رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

سو استفاده‌ها را به اعضای شورای شهر اعلام کنید/ همدلی امروز شهرداری و شورای شهر را به فال نیک می‌گیرم

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۱۰:۱۱:۴۲
کد خبر: ۹۹۵۵۸۶
سو استفاده‌ها را به اعضای شورای شهر اعلام کنید/  همدلی امروز شهرداری و شورای شهر را به فال نیک می‌گیرم
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مردم از رسالت شورای شهر برداشت درستی دارند، اما امیدواریم نمایندگان مجلس قدری اختیارات شوراهای شهر را افزایش دهند و فعالیت های محلی را به شوراها واگذار کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از اصفهان، علیرضا نصر اصفهانی در برنامه لایو اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی مردمی بودن آن که از نگاه امام(ره) نشات می‌گرفت ایشان در سال ۵۸ به شورای عالی انقلاب فرهنگی دستور دادند که اجرای شوراها را بررسی و تدوین کنند اما به دلیل جنگ این اتفاق در سال ۷۷ رخ داد و ۲۴ میلیون نفر در آن سال در انتخابات شوراها شرکت کردند و تبلور و عینیت حضور مردم در صحنه اجرا و مدیریت کشور را رقم زدند و سپس در اردیبهشت سال ۷۸ با دستور رهبری شوراها آغاز به کار کردند و از آن سال تاکنون شوراها با حضور یکصد هزار نفر در مدیریت کشور نقش تازه ای رقم زده‌اند.

وی افزود: شوراها سه ماموریت اصلی دارند. در واقع نمایندگان مردم که با رای آنها بر سر کار می‌آیند ابتدا انتخاب شهردار، تدوین بودجه و سومین ماموریت نظارت بر فعالیت کار شهرداری ها را به دست می گیرند. ۳۲۰ وظیفه در اختیار شهرداری ها است و به همین شکل وظایف شوراها نیز افزایش می یابد. شوراها تجلی اراده مردم هستند و باید برای مردم و با مردم باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: مشارکت شهروندان در حکمرانی خوب می‌تواند به مدیریت شهری کمک کند و بیش از دو میلیون شهروند می‌ توانند کمک کنند تا شهری بهتر داشته باشند و همیشه لطف نخبگان، خبرگان، اساتید و .... را داشته ایم و به جد به موضوع مشارکت مردمی اعتقاد داریم و با ارتباط بهتر و بیشتر و با انتقاد و پیشنهاد مدیریت شهری را کمک کنند.

نصر اصفهانی تصریح کرد: برداشتی که مردم از شوراها دارند این است که شوراها ماموریت و مسئولیت فراگیر دارند و تصور می‌کنند شوراها در همه امور می توانند دخالت داشته باشند و مطالبات مردم نیز از ما به گونه‌ای است که امروز نمی توانیم پاسخگوی آنها باشیم. مردم از رسالت شورای شهر برداشت درستی دارند، اما امیدواریم نمایندگان مجلس قدری اختیارات شوراهای شهر را افزایش دهند و فعالیت های محلی را به شوراها واگذار کنند.

وی تاکید کرد: شورای شهر اصفهان دارای هفت کمیسیون بوده که فرهنگی ورزشی، اقتصادی، حقوقی گردشگری، عمران و شهرسازی، حمل و نقل و فناوری اطلاعات و اجتماعی و محیط زیست، بهداشت سلامت و خدمات شهری، اجتماعی و محیط زیست و پایش نظارت مجموع این کمیسیون‌ها است. لوایحی که به صحن شورا می‌آید طی مدت یک یا دوهفته در این کمیسیون‌ها بررسی و در صحن علنی به تصویب می‌رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: ابزار نظارتی ما، نظارت بر بودجه است، این نظارت‌ها با ارتباط مدیران با مردم، مراجعات مردمی و فضاهای مردمی که وجود دارد کامل می‌شود و اعضای شورا به نقاط ضعف و قوت پی می‌برند. همچنین حضور در کمیته‌های نظارتی و حضور در جمع معتمدین نشان می‌دهد که ما با کسی تعارف نداریم و هرکجا اشکال دیدیم متذکر می‌شویم، اما به دنبال آرامش در شهرداری هستیم تا بتوانند بهتر کار کنند.

نصر اصفهانی اضافه کرد: شهروندان آنجاهایی که در مدیریت شهری سواستفاده‌ای می‌بینند به اعضای شورا اعلام کنند تا نظارت ها در مباحثی که از چشم ما پنهان می‌ماند بیشتر شود هرچند که تلاش میکنیم که نمایندگی مردم را به خوبی انجام دهیم. نارسایی‌هایی که به شورا اعلام شود حتما با متخلفین برخورد جدی می‌شود.

وی تاکید کرد: همدلی امروز شهرداری و شورای شهر را به فال نیک می‌گیرم و معتقدم یکسری فعالیت اصلی داریم که باید به آنها بپردازیم و اگر امروز بر اساس برداشت‌ها ما موتور تصویب لولیح شهرداری شده ایم، به این دلیل است که این لوایح بیشتر نظر اعضای شورای شهر است و سعی شده نظارت ما از طریق لولیح شهرداری به شورا بیاید تا هم کامل تر باشد و هم کامل تر به صحت علنی بیاید.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به افزایش قیمت در زمینه پروانه ساختمانی با نشستی که با شهردار اصفهان و معاونین ایشان داشتیم لایحه ای به صحن شورا آمد که بسته‌های تشویقی در آن حضور داشت.

نصر اصفهانی اظهار کرد: چالش‌های عمده‌ای که امروز با آن مواجه هستیم ابتدا موضوع درآمدها است و به عنوان یک چالش جدی بر سر راه شهرداری ها است. چالش دیگر موضوع اختیارات کم اعضای شورای شهر است و خواسته مردم از شوراها به نتیجه نمی‌رسد. مباحث زیست محیطی چالش دیگر شهر است و همه تلاش خود را می کنیم تا با آلاینده ها بجنگیم و موضوع زاینده رود نیز یکی از چالش های اصلی شهر است که با توجه به اینکه در دست ما نیست ولی آن را به جد دنبال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مناطق و سازمان‌های شهرداری و قوانین مربوط به آنها و اجرای مر این قوانین یکی از دغدغه‌ها است و آثار تاریخی و احیای آثار تاریخی شهر اصفهان از دیگر دغدغه‌های شهری است که امروز با آن مواجه هستیم. اشتغال موضوعی است که شبانه روز به ما مراجعه می‌شود، اما دست شورای شهر در این زمینه بسته است و نمی توان کاری کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص نامه اعتراضی معاون شهردار به اعضای شورای شهر اصفهان گفت: معاون برنامه‌ریزی بنا به برداشت از قوانین مکاتبه‌ای را با شهردار اصفهان انجام داده بودند و اجرا را با مدیران شهرداری و نظارت را با شورا دانسته بودند که یک موضوع قانونی است. اما اگر وارد امور اجرایی نشویم دودش به چشم مردم می‌رود، اما این ورود را به درستی انجام خواهیم داد. در این خصوص معاون مربوطه شهرداری به شورا دعوت شد و در این خصوص بررسی‌هایی انجام شد و مقرر شددر نامه‌نگاری‌ها دقت بیشتری شود.

نصر اصفهانی ادامه داد: در خصوص باغ وحش صفه باید گفت که این باغ وحش با نظارت محیط زیست اقدام به فعالیت می‌کند، اما وجود این باغ وحش و آزار و اذیت حیوانات می تواند جای بحث باشد و آماده تبادل نظر با صاحب نظران و حامیان حیوانات هستیم تا اشکالات بر طرف شود.

وی در خصوص تعطیلی سازمان ورزش شهرداری اصفهان اظهار کرد: سازمان ورزش شهرداری در حقیقت بر اساس تصمیم وزارت کشور برداشته شدالبته اختلاف نظر بر سر سازمان‌ها وجود دارد و امیدواریم وزارت کشور ورود بهتری داشته باشد و امیدواریم یک یکپارچگی ایجاد شود و امروز این سازمان‌ها دچار چالش هستند.اگرچه سازمان ورزش امروز در اصفهان وجود ندارد، اما در حوزه معاونت ورزشی و با برنامه ریزی امور ورزش شهر را به پیش می‌برند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص چرایی اجرا نشدن پروژه اصفهان 2020 گفت: شرایط کرونایی کشور مانع از انجام فعالیت‌های اصفهان 2020 شد و معتقد هستیم ما باید ظرفیت‌های گردشگری را بیش از پیش دنبال کنیم و از گردشگری استفاده حداکثری را ببریم و معتقدیم اصفهان می‌تواند محور گردشگری کشور قلم داد شود. یکی از عمده کارهایی که در دستور کار شورای اسلامی شهر اصفهان است. سال 2020 سالی است که بر روی گردشگری بیش از پیش تمرکز خواهیم کرد و کاملا هماهنگ همه چیز آماده است تا هدف گذاری های خود را پیگیری کنیم.

نصر اصفهانی در خصوص ارگ جهان نما و مشکلات آن گفت: یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری ارگ جهان نما است تا مشکلات آنهایی که سرمایه گذاری کردند کم شود. شهروندان به مدیریت شهری اعتماد کردند و در این ارگ حضور پیدا کردند. ارتباطات خیلی خوبی با هیات امنای ارگ داریم و جلساتی با آنها داشته ایم و امیدواریم کاستی‌هایی که وجود دارد با ارتباط بیشتر به سمت و سوی خوبی در این زمینه به پیش ببریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز