سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت:

دارندگان شبا نیاز به احراز هویت بورسی ندارند/ ۴۹ میلیون نفر دیگر از اشخاص حقیقی وارد بورس می‌شوند

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۹:۴۵:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۱۰۵۹
دارندگان شبا نیاز به احراز هویت بورسی ندارند/ ۴۹ میلیون نفر دیگر از اشخاص حقیقی وارد بورس می‌شوند
سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون فرعی شورایعالی بورس، مشمولان سهام عدالتی که دارای شماره حساب شبا هستند، نیاز به احراز هویت مجدد در بازار سرمایه را نخواهند داشت.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حسین  فهیمی که شامگاه دوشنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما حضور یافته بود، با بیان مطلب فوق افزود: بر اساس ابلاغیه جدید رهبر معظم انقلاب به زودی شاهد حضور ۴۹ میلیون نفر دیگر از اشخاص حقیقی به باشگاه بزرگ بازار سرمایه ایران خواهیم بود.

مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اظهار داشت: خوشبختانه این شرکت از دو سال قبل زیر ساخت‌های لازم را برای این طرح بزرگ آماده کرده است و هم اکنون نگرانی برای ورود مشمولان سهام عدالت به بازار سرمایه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کد بورسی برای ۳۶ میلیون مشمول سهام عدالت صادر شده است، گفت: بر اساس آخرین تصمیم کمیسیون فرعی شورایعالی بورس و اوراق بهادار، اگر افراد در نظام بانکی احراز هویت شده باشند دیگر نیازی به احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی نخواهند داشت.

فهیمی افزود: لذا توصیه ما به افراد این است که با مراجعه به سایت سازمان خصوصی سازی و وارد کردن شماره شبا از احراز هویت مجدد برای دریافت کد بورسی معاف شوند.

توصیه ما نگهداشتن سهام عدالت است

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت با اشاره به اینکه  هرگونه تصمیم درخصوص سهام عدالت بر عهده مشمولین است، تصریح کرد: روش آزادسازی سهام عدالت باید کار براساس توانمندی و دانش و تشخیص آنها انجام شود، اما توصیه ما نگهداری سهام عدالت و نفروختن آن است.

وی خاطرنشان کرد: تلاش و هدف‌گذاری ما این است که برای تمام مشمولان بدون جابه‌جایی و مراجعه، خدمات لازم فراهم شود. برای افرادی که قصد خرید دارند، طبیعتا مسیر ورود به بازار سرمایه همان سامانه سجام است، اما اگر افرادی قصد فروش یا نگهداری دارند، کار خاصی لازم نیست انجام دهند و تنها باید به سایت خصوصی‌سازی مراجعه و اطلاعات هویتی خود به ویژه تلفن‌همراه متعلق خود را به روزرسانی کنند.

فهیمی ادامه داد: تا هشتم خرداد ۹۹ به کدهای بورسی، دارایی تخصیص پیدا خواهد کرد و بعد از آن با تمرکز بیشتر به سوی استیفای حقوق مشمولان پیش خواهیم رفت.

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت عنوان کرد: ورود این مشمولان به بازار سرمایه فرصتی تاریخی است که زیرساخت‌ها، محیط حقوقی و فضای کسب و کار را در کشور متحول خواهد کرد.

فهیمی در ادامه با اشاره به تحول در نحوه احراز هویت مشمولان اظهار داشت:  احراز هویت غیرحضوری مشمولان سهام عدالت به زودی آغاز می شود.

بانک‌های ملی و سپه به جمع مراکز اضافه می‌شوند

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی با اشاره به افزایش مراکز احراز هویت در کشور گفت: هم‌اکنون مراکز احراز هویت به ۲ هزار مرکز ارتقا یافته است و به زودی شعبه های بانک‌های ملی و سپه نیز به جمع مراکز احراز هویت افزوده می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۵ میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، گفت: در این روش باید افراد از دانش و تبحر کافی برخوردار باشند.

سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت با اشاره به اینکه در سال های ۸۲ تا ۸۵، ۲۰ تالار منطقه ای در کشور راه اندازی شد، افزود: تا سال ۹۵ سالانه ۱۰۰ هزار نفر وارد بورس می شدند اما این رقم از ابتدای امسال تاکنون به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر رسیده است.

استقبال سرمایه گذاران از بورس

 مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به اینکه استقبال سرمایه گذران از بازار سرمایه بیشتر شده است، گفت: حجم معاملات در بورس افزایش یافته، به خاطر اینکه تعداد زیادی از متقاضیان به این بازار مراجعه کرده‌اند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

محمدرضا معتمد اظهار داشت: باید به سرمایه‌گذاران گفت حتما با آگاهی وارد بازار شوند و نسبت به سهامی که می‌خواهند خریداری کنند، اطلاعات مالی شرکت‌ها را بررسی کنند و از افراد خبره و نهادهای تعریف‌شده و مشاوران مجوزدار رسمی مشورت بگیرند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما تعداد کارگزاری بورس بیشتری نسبت به کشور های دیگر دارد ادامه داد: بسیاری از کارگزاری‌ها سامانه بر خط معاملات دارند و شعب و دفاتر مرکزی و نمایندگی‌های کارگزاری در کشور به ۱۷۰۰ نقطه می‌رسد که بسیاری از این دفاتر زیرمجموعه همان ۱۰۸ کارگزاری مجوزدار بورس است، در نتیجه کشور ما از نظر تعداد کارگزاری‌های بورسی کمبود ندارد، بلکه باید اندازه کارگزاری‌ها و خدمات آنها متنوع شود.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس تاکید کرد: انحصاری در مجوز کارگزاری‌ها وجود ندارد. در همین کشور همسایه ما ترکیه که بورس بزرگتر از ما دارد تنها ۳۵ کارگزاری وجود دارد، در حالی که در کشور ما ۱۰۸ کارگزاری مشغول فعالیت هستند، بنابراین انحصاری در کارگزاری‌ها نیست.

فعالیت مستقیم در بازار سرمایه نیاز به دانش دارد

محمدرضا خواجه نصیری کارشناس بورس نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه آمدن مردم به بازار سرمایه در مقابل سایر فرصت های سرمایه گذاری کار بسیار مناسبی است، خاطرنشان کرد: فعالیت مستقیم در بازار سرمایه نیاز به دانش آگاهی و تبحر لازم دارد.

وی بیان کرد: اگر مردم برای ورود به بازار سرمایه علم و دانش کافی را ندارند، بهتر است از طریق صندوق های سرمایه گذاری وارد این بازار شوند.

نظر شما