با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

برگزاری جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برای تکمیل و افتتاح بزرگترین آزادراه کشور

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۱۷:۰۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۰۱۳۵۱
برگزاری جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برای تکمیل و افتتاح بزرگترین آزادراه کشور
جلسه هماهنگی و برنامه ریزی برای تکمیل و افتتاح بزرگترین آزادراه کشورجلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تکمیل و افتتاح بزرگترین آزادراه کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و دستاندرکاران ساخت این آزادراه برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تکمیل و افتتاح بزرگترین آزادراه کشور با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاونان وزیر و فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا  برگزار شد. در این جلسه میزان پیشرفت، مشکلات و موانع پیش روی احداث این آزادراه با حضور وزیر راه و شهرسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از مسوولان حاضر در جلسه خواست تا قبل از افتتاح رسمی این پروژه، کار استقرار نیروهای امدادی و پلیس انجام شود و زیر ساخت‌های مجتمع‌های بین راهی و اقامتگاه‌ها آماده شود.

اسلامی افزود: نقطه تبادلی با جاده قدیم ساوه، جاده قدیم قم و اتوبان ساوه که محل تردد کامیون‌هاست، حتما باید فراخ بوده و از ظرفیت کافی برای پذیرش ترافیک جدید برخوردار باشد تا شاهد بروز حوادث نباشیم.

او ادامه اداد: ساخت این آزادراه می تواند نقش مهمی در پدافند غیر عامل و نیز مبارزه با مشکلات زیست محیطی، کاهش ترافیک و تسهیل عبور و مرور ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه پس از استماع مشکلات و موانع موجود در تکمیل این آزادراه دستورات لازم را برای رفع این موانع ابلاغ کرد.

بهبود وضعیت ترانزیت با افتتاح آزادراه غدیر

جلال بهرامی، معاون ساخت و توسعه آزادراه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور نیز در این نشست درخصوص آزادراه غدیر که از آن به عنوان بزرگترین آزادراه کشور یاد می شود، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران به معنای واقعی یک پروژه ترانزیتی است و اولویت اول پروژه‌های آزادراهی کشور به شمار می رود.

او افزود: این آزادراه از ۴ استان تهران، مرکزی، قزوین و البرز عبور کرده و شرق و غرب کشور را به هم متصل می کند. از مزیت‌های مهم آزادراه یاد شده این است که از وسط هیچ شهری عبور نکرده و حالت ترانزیتی‌اش را حفظ کرده است. خوشبختانه قرارگاه خاتم الانبیا بسیار با کیفیت و با دقت کار را دنبال کرده است.

او افزود: البته باید همزمان با تکمیل این آزادراه در خصوص مدیریت بهره‌برداری آن نیز تصمیم‌گیری‌های لازم انجام شود، همچنین پلیس راهور آزادراه نباید بین ۴ استان تقسیم شود زیرا در این صورت اداره آن سخت خواهد شد. علاوه بر این تامین منابع مالی هم باید به موقع انجام شود، در غیر این صورت همان طور که زمانی را به دلیل شیوع کرونا از دست دادیم زمانی را نیز به دلیل نبود منابع مالی از دست خواهیم داد.

تقاطع کریدورهای شرق به غرب و شمال به جنوب در آزادراه غدیر

در ادامه ملازینب مجری پروژه آزادراه غدیر توضیحاتی در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی این آزادراه ارایه کرد و گفت: این پروژه با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با نسبت مشارکت ۷۰ درصد در حال اجراست. این آزاد راه از مهم‌ترین کریدورهای تنفسی کشور و  بخش مهمی از کریدورهای بین المللی حمل و نقل شرق به غرب و شمال به جنوب کشور به شمار می رود.  

او با اشاره به این که این آزادراه به شکل یک ربع دایره استان البرز و تهران را دور می زند، گفت: در نتیجه نیازی نیست کسانی که می خواهند از مسیر شمال غرب و غرب کشور به سمت شرق و شمال شرق تردد کنند، وارد این دو استان شوند. این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر طول دارد که با آزادراه‌های کرج- قزوین، قم- کاشان، تهران- ساوه و آزادراه تهران- مشهد تقاطع دارد.

به گفته مجری پروژه آزادراه غدیر این آزادراه، ۵۱ کیلومتر رمپ و لوپ و ۲۷ کیلومتر هم مسیر کندرو دارد و در تمام تبادلاتی که آزادراه با دیگر آزادراه‌ها دارد ارتباط از طریق کندروها صورت می گیرد.

ساخت آزادراه در چهار قطعه

مجری پروژه با اشاره به این که بزرگراه به ۴ قطعه تقسیم شده است، افزود: قطعه اول به طول ۴۰ کیلومتر بین اتوبان کرج -قزوین و بزرگراه ماهدشت – اشتهارد واقع شده است، قطعه دوم شامل ۵۰ کیلومتر بین بزرگراه ماهدشت – اشتهارد تا اتوبان تهران- ساوه، کیلومتر قطعه سوم ۳۰ کیلومتر بین اتوبان تهران – ساوه تا تهران – قم و قطعه چهارم بین اتوبان تهران – قم تا اتوبان قم – گرمسار واقع شده که در محدوده چرمشهر به آزاد راه اصلی متصل می شود و طول آن ۳۸ کیلومتراست.

او ادامه داد: در قطعه اول بیشترین فعالیت‌ها در حوزه ابنیه فنی است و قطعه اول در این زمینه ۷۹ درصد پیشرفت دارد، قطعه دو ۷۷ درصد و قطعه سوم ۶۸ درصد پیشرفت دارد و قطعه چهارم نیز تقریبا تمام شده و فقط برخی کارهای جزیی آن مانده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز