پروازپروانه ها/۳

کودکان حاشیه شهر هنوز جشنواره را نمی شناسند/ داوران مصمم ،چشم انتظار افتتاحیه

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۳:۲۱:۵۶
کد خبر: ۸۸۶۳۸۸
کودکان حاشیه شهر هنوز جشنواره را نمی شناسند/ داوران مصمم ،چشم انتظار افتتاحیه
پرواز پروانه های رنگی جشنواره فیلم کودک ونوجوان شهر اصفهان از روز دوشنبه 28مردادماه آغاز خواهد شد،جشنواره ای که یادآور خاطرات شیرینی برای کودکان دیروز است که تلخی جنگ را با تماشای فیلم های کودک در طی دوره های این جشنواره از یاد بردند.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان،تحولات این جشنواره در دوره های اخیر زیاد بوده است و کودکانی که روزی صرفا برای تماشای فیلم به جشنواره می آمدند امروز در داوری و خبرنگاری و المپیاد فیلمسازی اولین قدم های فعالیت هنری زندگی خود را برمی دارند

 المان های شهری جشنواره تا روزپنج شنبه در گوشه و کنار شهر نصب شد و پرچم ها،رنگ پروانه ای جشنواره را به شهر بخشیدند.با این حال به نظز می رسد به خاطر گرانی بنر و تبلیغات شهری امسال در این زمینه صرفه جویی صورت گرفته و تبلیغات محیطی مانند هرسال نیست.به خاطر پیش فروش اینترنتی بلیت نیز به احتمال زیاد خانواده هایی که سطح مالی پایینتری دارند بسته ای به عنوان جشنواره فیلم کودک ونوجوان برایشان تعریف نشده است.

امسال سازمان زیباسازی شهر اصفهان برای آماده سازی شهر دست به اقدام جدیدی زده و با ایجاد کمیته‌ای به نام کمیته فضاسازی شهری در جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان فعالیت‌های محیطی را به صورت یکپارچه انجام داده است. مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر اصفهان دررابطه با المان های شهری جشنواره می گوید: آذین‌بندی مناطق ۱۵گانه شهراصفهان با حدود یک هزار و ۵۰۰ پرچم شاد مختص به جشنواره، نصب ۱۲ تابلو عرشه پل در رینگ سوم با موضوع جشنواره کودک و نوجوان و همچنین پنج المان حجمی با کاراکترهای عروسکی دارای ترکیب نور و صوت در محوراصلی برگزاری جشنواره نصب شده است.

حسن موذنی  با اشاره به اینکه تمام اعضای کمیته فضاسازی شهری از پرسنل سازمان زیباسازی شهرداری هستند،  اظهار داشت: در سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای نخستین بار کمیته فضاسازی شهری تشکیل شده و نماینده ای از طرف سازمان زیباسازی به عنوان مسئول این کمیته انتخاب شده است.ورودی سینماهایی که میزبان اکران فیلم‌های جشنواره‌اند، اجرای گوبولایتینگ با طرح لوگوی جشنواره کودک و نوجوان انجام شده است.

وی درباره چگونگی انتخاب طرح ها می گوید:پس از تشکیل این کمیته اتاق‌های فکر با حضور افراد خلاق و دانشگاهیان در جهت ارائه ایده‌ها و نظرات ایجاد شد. همچنین در پیشبرد اهداف خلاقانه زیباسازی متناسب با جشنواره فیلم کودک و نوجوان، از طراحان و گرافیست‌های جوان در طراحی‌ها استفاده شد. سپس طرح‌ها از نظر میزان تاثیرگذاری بر افراد و رده‌های سنی مرتبط بررسی شد و نهایتا مورد تصویب قرار گرفت.

کودکانی که جشنواره را نمی شناسند

باوجود تبلیغات محیطی که تا آخرشب پنج شنبه در شهر انجام شده بازهم هستند کودکانی که اطلاعی از برگزاری جشنواره در شهرشان ندارند.روی پل فلزی اصفهان یکی از المان های بزرگ و آشنای جشنواره که یک پروانه رنگی بزرگ است نصب شده اما در پارک کنارپل و در صدمتری همین المان وقتی با بچه ها به گفتگو می نشینم، هیچ کدام اسم جشنواره را نشنیده اند.

علی 7سال دارد وساکن محله جی اصفهان است.وقتی بین بازی در وسایل بازی پارک از او می پرسم برای افتتاجیه جشنواره می آیی یا نه؟فقط نگاه می کند و می گوید: مادرم در بیمارستان شهیدبهشتی کنار پارک بستری است.من و پدرم روزها می آییم و منتظر مرخص شدن مادرم هستم.

آرمیتا   11ساله خواهر سه ساله اش را بغل کرده و مشغول بازی است.المان پروانه روی پل را نشانش می دهم و می گویم می دانی جشنواره در راه است؟که پاسخ می شنوم چه جشنواره ای؟خندوانه دیگر پخش نمی شود.

محور اصلی جشنواره امسال سینماهای چهارباغ اصفهان است.به همین بهانه و در پارک روبروی سینما از مادری که با دوپسرش کنار سی وسه پل نشسته اند می پرسم تا چه حد با جشنواره کودک آشنا هستید؟او می گوید سال های قبل با بلیت های رایگان برای تماشا می آمده اند امسال هم اگر بلیت بدهند حتما بچه ها را به سینما می آورد.

او در ادامه می گوید: بیشتر اوقات جشن های رایگان باغ نور پسرهایش را می برد که شرکت کنند اما چون بلیت سینما گران شده مدتهاست سینما نرفته اند.

پسر 12 ساله ای به نام امیرمهدی روی پل مشغول دستفروشی است.از او لواشک می خرم و می خواهم  درباره جشنواره ای بپرسم که در چندقدمی اش در سینمایی همان روبرو قرار است برگزار شود.اما نمی دانم چرا دلم نمی آید چیزی را به او یادآوری کنم که مطمئنا امکانش برایش فراهم نیست و باخودم می گویم بگذار به همین دیدن المان های پروانه ای روی پل ها دل خوش باشد.

داوران مصمم کودک ونوجوان، چشم انتظار روز افتتاحیه

 روزگذشته رونمایی از لباس داوران جشنواره فیلم کودک ونوجوان نیزبرگزار شد.چهره هایی که شادی در آنها موج می زند واکثرا از قشر متوسط روبه بالا هستند و با آزمون و مصاحبه شفاهی از بین 500 داوطلب توانسته اند داور بشوند.لباس های یکدست زردو آبی پوشیده اند و جلوی دوربین ها و بین بادبادک های رنگی با خوشحالی لبخند می زنند.

از مادر یکی از داوران می پرسم شما چطور با جشنواره آشنا شدید؟می گوید من از کودکی پیگیر جشنواره بودم و هرسال اخبار جشنواره را دنبال می کنم و پسرم برای دومین سال داور جشنواره شده است.بچه ها یک هفته  آموزش دیدند و خیلی خوشحالم که در این جشنواره نیزپسرم حضور دارد.

آنطور که از گفتگو با داوران متوجه می شوم اکثر بچه ها آشنایی نسبی با زبان و سینما دارند و اخبار جشنواره را از ابتدای تابستان دنبال کرده اند.

 

نظر شما