۸۰ آیین‌ محرم اصفهان ثبت ملی شد/ از«جغجغه زنی»ابیانه تا «زار خاک» روستای قورتان

۱۳۹۸/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۳:۰۸
کد خبر: ۸۹۶۰۷۶
۸۰ آیین‌ محرم اصفهان ثبت ملی شد/ از«جغجغه زنی»ابیانه تا «زار خاک» روستای قورتان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: بیش از 80 آیین محرمی استان اصفهان، در فهرست میراث ملی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری برنا دراصفهان، فریدون اللهیاری اظهار داشت: تلاش برای ثبت میراث ناملموس استان اعم از خرده‌فرهنگ‌های اقوام مختلف استان، از چهار سال قبل در دستور کار این اداره کل قرارگرفته است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۲۰۰ میراث ناملموس اصفهان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و آیین مذهبی «قالی‌شویان» در مشهد اردهال نیزدر فهرست میراث ناملموس بشری، به ثبت جهانی رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: با تلاش‌های کارشناسان ارشد اداره کل و همچنین ادارات میراث فرهنگی شهرستان‌های اصفهان موفق به ثبت ملی بیش از 80 آیین و سنت قدیمی استان مربوط به آیین‌های ماه محرم در پهنه استان اصفهان شده‌ایم.
اللهیاری با اشاره به بخشی از این آیین‌های ثبت‌شده گفت: ازجمله این آیین‌ها به آیین «زار خاک» در روستای قورتان در شرق اصفهان، آیین «سوزاندن خیمه‌های خاندان امام حسین(ع)» در شهر نوش‌آباد در شمال استان، آیین «تعزیه» در شهرستان نطنز و روستای قودجان در شهرستان خوانسار  به ترتیب در شمال و غرب استان، آیین‌های «نخل گردانی» و «جغجغه زنی» در روستای ابیانه در شمال استان، آیین «تعزیه» در شهرستان‌های خمینی‌شهر و نجف‌آباد به ترتیب در مرکز و غرب استان، آیین «سوگواری ششمین روز شهادت امام حسین(ع)» در شهر نیاسر در شمال استان، آیین «تشرف به مسلک سقائی» در کاشان در شمال استان، آیین «شال گردانی» در دهاقان در جنوب استان و آیین‌های «پرده‌خوانی» در شهرستان شاهین‌شهر و میمه در مرکز استان می‌توان اشاره کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز