رئیس اتاق بازرگانی اصفهان :

شفافیت شاه کلید مبارزه با فساد است

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۱۲:۴۳:۵۰
کد خبر: ۹۳۲۰۱۷
شفافیت شاه کلید مبارزه با فساد است
رئیس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: برای مهیا کردن شرایط ورود به بازار کسب و کار کشور، راهی جز شفافیت اقتصادی و مبارزه با شبکه های رانتی ایجاد شده از طریق نهادینه سازی دولت الکترونیک و هوش تجاری در بدنه دولت نیست.

 به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان، مسعود گلشیرازی در نخستین همایش صنعت کسب و کار، با اشاره به مولفه های سنجش محیط کسب و کار اظهار داشت:شفافیت؛ شاه کلید مبارزه با فساد و تحقق اقتصاد مردمی است.با توجه به اینکه جوانان کشور، جمعیت جویای شغل و شروع کننده کسب و کار هستند، لازم است سازوکارهای اداری تسهیلگر آغاز کسب و کار و محیط مطلوب برای راه اندازی شغل در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه مقررات زدایی به دبیری اتاق ایران افزود: با توجه به اینکه حذف قوانین و مقررات دست و پاگیر یکی از مولفه های تاثیرگذار بر محیط کسب و کار است، این کمیته تشکیل شده است.

گلشیرازی با اشاره به وجود بیش از 30 هزار آیین نامه و قانون درکشور تصریح کرد: این میزان حدود 100 برابر مبانی قانونی و آیین نامه ای در کشوری نظیر انگلستان است. 

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با بیان اینکه در خصوص شاخص های محیط کسب و کار کشور در وضعیت مطلوبی قرار نداریم، گفت: با وجود این، با سازوکارهای ایجاد شده در سال 2020 ایران در نماگر حمایت از سرمایه گذاران خرد 45 پله، در رتبه ثبت مالکیت 20 پله، در اخذ مجوزهای کسب و کار 13 پله و در نماگر پرداخت مالیات نیز 5 پله بهبود یافته است.

وی غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات مکرر قیمت مواد اولیه را از جمله نامساعدترین مولفه های محیط کسب و کار از نظر فعالان اقتصادی از پاییز 96 تا تابستان سال جاری عنوان کرد و افزود: تعارض منافع دستگاه های اجرایی و بانک ها با مصالح اقتصادی کشور، در نامطلوب شدن شاخص های محیط کسب و کار تاثیرگذار است.

گلشیرازی تاکید کرد: در جنگ اقتصادی موجود برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مردمی، راهی جز بهبود شاخص های کسب و کار و حذف عوامل مخل احساس رضایت جوانان به عنوان کارآفرینان، سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان وجود ندارد و شفافیت، شاه کلید مبارزه با فساد و تحقق اقتصاد مردمی است.

رئیس کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان نیز در ادامه با بیان اینکه در کشور ما پایش محیط کسب و کار بر عهده اتاق های بازرگانی‌ قرار داده شده است، گفت: بر اساس آخرین بررسی های صورت گرفته، مشکلات بانکی، دیوان سالاری و بی ثباتی قیمت ها، به ترتیب بیشترین مشکلات فعالان اقتصادی کشور را به خود اختصاص داده است.

غلامرضا اخوان فرید با اشاره به پتانسیل های موجود در استان اصفهان گفت: وضعیت اقتصادی موجود استان به هیچ وجه شایسته اصفهان صنعتی نبوده و یکی از دلایل ایجاد این شرایط وخیم اقتصادی، وجود قوانین سختگیرانه است که به سرمایه گریزی از استان اصفهان منجر شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه از انجام پروژه ای به منظور بررسی دلایل سرمایه گریزی از اصفهان با تعامل اساتید مجرب دانشگاه، در کمیسیون مذکور خبر داد و تصریح کرد: کمیسیون بهبود در دوره نهم فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان با توجه به شرایط اقتصادی، نقشه راهی را با در نظرگرفتن امتیازات و ارزیابی های انجام شده در شاخص های کسب و کار و ظرفیت های موجود در قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و رفع موانع تولید در قالب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تعریف نموده و امیدواریم با استفاده از ظرفیت های کمیته های ذیل کمیسیون، در این مسیر گام های موثری برداریم.

علی صنایعی، عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان نیز در ادامه با اشاره به نامناسب بودن شاخص های محیط کسب و کار کشور گفت: با وجود سلاح های علمی و اقتصادی همچون نرم افزار و هوش افزار می توان در آینده کسب و کارهای حوزه IOT به موفقیت دست یافت.

رئیس کمیته بهبود شاخص های کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه از انجام اقداماتی در خصوص تشکیل نخستین کلینیک کسب و کار در اتاق بازرگانی اصفهان به همت اعضای کمیسیون توسعه و بهبود محیط کسب و کار خبر داد.

قیمت یک مزیت رقابتی است

در ادامه محسن نظری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران قیمت گذاری را مزیت فراموش شده در بنگاه های اقتصادی دانست و گفت: قیمت صرفا یک عدد نیست؛ بلکه مفهومی ادراک پذیر و چند بعدی است که می تواند نقش ایجاد ارزش را نیز ایفا کند.

وی در ادامه نقشه راه نوآوری در قیمت گذاری را نوآوری در استراتژی، نوآوری در تاکتیک ها و سازماندهی قیمت گذاری بیان و تاکید کرد: رعایت انصاف در قیمت گذاری از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا عدم انصاف در این حوزه به عدم خرید مجدد، تبلیغات منفی و شکایت منجر می شود.

وی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر استفاده از قیمت به عنوان یک مزیت رقابتی افزود: نوآوری در قیمت گذاری باید با تغییرات عمیق سازمانی همراه باشد تا همه از این تغییرات منتفع شوند و توسط عالی ترین مقام سازمان اجرایی شود.

در ادامه این همایش بهرام امینی، مدیر منابع انسانی ذوب آهن و فرید نجات بخش، مدیرعامل شرکت بهیار صنعت سپاهان به ارایه توضیحاتی درخصوص بهبود هوش استراتژیک و تجاری کسب و کارها و تاب آوری کسب و کارها در دوران تحریم پرداختند.

 

نظر شما