خبرگزاری برنا بررسی میکند:

باید و نباید های حضور پزشکان بدون مرز در استان اصفهان+ فیلم

۱۳۹۹/۰۱/۰۷ - ۰۹:۱۰:۱۰
کد خبر: ۹۸۱۲۹۰
باید و نباید های حضور پزشکان بدون مرز در استان اصفهان+ فیلم
حضور پزشکان بدون مرز در بیمارستان امین استان اصفهان با نظرات مثبت و منفی در فضای رسانه و فضای مجازی رو به رو شد. عده‌ای حضور پزشکان بدون مرز به استان اصفهان را راهی برای غلبه بر ویروس کرونا و عده‌ای راهی برای جاسوسی کشور های بیگانه دانستند.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان؛ پس از اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان مبنی بر ساخت بیمارستان صحرایی 48 تخته توسط سازمان پزشکان بدون مرز در محوطه بیمارستان امین اعتراضات گسترده‌ای در ارتباط با منع ورود پزشکان فرانسوی به ایران مطرح شد.

در توییتر سیر گسترده‌ای از نظرات در واکنش به این خبر منتشر شد که مخالفان و موافقان زیادی را به همراه داشت. زهرا شیخی منتخب مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در اکانت توییتری خود نوشت«بنده به عنوان یک پزشک معتقد هستم با توجه به توان و تخصص پزشکان ایرانی و نخبگان علمی کشور و همچنین وجود تحریم های ظالمانه و خاطره بد ورود خون های آلوده به کشور؛ انجام این حرکت حطرناک نا بخشودنی است و قطعا قابل پذیرش نخواهد بود»

توییتر پزشکان بدون مرز

شیخی در ارتباط با این توییت به خبرنگار برنا در اصفهان گفت: کشور ما پزشکان زیادی دارد و همه فعال بوده و فراتر از تخصص خود فعالیت می‌کنند، ورود تجهیزات پزشکی و حضور پزشکان بدون مرز از کشور فرانسه با توجه به سابقه بد گذشته اصلا اتفاق خوشایندی نبوده و در شرایطی که کشور های اروپایی بیشتر درگیر ویروس کرونا هستند، لزومی ندارد پزشکان دیگر کشور ها برای کمک به ایران به اصفهان سفر کنند.

وی ادامه داد: طبق اعلام، وزارت بهداشت از این موضوع اطلاعی نداشته و هماهنگی برای حضور پزشکان بدون مرز در ایران از اسفند ماه و با هماهنگی وزارت خارجه انجام شده است.

منتخب مردم  در مجلس شورای سلامی با بیان اینکه باید به سخنان رهبری استناد کرد، ادامه داد: جای سوال دارد چرا در شرایط تحریم ها باید چنین کمک ناچیزی برای ایرانیان صورت بگیرد و بهتر است تحریم ها را از سد راه ایران بردارد و ایران به اندازه کافی نیرو و تجهیزات داشته و به کمک پزشکان بدون مرز نیازی ندارد.

در ادامه اعتراضات سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در اکانت توییتری خود خطاب به رئیس جمهور و وزیر بهداشت نوشت« ورود پزشکان بدون مرز فرانسوی به اصفهان یا هر شهر دیگر همزمان با هشدار امام خامنه‌ای با سابقه بسیار بد فرانسه در موضوع ورود خونهای آلوده به ایران بسیار جای تاسف دارد. آقایان روحانی و نمکی حواستان به جاسوسی و خروج اطلاعات ژنتیکی مردم توسط آمریکا در لباس پزشکان فرانسوی باشد.»

توییتر پزشکان بدون مرز

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر، برخوار و میمه در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت از حضور پزشکان بدون مرز در استان اصفهان مخالفت کرده و این امر را توهین به کادر درمانی اصفهان دانسته است. در کنار مخالفت تعدای از نمایندگان مجلس عده‌ای دیگر موافق حضور پزشکان بدون مرز در ایران بوده و حضور آنان را استفاده از تجهیزات و  تجارب پزشکی آنان دانسته‌اند.

حیدرعلی عابدی، عضو کمسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار برنا در اصفهان، در ارتباط با فعالیت پزشکان بدون مرز گفت: پزشکان بدون مرز یک سیستم اجتماعی است که عده ای از پزشکان به عنوان وظیفه اجتماعی به کمک کشورهای نیازمند می‌روند اما نمی‌توان نظر قطعی داد در بین این افراد جاسوس وجود دارد یا خیر؟ بهتر است چنین مسئله مهمی در ستاد ملی کرونا که متشکل از وزارت بهداشت، اطلاعات و نیروهای امنیتی است تصمیم گیری شود.

وی ادامه داد: در کشوری که دموکراسی اسلامی است اختلاف نظر مناسب نیست و چه بهتر که چنین تصمیماتی با ستاد ملی کرونا که بیشترین اختیارات را دارد گرفته و نهایی شود.

توییتر پزشکان بدون مرز

در سیر اعتراضات نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، علیرضا وهاب زاده، مشاور وزیر بهداشت در توییتری ضمن تشکر از پزشکان بدون مرز، ایران را بی نیاز از برپایی تخت بیمارستانی توسط نیروهای خارجی دانست و از منتفی شدن حضور پزشکان بدون مرز در ایران خبر داد.

وی با انتشار عکسی از گروه اعزامی پزشکان بدون مرز به کشور ایران نوشت«هیچ متخصص عفونی در این لیست وجود نداشته و تنها یک پزشک اورژانس، میزان کمی تجهیزات مصرفی که تولید داخلی دارد در این لیست نوشته شده است. داروی خاص و تحریمی هم نبوده که به کاهش اثرات تحریم کمک کند.»

این در حالی است که کانال تلگرامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انتشار عکسی از حضور کارشناسان سازمان بهداشت جهانی در مرکز پزشکی امین به منظور بررسی وضعیت و شرایط موجود و پیش بینی تمهیدات لازم جهت استقرار بیمارستان مجهز صحرایی 40 تخته در محوطه بیمارستان امین، نوشت« پروژه مذکور تنها پروژه ای خواهد بود که در کشور فقط در شهر اصفهان و آن هم در مرکز امین انجام می‌شود. که این امر قطعا در رشد کمی و کیفی شاخص های اعتبار بخشی مرکز و همچنین تقویت برند بیمارستان در عرصه کشوری و بین المللی نقش مهمی خواهد داشت.»

توییتر پزشکان بدون مرز

آرش نجیمی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان پس از منتفی شدن حضور پزشکان بدون مرز در استان اصفهان گفت: استان اصفهان ظرفیت و نیروی انسانی کافی برای مقابله کرونا دارد و تا کنون هیچ نیرویی در استان اصفهان حضور نداشته و تجهیزاتی که توسط پزشکان بدون مرز در راه اصفهان بود در گمرک قرار دارد.

با تمام مخالفت های صورت گرفته از سوی مسئولین و اخطار در ارتباط با عدم استفاده از تجهیرات و نیروهای انسانی خارج از کشور؛ علی ربیعی، سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت« ضمن احترام به همه کشورها و سازمان های بین المللی که تا کنون پیشنهاداتی در خصوص کمک به ایران در مبارزه با کرونا ویروس مطرح کردند، سیاست ما در خصوص کمک های انسان دوستانه کشور های خارجی و نهادها این است که هر نهادی به هر مقدار که بخواهد کمک کند، آن را دریافت خواهیم کرد»

توییتر پزشکان بدون مرز

وی در توییت دیگر ادامه می‌دهد« سفر پزشکان بدون مرز به ایران در هماهنگی کامل با دستگاه های ذی ربط صورت گرفته است. به رغم اینکه در حال حاضر از نظر تعداد تخت های بیمارستانی کمبودی نداریم. ضمن ارج نهادن به کمک های پزشکان بدون مرز، تجهیرات اهدایی آنها در منطقه مورد نیاز وزارت بهداشت استفاده خواهد شد.»

حضور پزشکان بدون مرز در شرایطی که وضعیت ایران به مرز بحران رسیده و کشور های اروپایی وضعیت بهتری نسبت به ایران ندارند، نظرات منفی و مثبتی را به همراه داشت که با اعلام رسمی وزارت بهداشت ورود این پزشکان به کشور ایران و استان اصفهان منتفی شد اما حواشی این سفر همچنان ادامه داشته و عقاید متفاوتی به همراه دارد.

پزشکان بدون مرز یک سازمان مردم نهاد است که به خاطر فعالیت هایشان در مناطق جنگ زده و کشور های توسعه یافته شهرت دارد. فعالیت این سازمان از سال 1991 در  ایران آغاز شد. سال 2003 برای حادثه زلزله بم به کمک ایران آمد و در سال 2019 و سیل استان های لرستان، گلستان و خوزستان کمک کرد.

این سازمان چندین سال است که خدمات بهداشتی و درمانی به برخی از شهروندان جنوب تهران و مشهد ارائه می‌دهد. پزشکان بدون مرز برای مقابله با ویروس کرونا به سه بیمارستان در شمال ایتالیا خدمات پشتیبانی می‌دهد و به کادر درمان کمک می‌کند.

کیمیاصادقی خبرنگار خبرگزاری برنا- اصفهان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز