رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور:

فرونشست زمین، زلزله خاموش است/ بررسی بحران فرونشست زمین در استان اصفهان

۱۳۹۸/۰۸/۲۰ - ۱۳:۴۲:۰۷
کد خبر: ۹۲۲۹۴۹
فرونشست زمین، زلزله خاموش است/ بررسی بحران فرونشست زمین در استان اصفهان
رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: پایش ملی در زمینه پدیده فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت کشور که با پدیده فرونشست درگیرند درحال انجام است و این پایش در استان اصفهان نیز انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، علیرضا شهیدی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استانداری اصفهان اظهارداشت: فرونشست زمین، زلزله خاموش است که اثرات مخربی بر ساختمان‌ها، راه‌ها و زیرساخت‌ها دارد و می‌تواند موجب افزایش عملکرد تخریبی یک زلزله کوچک در حد زمین لرزه‌ای بزرگ باشد.

معاون وزیر صمت و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه یکی از دلایل فرونشست زمین بهره‌برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی است ادامه داد: ۸۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی کشور مربوط به بخش کشاورزی است که باید برای کاهش مصرف آب در این بخش اقدامات لازم مانند اصلاح الگوی کشت صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: ۶ درصد آب مصرفی کشور در بخش صنعت و چهار درصد آن در بخش شرب خانگی صرف می‌شود که با تمام اقدامات صورت گرفته برای اصلاح الگوی مصرف توسط مردم ولی به دلیل سهم کم بخش شرب، این راهکارها برای کاهش مصرف ذخایر آب زیرزمینی چندان موثر نیست.

وی تاکیدکرد: باید روی یک سری مسائل به صورت اضطراری سرمایه‌گذاری شود تا بتوان در آینده تغییری در بحث بحران آب داشته‌باشیم در غیر این صورت تا ۱۵ سال آینده درغرب استان نیز پدیده فرونشست را خواهیم داشت.

شهیدی اضافه کرد: پایش ملی در زمینه پدیده فرونشست زمین در ۳۰۰ دشت کشور که با پدیده فرونشست درگیرند درحال انجام است و این پایش در استان اصفهان نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سازمان زمین‌شناسی کشور تمام توان خود را در جهت رفع نیازهای زمین شناسی و مطالعاتی استان اصفهان به کار خواهد برد ولی در برخی موارد استان نیز باید به این سازمان کمک کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز