خبرگزاری برنا بررسی می‌کند:

زخم کرونا بر اقتصاد صنفی اصفهان+فیلم

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۰۸:۵۸:۳۷
کد خبر: ۹۹۵۵۴۰
زخم کرونا بر اقتصاد صنفی اصفهان+فیلم
استان اصفهان به عنوان قطب صنعت و گردشگری در ایران، هر ساله در دو ماه اول سال و با حضور مسافرین نوروزی رونق خوبی در اقتصاد داشت. اما امسال کرونا زخمی بر تنه اصناف نشاند که برای جبران خسارت وارد شده به اقتصاد استان، حمایت و مساعدت همه جانبه دولت نیاز است.

 

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ کرکره مغازه را بالا می‌کشد، روبه روی دکان را آب پاشی می‌کند، چهارپایه چوبی اش را مقابل ویترین می‌گذارد و پشت به عتیقه‌های گران قیمتش می‌نشیند؛ گویی باور کرده است در این روزها حتی تاریخ هم ارزشی ندارد. کرونا تاریخی دیگر را رقم زده است، تاریخی که برای همیشه بر پیکره شهرها، کشورها و جهان باقی می‌ماند.

پیرمردی شصت ساله است، می‌گوید هر ساله پیش از نوروز فروش خوبی داشته است، مردم در این خانه تکانی قسمتی از تاریخ میخرند و قسمتی را می‌فروشند. اما امسال تاریخ هم در کنج خانه‌ها خاک خورده است.

اینجا چهاباغ عباسی است، جایی که خلوتی را به خود ندیده و سکوت را نچشیده است. مغازه‌ها خلوت تر از همیشه و پرده سینماها کشیده شده است. نه دیگر کسی بستنی برجی می‌خرد و نه هوس ساندویچ های کنار خیابان را می‌کند. نگاه‌ها از پشت ویترین مغازه‌ها میگذرد و مانکن ها هنوز رخت عید بر تن دارند.

صاحب یکی از مغازه ‌داران پاساژ می‌گوید: همیشه قبل از ایام نوروز مغازه غلغله بود، اگر کل سال فروش نداشتم در این ایام جبران میشد. اما امسال کرونا به اقتصاد زد و اقتصاد را به نابودی کشاند. بعد از تعطیلات و نوروز و قرنطینه، اطلاعیه‌ای آمد که اصناف کم‌خطر مجاز به فعالیت هستند اما فعالیت پاساژها و بازارهای سرپوشیده همچنان ممنوع است.

وی که از این موضوع گله‌مند بود ادامه داد: با اینکه هم اکنون پاساژ ها و بازارهای سرپوشیده مجاز به فعالیت شدند اما ستم بزرگی بود که در این مدت قرنطینه مغازه‌های کنار خیابان بتوانند فروش داشته باشند و این وسط ما مغازه داران پاساژ بشویم آش نخورده و دهن سوخته؛ خرج  خانواده و اجاره مغازه و اجازه منزل و خورد و خوراک هم که به چشم کسی نیامد که چگونه در این دو ماه گذشت.

وی ادامه داد: اکنون اگرچه پاساژ و بازارها تا ساعت 18 مجاز به فعالیت هستند اما تاثیری در فروش ندارد. مردم اغلب بعد از ظهر برای خرید از منزل خارج میشوند و همچنان با وجود ترس از کرونا در فروشگاه‌ها حاضر نمی‌شوند.

رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در اصفهان ،شمار مبتلایان به کرونا را افزایش می‌دهد

هیچ صنفی از آسیب کرونا در امان نماند

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار برنا، با اشاره به خدمت رسانی اصناف در روزهای بحرانی کرونا گفت: فراگیری ویروس کرونا در جهان باعث هجوم مردم به فروشگاه‌ها در شهرهای اروپایی شد. برنامه شهری کشورهای اروپایی به گونه‌ای است که وقتی شهری ایجاد می‌شود، سرانه‌های ورزشی، خدماتی، مواد غذایی و.. را به صورت مختلف در شهر برنامه ریزی می‌کنند. به همین دلیل نیاز روزمره شهروندان رابه خوبی رفع می‌کنند اما اگر در دوره بحرانی، قرار بگیرند با مشکل مواجه شده و پاسخگوی انبوه تقاضا نخواهند بود.

وی با اشاره به شیوه مدیریتی ایران، ادامه داد: در کشور ایران و در استان اصفهان، کالا در واحد‌های خرد توزیع شده و توسط مالکین آنها خریداری شده بود که در ایام نوروز ارائه خدمات دهند، به همین دلیل در شرایط بحرانی کرونا با هجوم مردم و کمبود کالا در اصفهان رو به رو نشدیم.

رئیس اتاق اصناف استان اصفهان با بیان اینکه همه اصناف در ضربه اقتصادی بحران کرونا آسیب دیده‌اند، تصریح کرد: بیماری کرونا زخم بزرگی بر تمامی اصناف استان اصفهان زد و حتی فروشگاه‌های مواد غذایی که استنباط کردند در این ایام فروش داشته‌اند، ضرر دیده اند چرا که فقط مایحتاج ضروری مردم به فروش رفته و کالاهای فانتزی فروش نرفته و باعث ضرر شده است.

جهانگیری افزود: اصناف به دو دسته تقسیم می‌شوند که دسته اول اصنافی هستند که صد در دصد آسیب دیده و دسته دوم اصنافی هستند که مقداری کمتری آسیب دیده‌اند و در این میان صنفی نبود که از بحران کرونا آسیب ندیده باشد.

وی با بیان اینکه اصناف چشم داشت صدقه از دولت ندارند، گفت: وقتی کسی واحد صنفی را دایر می‌کند، نشان دهنده این است که دست یاری به سمت کسی دراز نمی‌کند. اصناف از دولت انتظار دارند که با تسهیلات کم بهره به چرخه اقتصادی بازگردند که حداقل شش ماه زمان برای بازگشت رونق اقتصادی به شهر لازم است.

رونق اقتصادی با حضور مسافران نوروزی

اولین بار است که اگر بخواهی وارد رستوران شوی، از صف خبری نیست. سالهای درازی است که نام و آوازه‌اش در میان مسافران، سینه به سینه نقل می‌شود. اما امسال حتی بوی بریان‌های اصلیش هم فرق کرده، گویی عطر و بوی اصفهان را از دست داده است.

او می‌گوید مسافران نوروزی رحمتی برای این مغازه بودند و هرسال فروشی که در ایام نوروز داشتیم با فروش نیم ساله برابری میکرد. کرونا که آمد، برکت از شهر رفت. قیمت مواد غذایی افزایش پیدا کرده و در این شرایط کاسبی به صرفه نیست.

صاحب مغازه ادامه می‌دهد: درخواست زیادی به جز مساعدت از دولت نداریم، هر کدام از مغازه‌های شهر به گونه‌ای آسیب دیده‌اند که گاهی در زندگی آنها تاثیر خواهد گذاشت و دولت باید بتواند پاسخگوی این خسارات باشد.

بنابر گفته ستاد ملی مبارزه با کرونا مانعی برای فعالیت مجدد مشاغل کم‌خطر با رعایت پروتکل های بهداشتی وجود ندارد اما مشاغل پر خطر همچون آموزشگاه‌ها، استخرها، باشگاه‌های ورزشی و بدنسازی، رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، نمایشگاه‌ها و تالارهای پذیرایی، مراکز تفریحی، قهوه خانه و کافی ‌شاپ‌ها همچنان مجاز به فعالیت نخواهند بود و کافی شاپ و رستوران‌ها میتوانند به صورت بیرون بر فعال باشند

صاحب یکی از کافه رستوران‌ها که تا کنون صندلی های کافه را خالی از مشتری ندیده به خبرنگار خبرگزاری برنا می‌گوید: با توجه به شرایط فعلی، کافه‌دارها شرایط بسیار سختی دارند و به جز حفظ و نگهداری ملک استیجاری، با دغدغه گرانی مواد اولیه مواجه شده‌ایم.

وی با اشاره به فعالیت کافه‌ها به صورت بیرون بر، ادامه داد: ترس از کرونا در جان مردم رخنه کرده و باعث می‌شود از خرید خوراکی از بیرون خودداری کنند و این در شرایطی است که مواد خوراکی تهیه و به فروش نرسیده و باعث ضرر می‌‌شود. در این شرایط تدبیری نیاز است که تمام مشاغل و شرایط آنها بررسی شده، سپس راهکار ارائه شود.

رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در اصفهان ،شمار مبتلایان به کرونا را افزایش می‌دهد

خسارت 30هزار میلیارد تومانی کرونا به درآمد استان اصفهان

مسعود گلشیرازی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان دارای صنایع بزرگ و قطب گردشگری است، ادامه داد: کرونای اقتصادی 600 هزار میلیارد تومان به درآمد کشور و 30 هزار میلیارد تومان به در آمد استان اصفهان آسیب وارد کرده است.

گلشیرازی با اشاره به اینکه همان میزان که به تاثیر کرونا به کسب و کارها و نقش دولت در بحران کنونی میپردازیم باید توجه ویژه به بنگاه های اقتصادی داشته باشیم، تصریح کرد: کرونای صنعتی، باعث بروز بحران در برخی از واحد های تولیدی میشود اما از طرفی فرصتی است برای افرادی که در صنایع هوشمند جهشی ده ساله را در دوران کوتاه تجربه کنند.

وی ادامه داد: کرونای صنعتی، در تمامی صنایع 10سال تعجیل ایجاد کرد، باعث تغییر در زیرساخت های اینتنرتی و استفاده از ظرفیت دورکاری کارمند شد.  مجموعه هایی که بتوانند خود را با این چشم انداز تطبیق دهند، پیشرفت خواهند داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان  با بیان اینکه کرونا دنیا را تغییر داده و هرگز به دوران پیش از کرونا بر نخواهیم گشت، افزود: کرونای صنعتی، اصلی است که 9 الی 15 ماه ادامه خواهد داشت و صنایع و خدمات ما باید امور مالی و زنجیره خود را متناسب با این وضعیت تغییر دهند.

گلشیرازی تصریح کرد: تفکر و بینش، لازمه این تغییر است و باید در کنار یکدیگر این تغییر را ایجاد کنیم چراکه در اقتصاد ملی وضعیت اصفهان به دلیل صنعتی و گردشگری بودن بسیار آسیب پذیر است.

رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی در اصفهان ،شمار مبتلایان به کرونا را افزایش می‌دهد

رتبه دوم اصفهان در صدور کد رهگیری سامانه سلامت

کمال حیدری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: همزمان با آغاز طرح فاصله گذاری اجتماعی و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، از ۲۳ فروردین تاکنون بیش از 200هزار مورد از اصناف، نهادها و سازمان‌های خدماتی استان با مراجعه به سامانه وزارت بهداشت به نشانی salamat.gov.ir  کد رهگیری دریافت کردند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در صدور کد رهگیری سامانه سلامت رتبه دوم را کسب کرده است، ادامه داد: روزانه بیش از هزار تیم تخصصی از کارشناسان بهداشتی استان بر فعالیت صنوف بازگشایی شده نظارت دارند اما از اصناف درخواست داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از گسترش ویروس کرونا جلوگیری و به قطع زنجیره شیوع کرونا کمک کنند.

اغلب اصناف استان اصفهان، بازارهای سرپوشیده و قدیمی فعالیت خود را از اول اردیبهشت ماه به صورت گسترده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز کرده‌اند و اگرچه یک هفته از بازگشایی اصناف میگذرد اما همچنان زخم کرونا بر پیکره اصناف باقی مانده است.

کیمیاصادقی خبرگزاری برنا- اصفهان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز