روایت واقعی برنا از گم شدن در رویایی ترین منطقه ایلام

لحظه به لحظه با اسیران طبیعت دره ویژدرون

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۱۳:۲۲:۴۰
کد خبر: ۹۱۰۵۹۹
لحظه به لحظه با اسیران طبیعت دره ویژدرون
ماجرای دره نوردان اصفهانی از خبر های نیمه نوشته اینستاگرامی شروع شد و با داستان واقعی در رویایی ترین منطقه شهرستان ایلام به اتمام رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، ویژدرون، دره ای است با دیواره های سنگی و مرتفع  که ارتفاعش به صد متر می‌رسد، 20کیلومتری شهرستان ایلام است و در قسمت پایین دست خروجی سد چم گردلان قرار دارد.

جنگل های انبوه و پوشش گیاهی و حیات وحش خاصی دارد،  ایجاد درز و شکاف بر اثر فعالیتهای تکتونیکی منطقه روی لایه‌های ضخیم آهک و عملکرد پدیده‌ی فرسایش به ویژه انحلال، اختلاف ارتفاع و شیب تند بخش‌های بالا و پایین دست در کنار سایر عوامل طبیعی از جمله بارش و پوشش گیاهی متنوع دست به دست هم داده اند تا این اثر طبیعی شکل گیرد.

این تنگه طی سالیان دراز در اثر حوادث طبیعی و زمین‌شناختی و نیز عبور سیلابهای مهیب به صورت شکافی عمیق درآمده است و به علت وجود سد چم گردلان، امروز آب چندانی در مسیر دره وجود ندارد و تنها نشت آبهایی از سد در آن جاریست.

پرتگاه های بسیار بلند صخره ای، مناطق بکر طبیعی، حیات وحش و پوشش گیاهی منطقه، به این دره زیبایی فراوانی بخشیده است و برای رسیدن به منطقه بکر باید راه بلد راه بود تا بتوان از راه های سخت گذر و نفوذناپذیر عبور کرد.

ملی پوش یخ نوری و سنگ نورد اصفهانی،محمدرضا صفدریان با بیان اینکه۱۰نفر ورزشکار و کوهنورد حرفه ای استان اصفهان برای تفریح دوستانه ویژدرون را انتخاب کرده بودند، اظهار کرد: دره نوردی در  دره ویژدرون یک روز و نیم به طول می انجامد و  دره نوردان اصفهانی که از ورزشکاران حرفه ای استان اصفهان هستند درقراری دوستانه منطقه بکری از نواحی شهرستان ایلام را انتخاب کرده و پنج شنبه هفته گذشته وارد دره ویژدرون می‌شوند.

وی ادامه‌داد: حال و هوای دل انگیز منطقه در هوای پاییزی ایلام دره نوردان را وسوسه می‌کند بیشتر در این طبیعت دست نخورده نفس بکشند، به همین خاطر بعد از ظهر جمعه پس از یک روز حضور در این دره با تماس تلفنی به یکی از پشتیبانان اعلام می‌کنند که یک روز دیگر در این دره خواهند ماند.

اما در روز شنبه در فضای مجازی خبرهای کوتاهی منتشر می‌شود، هنوز مشخص نیست صحت دارد یا نه! مسئولین هم اطلاعات دقیقی به دست نیاورده اند، شنیده ها به اخبار فضای مجازی ختم نشده و رسانه ها را درگیر می‌کند.

صفدریان با اشاره به حضورش در تیم امداد رسانی دره نوردان، گفت: روز شنبه هیچ اثری از دره نوردان نبوده و راه های ارتباطی با انها قطع شده بود، اطرافیان که از سفر آنها خبر دارند گم شدن دره نوردان را به هیئت کوه نوردی استان اصفهان و هلال احمر استان ایلام اعلام می‌کنند.

اخبار فضای مجازی صحت پیدا می‌کند و گمشدن 10 دره نورد اصفهانی در دره ویژدرون ایلام تیتر خبرگزاری ها می‌شود و ورزشکاران استان اصفهان در صفحات اینستاگرام خود درخواست کمک دره نوردان را به گوش مسئولان می‌رسانند.

از منابع موثق اعلام می‌شود دره نوردان از دره خارج نشده و به دلیل باز شدن دریچه های دره، سطح آب افزایش یافته و دره نوردان مبحوس شده اند.

یکشنبه ساعت چهار بعد از ظهر اولین اکیپ تجسس وارد دره می شود، اما حجم بالای آب بر دلاور مردی تیم تجسس غلبه کرده و اجازه ورود آنها به دره را نمی‌دهد.

کمی بعد به دستور هلال احمر و مدیریت بحران استان ایلام دریچه خروجی سد بسته شده و نیرو های واکنش سریع هلال احمر استان ایلام راه های دسترسی به قسمت میانه دره را پیدا کرده و عملیات جست و جو را آغاز می‌کنند.

 عضو داوطلب امدادرسانی این حادثه ادامه داد: یکشنبه 7 بعد از ظهر، جلسه اضطراری در دفتر هیئت کوهنوردی استان اصفهان برگزار شده و ساعت ده  شب دومین تیم پشتیبانی به سمت استان ایلام حرکت می‌کند. ساعت 4 شده بود، در گرگ و میش صبح چند نفر از کوهنوران محلی منطقه که بر پیچ و خم دره آگاهند، به دل حادثه می‌زنند و بعد ساعاتی جست و جو دره نوردان مفقود شده را تنگه قسمت دوم پیدا کرده و تحویل گروه پشتیبانی می‌‌دهند.

فضای مجازی رسانه رسمی این حادثه است و نجات دره نوردان از صفحات اینستاگرامی چند ورزشکار اصفهانی منتشر می‌شود.

 مدیر کل بحران استانداری استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار برنا با اشاره به نجات مفقود شدگان می گوید: با تلاش شبانه روزی امدادگران و تیم مردم محلی ایلام، دره نوردان اصفهانی گمشده در  پس از پنج روز پیدا می‌شوند، دره نوردان در سلامت جسمی کامل به سر برده و به ایلام منتقل شده اند.

منصورشیشه فروش درادامه به ورزشکاران اخطار داد و افزود:  با توجه به فصل بارش دراین دره گروه‌های کوهنوردی وگردشگری باید از ورود به این دره خودداری کنند.

دره نوردان اصفهانی پنج روز سخت را پشت سر گذاشته اند و به گفته عضو داوطلب امدادرسانی بعد از باز شدن دریچه های سد با برنامه ریزی و پیشنهاد سرپرست گروه دره نوردان در تنگه قسمت دوم متوقف کرده است و با مدیریت و برنامه ریزی پنج روز حبس در این دره را با کمترین مواد غذایی پشت سر گذاشته اند ودرنهایت رویای دره نوردی آنها با بالا آمدن حجم آب و پنج روز زندان دیوار های سنگی به پایان می رسد.

گزارش ازکیمیا صادقی،خبرگزاری برنا اصفهان

 

نظر شما