از نیروی جوان در دستور کار جهاد است

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۱۰:۳۵:۵۸
کد خبر: ۸۷۹۸۸۰
دلیل موفقیت جهاد دانشگاهی فاصله گرفتن از بودجه دولت بود/ استفاده از نیروی جوان در دستور کار جهاد است
رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: یکی از دلایلی که جهاد دانشگاهی توانسته در جامعه موفق باشد این بود که از بودجه نفت و دولت فاصله گرفت و امروز فقط ۲۰ درصد این نهاد با بودجه دولتی اداره می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان،محمود مراثی در رابطه با تاریخچه شکل گیری جهاددانشگاهی گفت:ضرورت رسیدگی به وضعیت دانشگاه‌ها سبب صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی شد که پس از تشکیل اولین جلسات شورای انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی به عنوان بازوی اجرایی این شورا تأسیس شده و شروع به کار کرد و تا به  امروز بنا به ضرورت های مختلف ایجاد شده در کشور ، مأموریت های جهاد باز تعریف شده و با قوت دنبال شده‌اند.

وی در ادامه افزود: پس از استقرار آرامش و ایجاد جو علمی واقعی در دانشگاه ها که وظیفه اصلی محول شده به جهاد دانشگاهی بود، این نهاد برنامه ریزی های مختلفی را در راستای اعتلای سطح علمی دانشگاه‌ها آغاز کرد که یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها، راه اندازی نهضت تألیف و ترجمه کتب دانشگاهی بود.

مراثی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سال های دفاع مقدس علاوه بر حضور مستقیم در جنگ، وظیفه بسیج و اعزام دانشجویان  همچنین ساماندهی و اعزام بهیاران و پرستاران را در پشت جبهه بر عهده داشت تصریح نمود:در همان برهه جهاد دانشگاهی اصفهان، کار جدی در پروژه ساخت پهپاد یا هواپیماهای بدون سرنشین را برای استفاده در جبهه‌ها آغاز کرد، که پس از مراحل اولیه علمی و مطالعاتی و تهیه ماکت، طرح به سپاه پاسداران سپرده و مراحل تولید آن طی شد.

وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استفاده از نیروی جوان را در دستور کار جدی خود قرار داده و انتظار دارد که مسئولان استان در این زمینه هم این نهاد انقلابی را که بدنه خود را از جوانان تشکیل داده کمک کنند و هم خود سازمان‌ها استفاده از جوانان را در دستور کار خود قرار دهند.

مراثی تصریح نمود:باید این موضوع را جدی بگیریم که جهاد دانشگاهی یک واحد غیر دولتی است، مزیت غیر دولتی بودن جهاد دانشگاهی عدم تأثیرگذاری شدید نوسانات درآمدهای دولتی بر این سازمان است ،کما اینکه جهاد دانشگاهی واحد اصفهان ۸۰ درصد درآمد خود را از حوزه‌های آموزشی به دست آورده و در حوزه‌های فرهنگی و با رویکرد دانشجویی و پژوهشی هزینه می‌کند.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به سخن رهبری در خصوص جهاد دانشگاهی که فرمودند”جهاد دانشگاهی از معدود رویش‌های اصلی انقلاب” است، گفت: مدل های تجربه شده منویات رهبری پیرامون اقتصاد مقاومتی و تولید ملی به وفور در اقدامات جهاد دانشگاهی دیده می شود و جهاد در واقع از معدود نهادهایی است که مرتبا خود را به روز کرده و به دور از تکرار و درجا زدن بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از دلایلی که جهاد دانشگاهی توانسته در جامعه موفق باشد این بود که از بودجه نفت و دولت فاصله گرفت و امروز فقط ۲۰ درصد این نهاد با بودجه دولتی اداره می‌شود و مابقی درآمد با ایده‌های نو و فناورانه و دانش بنیان پیش می‌رود. جهاد دانشگاهی بالغ بر بیست و اندی سال پیش یکی از مجموعه‌های دانش بنیان بود و دانش محوری را در پیش گرفت و رویان نمونه بارز این موفقیت است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: مطالعات شهری از زمینه‌های تخصصی است که جهاد دانشگاهی واحد اصفهان در حیطه پژوهشی خود دنبال می‌کند و این اتفاق به دلیل نیازسنجی‌های متعدد انتخاب شده است و فعالیت‌های متعددی در این زمینه انجام شده و ادامه دارد. محتوای پژوهشی و برنامه‌ریزی جهاد دانشگاهی در واقع پشتوانه عملگرایی همراه با تعقل برای دیگر نهادهای کشور است.

مراثی اضافه کرد: در شرایطی که امروز جامعه نیازمند نگاه به درون است، جهاد دانشگاهی ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان از آن در جهت بهبود نه تنها خود جهاد دانشگاهی بلکه نهادهای دیگر استفاده کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که جهاد دانشگاهی همواره در حال تغییر به سوی بهترین‌ها است و استفاده از نیروهای جوان و به روز از اهداف اصلی این نهاد انقلابی در استان اصفهان بوده و سعی کرده همیشه جوانان را در کنار با تجربه‌ها به کار بگیرد و در واقع پرورش سرمایه انسانی با فرهنگ انقلابی را در دستور کار قرار دهد.

وی ادامه داد: اثرگذاری فعالیت‌های جهاددانشگاهی تاکنون در حوزه‌های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی، علمی و تحقیقات و به ویژه در حوزه فرهنگی بوده و این  مهم در شرایطی اتفاق می‌افتد که خدمات و فعالیت‌های صورت گرفته توسط اغلب فعالان و متولیان این امور وابسته به منابع مالی سنگین است و در این شرایط حضور نهادهایی همچون جهاددانشگاهی در چنین عرصه‌هایی به خودی خود یک ظرفیت محسوب می شود.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد اصفهان گفت: جهاد دانشگاهی با توجه به پژوهش‌ها، آموزش‌ها و ارزیابی‌های فرهنگی که در طول سال انجام می‌دهد می‌تواند بستر و شیوه حرکت در جامعه را با برنامه‌های صحیح به نهادها ارائه کند، پس به نظر می‌رسد که سازمان‌های مستقر در استان می‌توانند با ایجاد ارتباط نزدیکتر با این نهاد بستر برنامه ریزی های بهتر را با استفاده از قوای جوان جهاد دانشگاهی برای خود فراهم آورند

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز