رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد:

ارائه رژیم غذایی توسط افراد غیرمتخصص دراصفهان/تخم مرغ را برای کودکان جایگزین گوشت کنید/ مواد غذایی تراریخته باید برچسب داشته باشند

۱۳۹۸/۱۰/۱۳ - ۱۰:۳۴:۴۳
کد خبر: ۹۴۴۷۲۸
ارائه رژیم غذایی توسط افراد غیرمتخصص دراصفهان/تخم مرغ را برای کودکان جایگزین گوشت کنید/ مواد غذایی تراریخته باید برچسب داشته باشند
رئیس دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سطح شهر اصفهان تعداد متخصصان و دکترای تغذیه اندک است و به راحتی افرادی که تنها چند واحد تغذیه گذراندند و کارشناسان تغذیه اقدام به ویزیت می کنند و گاهی دستورالعمل هایی در حوزه رژیم های غذایی و چاقی و لاغری می دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ مسعود سامی، عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه علوم پزشکی اصفهان در نشست خبری دهمین بسیج تغذیه در حالی از منسوخ شدن ارائه  مواد غذایی فله ای در سطح بازار خبر داد که یکی از مطالبات اصلی مردم از مرکز بهداشت این است که چرا باید مواد غذایی فله ای در سطح بازار باشد و درعین حال شاهد آن باشیم که به مردم توصیه شود این مواد غذایی خریداری نکنید.

وی گفت: لازم است مواد غذایی که در کارخانجات و صنایع غذایی یک ماه یا یک هفته مانده به تاریخ انقضا را جمع آوری و بین مردم بی بضاعت توزیع کنیم.
سامی از ورود مواد غذایی قاچاق و بی کیفیت از طریق گمرک با دور زدن در برخی مواقع خبر داد و گفت: نظارت ها در گمرک شدید هست اما برخی اوقات شاهد دور زدن قانون هستیم.
 
مردم تخم مرغ را جایگزین گوشت کنند
درادامه این نشست ،رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد:مردم تخم مرغ را جایگزین گوشت کنند حتی برای کودکان در حال رشد دو مرتبه مصرف تخم مرغ مناسب است و جای نگرانی از بابت کلسترول تخم مرغ وجود ندارد، ارزش پروتئینی تخم مرغ سه برابر گوشت است.
.
وی با اشاره به اینکه بدنبال میوه های درشت نباشید چه بسامیوه های کوچک و کرم خورده بهتر است، گفت: میوه ها را جایگزین آبمیوه ها کنید چون دارای فیبر بیشتری است.
رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه سبزیجات را به شکل خام مصرف کنید اما در تابستان به خاطر احتمال استفاده از مواد شیمیایی توصیه ما به مصرف سبزیجات پخته است، گفت: محصولات تراریخته بد نیست فقط باید همچون کشورهای اروپایی برچسب آن را به مواد غذایی تراریخته نصب کرد که مردم با آگاهی مصرف کنند.
انتظاری با اعلام اینکه در سطح شهر اصفهان تعداد متخصصان و دکترای تغذیه کم است و این در حالی است که به راحتی افرادی که تنها چند واحد تغذیه گذراندند و کارشناسان تغذیه اقدام به ویزیت می کنند و گاها دستورالعمل هایی در حوزه رژیم های غذایی و چاقی و لاغری می دهند،گفت: امروزه تغذیه یک بیزینس و روش جدید برای درآمدزایی است که در جامعه پزشکی به شدت شاهد آن هستیم.
 
وضعیت تغذیه مردم نامناسب است
درادامه این نشست،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وضعیت تغذیه مردم را نامناسب خواند و از اجرای برنامه های مختلف برای ارتقای سواد غذایی کودکان تحت پوشش کمیته امداد و توزیع سبدهای غذایی بین افراد تحت پوشش بهزیستی و نظارت روی بوفه های غذایی مدارس و ارائه مکمل های غذایی به مادران باردار و کودکان و میانسالان و سالمندان خبر داد و گفت: با کمک خیران غذاهایی که به در مراسم  مختلف جشن و سرور و غم و عزاداری ها و میهمانی های بزرگ اضافه می آید و دور ریخته می شود را به دست افراد نیازمندان و افرادی که در معرض سوء تغذیه قرار دارند، تحویل می دهیم
کمال حیدری در پاسخ به این سوال که گاها شاهد ضعف های نظارتی از سوی مرکز بهداشت استان در حوزه عرضه مواد غذایی هستیم و گلایه هایی شده از اینکه برخی از مواد غذایی به صورت سینی به فروش می رسد و روی سینی یک مهر بهداشت خورده بدون اینکه بسته بندی بهداشتی شده باشد و دارای آرم بهداشتی باشد، گفت: برای نظارت روی مواد غذایی اختلاف سلیقه صنعتی و صنفی هست و صنایع غذایی معتقدند بهداشتی تر هستند اما قطع به یقین بدنبال بحرانی شدن شرایط اقتصادی، شاهد ازدیاد تقلب ها هستیم که بیشترین گزارشات را از سوی مردم داریم .
وی با اشاره به اینکه نظارت ها را به دو بخش مراکز حساس و غیر حساس تقسیم بندی کردیم، گفت: بدنبال ایجادو طراحی اپلکیشن هایی هستیم که نشان دهند این رستوران در چه موقعیتی از سطح بهداشت قرار دارد و چه تعداد از مردم مصرف کننده مواد غذایی آن هست و یک شمه ای از وضعیت سلامتی آن مرکز به مصرف کنندگان ارائه دهیم.
وی به اجرای پایلوت دفتر خدمات سلامت  در تهران و مشهد اشاره کرد و گفت: هم اکنون در اصفهان 6 دفتر خدمات سلامت داریم که لازم است اقدام به تقویت مشاغل بومی در روستاها کنیم و محصولات سالم را که درهر یک از روستاها امکان تولید بومی آن هست راهی برای اشتغالزایی آن فراهم سازیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز