چهار راهبرد اصلی مرکز ملی فرش ایران اعلام شد

۱۳۹۹/۰۲/۲۴ - ۱۰:۱۹:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۱۵۵۴
چهار راهبرد اصلی مرکز ملی فرش ایران اعلام شد
نخستین جلسه کمیسیون نوآوری و فن‌آوری، توانمندسازی و پژوهش ستاد عالی راهبری فرش دستباف کشور، در مرکز ملی فرش برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از شاتا، در جلسه شورای سیاست‌گذاری فرش که با حضور جمعی از اتحادیه‌ها، تشکل‌های بخش خصوصی و متخصصان شتاب‌دهنده، با دستور جلسه «برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۹ مرکز ملی فرش ایران و شتاب‌دهنده تخصصی فرش دستباف» تشکیل شد، رافع، ضمن اشاره به لزوم تغییر سبک زندگیِ مردم به سبب شیوع کرونا گفت: بی‌گمان روش‌ زندگی مردم دیگر مانند گذشته نخواهد بود، و برای این وضعیت متناسب با هدف‌های مرکز ملی فرش باید تدبیری اندیشید.

وی در ادامه ضمن معرفیِ برنامه عملیاتی سال ۱۳۹۹ مرکز ملی فرش ایران از چهار راهبرد اصلیِ این مرکز براساس منویات رهبر معظم انقلاب سخن گفت و اعلام کرد: در سال جاری، نه‌تنها تصحیح روش تولید و استفاده از ظرفیت جوانان مد نظر این مرکز خواهد بود، بلکه اجرایی کردن برنامه‌هایی که اثر آن در زندگی مردم دیده شود، و توجه به جامعه جهانی و رخدادهای مربوط به تولید و صادرات فرش دستباف کشورهای رقیب توجه ویژه خواهد شد.

رافع با اشاره به قدرت شتاب‌دهنده‌ها در رشد تولید و بهره‌گیری از ظرفیت جوانان در حوزه‌های مورد نیاز فرش افزود: از بخش خصوصی، تشکل‌ها و اتحادیه‌ها می‌خواهم تا سهام‌دار شتاب‌دهنده‌ها باشند، که نه‌تنها می‌توانند خلاقیت و نوآوری را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه فروش، صادرات و زنجیره ارزش فرش فراهم کنند، بلکه سودآوریِ موفقی نیز برای آنان به همراه دارد.  

وی با یادآوریِ حمایت معنویِ مرکز ملی فرش از شتاب‌دهنده‌ها گفت: شتاب‌دهنده‌ای که عملکرد سابق آن به فرش دستباف نزدیک است، انتخاب شده، و به تأیید سازمان علمی و فناوری نیز رسیده‌است.

دبیر اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تهران با بیان این‌که کار با شتاب‌دهنده زنجیره‌های فرش، به‌تنهایی سرمایه سنگینی را تحمیل خواهد کرد، گفت: فرصتی را که مرکز ملی فرش ایران در این زمینه فراهم کرده، به فال نیک می‌گیریم. این کار به دانش آکادمیک نیاز دارد.

در ادامه‌ی جلسه، متخصصان شتاب‌دهنده، توضیحات خود را درمورد مزیت‌های با همراه شدن بخش خصوصی قادر خواهیم بود، تا فرصت‌های خوب را شناسایی، و ساز و کار هماهنگ و قدرتمند ایجاد کنیم.

وی در بیان مفهوم شتاب‌دهنده افزود: شتاب‌دهنده‌ یا استارتاپ، مجموعه‌ای از گروه‌هایی هستند، که می‌کوشند به شرکت‌های نوپا کمک کنند، تا محصول‌شان را توسعه دهند، مدل کسب‌وکارشان را اصلاح کنند و از همه مهم‌تر، با سرمایه‌گذارها در ارتباط باشند. بر همین اساس، در حوزه فرش بر آنیم تا با ایجاد زنجیره‌، و تشکیل اکوسیستمی در استان‌ها علاقه‌مندان این مشارکت را شناسایی و به همکاری دعوت کنیم.

رافع در ادامه با تأکید بر طرح متخصصان شتاب‌دهنده یادآوری کرد"تلاش می‌کنیم به منظور آماده‌سازیِ پیش‌زمینه تشکیل شتاب‌دهنده‌ها، در خردادماه امسال، رویداد (event) فرش را با تمرکز ویژه بر توسعه و شتاب‌دهی کسب‌وکارهای نوپا در حوزه بازاریابی تخصصی اجرا کنیم.  

رئیس مرکز ملی فرش ایران با موافقت طرح‌های پیشنهادی در مورد سازوکارها شتاب‌دهنده‌ها افزود: موارد مطروحه برای رای‌گیری و تصویب عنوان کمیسیون‌ها و دستورالعمل‌ها در ستاد راهبری فرش دستباف به شور گذاشته می‌شود.  

نظر شما