گزارش اختصاصی برنا؛

سند اصفهان در دست اصفهانی ها / وقتی سندجامع شهر را شهروندان تدوین می کنند

۱۳۹۸/۰۵/۱۲ - ۱۵:۳۳:۵۱
کد خبر: ۸۸۰۰۷۱
سند اصفهان در دست اصفهانی ها / وقتی سندجامع شهر را شهروندان تدوین می کنند
دوره تدوین برنامه های کوتاه مدت برای شهرها به پایان رسیده و شهرها باید برنامه بلند مدت در ابعادمختلف داشته باشند و یکی از بهترین روشها برای طراحی این برنامه ها افزایش مشارکت ذی نفعان در بخش های مختلف است.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان،ازنگاه کارشناسان برای ساختن شهری پویا باید نگاه ها  وسلایق مختلف مردم نیز در برنامه جامع شهرها دیده شود،ایده ای که شهر اصفهان نیز ازآن مستثنی نیست. اجرای این طرح نقطه عطفی برای کل کشور خواهد بود تا در آینده توسعه شهرهای ما بر اساس ظرفیت‌های هر شهری به طور خاص تهیه شود.

فرایند تدوین برنامه جامع شهر اصفهان با رویکرد نوین با مشارکت سهام داران بخش عمومی، خصوصی، جامعه مدنی و... اصفهانی وشهرداری آغاز شده و در این مسیر جلسات مختلفی در ارتباط با موضوعات شهری همچون گردشگری، حمل و نقل، بازرگانی، آب و... برگزار شده است.

این تجربه خوب، منجر به تدوین برنامه جامعی می شود که اصفهان را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.شش کمیسیون در شورای راهبری طرح جامع شهراصفهان فعالیت دارند و موضوعات مختلف مطرح شده در  کمیسیون‌های شش گانه شورای راهبری مورد تحلیل و بررسی نهایی قرار می‌گیرد و در گام بعدی در جلسه مشترکی بین کمیسیون‌ها این نظرات بررسی شده و مبنای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.

جلسات مردمی این طرح تا امروز با حضور ۴۵۰ نفر از گروه‌های مختلف شامل زنان، جوانان، دانشگاهیان، حوزویان، هنرمندان، معلمان، سالمندان، تجار، کارآفرینان، کارگران، نظامیان، کشاورزان، مهندسان، کارمندان، وکلا، کسبه، اصحاب رسانه و مهاجران برگزار شده است و نظرات و جمع بندی های آنان برای تدوین برنامه ای جامع که در بلندمدت اصفهان را به توسعه پایدار می رساند،مورد استفاده قرار گرفته است .

مشارکت مردم از مهاجرت نخبگان جلوگیری می کند

شیرین محمدی،یکی از بانوانی که در جلسات تدوین برنامه جامع شهر حضور داشت به خبرنگار برنا گفت:تا پیش از این شهروندان اصفهانی کمترین نقش را در توسعه شهری داشتند که شاید یکی از دلایلی بود که سال گذشته چیزی حدود هفت هزار نفر از  شهر مهاجرت کردند که این  رویکرد  قطعا در آینده فاجعه خروج نخبگان و استعدادهای درخشان را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه افزود:با مشارکت شهروندان در این نظرسنجی و کسب نظرات آنها  علاوه بر در نظر گرفتن نیازهای واقعی دو میلیون نفر در اصفهان به دو میلیون نفر دیگر در شهرهای  اطراف هم توجه خواهد شد.

نتایج مثبت این کار بیش از سختی‌های آن خواهد بود

رییس شورای راهبری برنامه جامع شهر اصفهان دراین رابطه به خبرنگار برنا درخصوص برنامه نظرسنجی و مشارکت مردم در تدوین طرح جامع شهری گفت: برنامه جامع شهر منطقه اصفهان به عنوان یک طرح مشارکتی در دستور کار مدیریت شهری است. یکی از برنامه‌های تدوین این طرح، استفاده از نظرات مردمی است. این نظرسنجی و آگاهی از ایده‌آل‌ها و نظرات مردم برای اولین بار است که انجام می‌شود، ممکن است سختی‌هایی در بر داشته باشد که قطعا نتایج مثبت این کار بیش از سختی‌های آن خواهد بود.نظرات مردم اصفهان می‌تواند گره‌گشا باشد چرا که به دلیل سکونت آن ها در این شهر قطعا مشکلات شهری را به خوبی تشخیص می‌دهند. تدوین این سند با چنین روند مشارکتی می‌تواند الگوی خوبی برای دیگر استان‌های کشور باشد.

مشارکت مردم برای شهرداری مهم است

دکتر نوروزی، شهردار اصفهان نیز در رابطه با برنامه جامع به برنا گفت:تدوین برنامه جامع شهر اصفهان برای نخستین بار در کشور با رویکرد مشارکت مردم و ذی‌نفعان، آغاز شده و جلسات مردمی برنامه جامع با حضور ۴۵٠ نفر از نمایندگان مردمی گروه های مختلف برپا شده است.

وی در ادامه افزود:جامع بودن این برنامه به این معنا است که با تدوین آن به دنبال تعیین سیاست‌های کلان توسعه شهر اصفهان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و... بر اساس مشارکت مردم و رسیدن به اجماع همگانی هستیم.جلسات موضوعی این برنامه، پیرامون موضوعاتی همچون آب، حمل و نقل، فضای کسب و کار، گردشگری و انرژی برگزار می‌شود.امیدواریم با مشارکت شهروندان این تجربه خوب، منجر به تدوین برنامه جامعی شود که اصفهان را در مسیر توسعه پایدار قرار دهد.

اهمیت حضور بانوان در تدوین سند جامع شهر

فریده روشن،عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: متاسفانه در گذشته برای تهیه برنامه‌های جامع، کنشگران شهر و بانوان صاحب نظرحضور نداشتند اما در برنامه جدید این اقدام با رویکرد نوین مشارکتی انجام خواهد گرفت؛ به این معنا که از نظرات گروه‌های مختلف در تدوین این طرح استفاده می‌شود. نگاه جزیره‌ای سبب شده بود تا تصمیمات مانند طنابی دور گردن اصفهان پیچیده شود و شاهد مشکلات عدیده در شهر باشیم به‌رغم هزینه‌هایی که در سال‌های گذشته برای تهیه برنامه‌های توسعه‌ای شهر شده است، این برنامه‌ها مانند بادکنکی پر از منابع است که در زمان اجرای طرح‌ها این بادکنک ترکیده و با سرعت زیاد در جهات مختلف حرکت می‌کند. 

وی افزود: اگر در طرح جامع شهر از بهترین منابع علمی استفاده کرده و جمعی از متخصصان را هم همراه خود داشته باشیم اما طرح بدون حمایت مردمی باشد و از سرمایه اجتماعی برخوردار نباشد، قطعا نمی‌تواند موفق عمل کند. از این رو، این بار در تهیه برنامه جامع شهر اصفهان تصمیم گرفته شد در تصمیم‌سازی‌ها از مشارکت مردمی در قالب توانمندی‌های بخش خصوصی، دولتی و شبه‌دولتی استفاده کنیم.

طرح جامع نباید یک طرفه نوشته شود

رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز دررابطه با برنامه جامع شهر به برنا گفت: اجرای این طرح نقطه عطفی برای کل کشور خواهد بود تا در آینده توسعه شهرهای ما بر اساس ظرفیت‌های هر شهری به طور خاص تهیه شود.تا کنون طرح‌های جامع به طور کاملا یک طرفه از طرف وزارت راه و شهرسازی به مشاوران طرح سفارش داده می‌شد و شهرداری‌ها صرفا به عنوان مجری طرح‌های جامع فعالیت می‌کردند.توسعه کالبدی هر شهر بر اساس طرح جامع و طرح‌های تفضیلی است و این دو طرح مبنای توسعه شهرها قرار می‌گیرد.

نصیرملت تصریح کرد: امروز آنچه در شهرها اتفاق می‌افتد نه بر اساس ظرفیت شهرها که بیشتر بر اساس اعمال سلیقه مدیران شهری و شوراهای شهر و پیمانکاران فعال در شهرهاست که این دسته عمدتاً نوع توسعه و پروژه‌های عمرانی شهرها را مشخص می‌کنند و همه اینها جزء ضعف‌های طرح‌های جامع گذشته است.یک شهروند باید بتواند شاهد توسعه کالبدی شهر خود باشد وشهروندان باید بتوانند در ارتقای شهر خود در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زیست محیطی نقش داشته باشند .

رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه با روش قبلی تدوین سند جامع به نوعی شاهد هدر رفتن منابع بودیم، تصریح کرد: به همین دلیل پیشنهاد تدوین سند آمایش سرزمین را داشتیم تا بتوانیم امکان جبران کاستی‌های طرح جامع را داشته باشیم که برای اولین بار در اصفهان قالب تدوین طرح جامع در اصفهان تغییر کرد تا بتوانیم متناسب با ظرفیت این شهر برنامه ریزی کنیم.شورای راهبری این طرح شامل مشارکت نهادهای مردمی چون نخبگان، دانشگاهیان، کشاورزان، زنان، جوانان، وکلا، سالمندان، مهندسان، نظامیان و اصناف است و این مشورت‌ها جایگزین الگوهای ثابت کارشناسان راه و شهرسازی در طرح‌های گذشته شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز