خبرگزاری برنا بررسی می‌کند:

مافیای پر هیاهوی دونات در اصفهان

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۱۵:۰۴:۲۸
کد خبر: ۹۱۱۲۱۵
مافیای پر هیاهوی دونات در اصفهان
امروز در حالی شاهد حضور گسترده تولید کنندگان در حوزه مواد غذایی هستیم که هیچ مجوزی برای کار بهداشتی و سلامتی خود نداشته و ترجیح داده اند به جای اینکه هر بار زیر ذره بین کارشناسان بهداشت قرار بگیرند محصولاتی مانند دونات را با ضعیف ترین کیفیت مواد اولیه در محیطی که دارای کمترین استانداردهای بهداشتی است، تولید و وارد بازار عرضه کنند.
به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان،درسال های اخیر شاهد حضور تولید کنندگانی هستیم که روند طولانی دریافت سیب سلامت را طی کرده و هزینه بالایی پرداخت کرده اند تا بتوانند در یک محیط کاملا سالم و بهداشتی با مرغوب ترین مواد اولیه اقدام به تولید محصولات غذایی کنند.
 هزینه تولید موادغذایی به این شیوه بالا می رود واین تولید کنندگان به خاطر داشتن مجوز بهداشتی هر ساله باید پول مالیات کلان و هزینه برای تمدید مجوز بهداشتی پرداخت کنند و این در حالی است که همزمان شاهد رشد تولید کنندگانی هستیم که باهزینه پایین تربه صورت زیر پله ای اقدام به تولید مواد غذایی در محیط کاملا غیربهداشتی می کنند.
در همین ارتباط در میزگردی با حضور تولیدکنندگان و مسئولان بهداشت  به بررسی چالش های  پیش روی تولید کنندگان دارای سیب سلامت با تولید کنندگان غیر مجاز پرداختیم .
مافیای دونات در اصفهان، سلامت جامعه را هدف قرار داده است
تولید کننده نخستین دونات بهداشتی و دارای سیب سلامت در اصفهان اظهار کرد: مسئولان باید بپذیرند حجم زیادی از دونات ها دارای سیب سلامت نیستند و سلامت جامعه را در خطر انداخته است.
ادهمی با بیان اینکه رقابت محصولات دارای سیب سلامت و محصولات غیراستاندارد نتیجه ای جز شکست تولیدکننده دارای مجوز نیست؛ گفت: هزینه دریافت مجوز ، بررسی آزمایشگاهی و بسته بندی محصولات بار مضاعفی برای تولیدکننده در پی دارد و این در حالی است که بازار هدف بیشتر در دست تولیدکنندگان غیر بهداشتی است و هیچ سازمان نظارتی به صورت جدی وارد عمل نمی شود.
 وی ادامه داد: وقتی تولیدکنندگان بدون سیب سلامت  حتی در شعاع یک کیلومتری اداره بهداشت استان در حال فعالیت هستند و از سلامت مردم هیچ حمایتی نمی شود، اعتماد مردم سلب می شود.
نباید از حمایت صنایع کوچک غافل شد
 این تولید کننده دونات بهداشتی با انتقاد از اینکه سهل انگاری یا منافع مسئولان سلامت و بهداشت در این بین مطرح است، تصریح کرد: قطار بهداشت در سلامتی محصولات از ریل خارج شده و باید تلاش کرد تا با فرهنگ سازی و ارائه اطلاعات دقیق به شهروندان استفاده از محصولات بهداشتی اولویت قرار داده شود.
ادهمی بیان داشت: صنایع کوچک نبض تپنده اقتصاد جامعه به حساب می آید و باید برای عملکرد صحیح صنایع کوچک همه سازمان ها ورود کنند.
عدم برخورد با عرضه محصولات غذایی زیرکارگاهی
 عضو هئیت رئیسه صنف نان های حجیم استان اصفهان از فعالیت ۷۰۰ واحد غیرمجاز تولید دونات، شیرینی و باقلوا در استان اصفهان خبر داد و گفت:تنها۲۵۰ واحد نان صنعتی و سنتی مجاز در استان فعالیت می کنند.
محمد قجاوند در مورد فعالیت واحدهای غیرمجاز در استان توصیح داد: اگر چه فعالیت کارگاه های زیرزمینی مشخص نیست و  محل فعالیت این کارگاه ها  از دید سازمان های نظارتی و بهداشتی پنهان است  و از این منظر ادعا می کنند این تولیدکندگان قابل شناسایی و برخورد نیستند.
 وی خاطر نشان کرد: در برخی از مواقع گفته می‌شود در صورت حذف این تولیدی ها اشتغال تعداد زیادی از میان میرود و این در حالی است که  اشتغال بایدبر مبنای تولید مثبت و سالم باشد.
پایش سلامت محصولات غذایی نیازمند فعالیت همه جانبه است
 مسئول فنی تولید نان در اصفهان نیز با تاکید به اینکه در حوزه تولید محصولات غذایی، سلامت مهمترین موضوع است، تصریح کرد: پایش سلامت محصولات غذایی نیازمند فعالیتی همه جانبه است و ضرورت دارد تمام سازمان های مرتبط از جمله غذا و دارو و دانشگاه علوم پزشکی و اداره بهداشت تعامل داشته باشند.

علی اسماعیلی ادامه داد: قانون در حوزه مقابله با محصولات غیر بهداشتی وجود دارد اما در اجرای آن عملا قانون های مختلف در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و عملکرد شاخصی را شاهد نبوده ایم.

وی در ادامه گفت: کنترلی بر قیمت مواد اولیه نان های حجیم صورت نگرفته اما همچنان تاکید بر ثابت ماندن قیمت این نان ها وجود دارد و این روند در صورت ادامه دار بودن تخلفات زیادی را از سوی تولیدکننده می تواند در پی داشته باشد.
 اسماعیلی افزود: نان یک کالای درجه یک در جامعه به حساب می آید و ضروری است نگاه عوام گرایانه نسبت به تولید این محصول نداشته باشیم و کارشناسانه به این محصول نگاه کنیم.
سیب سلامت درآمدم را پایین آورد
مهرداد عرب تولید کننده فلافل در گفت و گو با خبرنگار برنا با اشاره به سهل انگاری مسئولان سلامت و بهداشت، گفت: 10 سال در محیط بهداشتی اما بدون مجوز سیب سلامت به تولید فلافل بهداشتی مشغول بودم و درآمد خوبی داشتم.

وی ادامه داد: از وقتی که سیب سلامت برای محصولات دریافت کردم، هر سری هزینه ای را به بهداشت پرداخت کرده و درآمد کافی هم نداشته ام.

 12 تن شیرینی و کیک غیرمجاز دراصفهان جمع‌آوری شد

 مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در گفت و گو با خبرنگار برنا با اشاره به جمع آوری 12 تن شیرینی و کیک غیر مجاز در شش ماهه نخست سال، اظهار کرد: گروه بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان اقدام های بسیاری برای نظارت بر واحدهای تولیدی و عرضه انواع شیرینی و کیک انجام داد و مکاتبه هایی با استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اصناف و پلیس در این زمینه داشت.
سیدمهدی میرجهانیان با بیان اینکه کار نظارت و برخورد با کارگاه های زیرزمینی و غیر مجاز تولید انواع مواد غذایی و خوراکی فقط به عهده مرکز بهداشت نیست، افزود: هر یک از بخش های این کار بر اساس قانون به عهده یکی از سازمان های متولی است و مسائل بهداشتی آن به عهده گروه بهداشت محیط می باشد.
مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در ارتباط با برخی ادعاها مبنی بر اینکه صدها واحد غیر مجاز تولید انواع شیرینی و دونات در اصفهان فعالیت دارد، توضیح داد: نمی توان ادعا کرد که هیچ واحد غیر مجازی نیز در استان فعالیت نمی کند اما ادعا های مطرح شده درباره کوتاهی بهداشت صحت ندارد.
میرجهانیان اضافه کرد: واحدهای مُجاز تولید شیرینی و دونات موفقی نیز در اصفهان فعالیت دارند که محصولات خود را با بهترین کیفیت و حتی وجود مسئول فنی، تولید و در بازار عرضه می کنند.
وی با بیان اینکه مجوزی با نام سیب سلامت وجود ندارد بلکه پروانه سلامت برای تولید کنندگان بهداشتی صادر می شود، اظهار کرد:  با توجه به اینکه عملکرد واحدهای مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی و اماکن عمومی از جمله قنادی ها، آبمیوه و بستنی فروشی ها در سلامت افراد جامعه موثر است، ایمنی مواد غذایی در آنها از اهمیت خاصی برخوردار و مواردی مانند رعایت کردن بهداشت فردی، استفاده از مواد غذایی استاندارد، ظروف بهداشتی و رنگ های غیر مجاز و اشتغال در محیط بهداشتی الزامی است.
به گفته مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان 12 تن شیرینی و کیک غیر مجاز در شش ماهه نخست سال جمع آوری شده است.

  در پایان میزگرد بررسی چالش های  پیش روی تولید کنندگان سیب سلامت با تولید کنندگان غیر مجاز؛ برگزار کننده برنامه با قرار دادن دونات های حجیم و آغشته به شکلات در مقابل خبرنگاران و از طرفی پذیرایی مهمانان با دونات های بهداشتی قصد نشان دادن تفاوت در تولیدات مجاز و غیر مجاز را داشت، اما زمانی تفاوت دو محصول به چشم آمد که یکی از خبرنگاران برای چشیدن طعم دونات های غیر بهداشتی با زنبور سوخته در دونات مواجه شد و این اتفاق سندی شد بر غیر بهداشتی بودن دونات هایی که روزانه در بسیاری از مغازه ها با آنها رو به رو می شویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز