در نشست کمیسیون کشاورزی و محیط ریست اتاق بازرگانی اصفهان عنوان ش

گاوخونی هنوز تشنه است/ آب،بزرگترین چالش استان اصفهان

۱۳۹۸/۰۵/۱۷ - ۱۰:۰۶:۲۴
کد خبر: ۸۸۲۳۶۳
گاوخونی هنوز تشنه است/ آب،بزرگترین چالش استان اصفهان
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: وضعیت نامناسب تالاب گاوخونی نامناسب است و درطول یک دوره ۵۰ ساله تنها سه بار بیش از دو هزار میلی متر بارندگی در سرشاخه تالاب وجود داشته و گاو خونی بازهم تشنه است.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان،ایرج حشمتی درنشست مشترک با کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه پایدار در استان و کشور اظهار داشت: بدیهی است  پروژه های توسعه پایدار باید  در گام اول باید از توجیهات اقتصادی مناسبی برخوردار بوده، در مرحله دوم منجر به برهم زدن نظم اجتماعی نشوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در ادامه اجرای طرح مدیریت و پایش سیستمی آلاینده‌های زیست محیطی واحدهای صنعتی (مپسا) را یکی از طرح های ضروری در کشور دانست و تصریح کرد: این طرح با هدف پایش آلایندگی محیط ‌های آب، خاک و هوا، تحلیل وضعیت فعلی صنعت، ایجاد ساختار یکپارچه و منسجم در پایش مستمر، توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در حوزه پایش و هشدار آلایندگی و ارائه راهکارهای اجرایی کاهش آلایندگی در مراحل اولیه اجرایی قرار دارد. از آنجا که طرح فوق  تاکنون در هیچ استانی اجرایی نشده است؛ در استان اصفهان برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود.

وی  با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار صنعت بالفعل موجود دراستان اصفهان یک شبه ایجاد نشده‌اند ادامه داد: متاسفانه استان اصفهان میزبان سرریز بیکاران استان‌های دیگر شده است که افزایش  توسعه صنایع استان و در نتیجه افزایش  آلایندگی‌های مختلف را در پی داشته است.

مدیرکل محیط زیست استان در ادامه به وضعیت نامناسب تالاب گاوخونی اشاره و تصریح کرد: در طول یک دوره ۵۰ ساله تنها سه بار بیش از دو هزار میلی متر بارندگی در سرشاخه تالاب وجود داشته و گاو خونی بازهم تشنه است.

حشمتی در ادامه ایجاد حس مسوولیت اجتماعی را راهبرد اصلی استان اصفهان در حفاظت از محیط زیست دانست و گفت: افزایش آگاهی عموم مردم همچنین ایجاد و تقویت حس مسوولیت اجتماعی با همکاری دستگاه های مختلف اجرایی در حفاظت از محیط زیست بسیار موثر است.

وجود عزم ملی پیش شرط رفع مشکل آب در استان

در ادامه این نشست مدیر جهاد کشاورزی  اصفهان معضل مربوط به آب را بزرگترین چالش فعلی استان دانست و گفت: متاسفانه بارگذاریهای غیر کارشناسانه در مسیر زاینده رود در طول چند دهه گذشته مشکلات زیادی را در پی داشته است. احمدرضا صادقی افزود: بارگذاری آب شرب از 40 سال گذشته تاکنون 10 برابر افزایش یافته و با وجود افزایش بارندگیها در سال جاری هنوز هم با مشکل آب مواجه هستیم.

وی نیاز آبی کنونی ما  در بخش صنعت، شرب و کشاورزی را بیش از ۲.۵ میلیارد مترمکعب بیان کرد وادامه داد: کاهش منطقی مصارف به ویژه در بخش کشاورزی و شرب و تامین آب از منابع خارج از استان  دو راهکار اصلی حل مشکل آب اصفهان است  و تا اراده و عزمی ملی در راستای حل مشکل زاینده رود وجود نداشته باشد این مساله همچنان بر قوت خود باقی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز