کاهش تولید عربستان در خدمت نفت شیل آمریکا

۱۳۹۹/۰۲/۲۵ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۱۹۲۸
کاهش تولید عربستان در خدمت نفت شیل آمریکا
عربستان که به باور برخی معامله‌گران اکنون به جنگ نفتی علیه روسیه پایان داده است، بار دیگر مانند سال‌های اخیر بر کاهش تولید و لزوم کنترل بازار تاکید می‌کند. این در حالی است که تنها راه ادامه حیات نفت شیل آمریکا جلوگیری از افت قیمت با کاهش تولید است و آمریکا این روزها با تهدیدهای سیاسی به این مهم دست پیدا می‌کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، عربستان پس از اعلام عدم تمایل روسیه برای همکاری با اوپک تصمیم گرفت که بازار را از نفت اشباع کند و همین کار را هم انجام داد و در نهایت روسیه را بر سر میز مذاکره اوپک پلاس کشاند.

این در حالی است که پس از اولتیماتومی که آمریکا برای بهبود روابط این دو کشور برای مدیریت بازار به آنها داد، وضعیت مذاکرات بهبود یافت و در نهایت پس از ظهور بیماری کرونا و تخریب بازارها، توافقی تاریخی برای کاهش ۱۰ میلیون بشکه ای تولید نفت بین کشورهای اوپک پلاس امضا شد.

اما این روزها عربستان بار دیگر به شدت بر لزوم کاهش تولید تاکید می کند، مساله ای که نگاه تاریخی به آن ممکن است حقایق ظریفی را رونمایی کند.

نگاه به تاریخ بیش از ۱۰۰ ساله بازار نفت نشان می دهد که عربستان هیچ گاه در بدترین شرایط بازار نیز موافق و راضی به کاهش تولید نبوده است. این در حالی است که حتی اگر اوپک برای عربستان تصمیم به کاهش تولید می گرفت، این کشور در برخی از موارد تخلف می کرد و تولید خود را به صورت غیر رسمی افزایش می داد.

در سال 1985 با وجود اینکه شوروی به قیمت بالای نفت نیاز داشت، عربستان با اجرای نت بک اوپک، تولید و قیمت را به جایی هدایت کرد که اقتصاد شوروی با معضلاتی جدی روبه رو شد.

این در حالی است که عربستان در همین سال های اخیر نیز به دلیل مخالفت با شیل آمریکا تمایلی به کاهش تولید و رشد قیمت ها نداشت.

اما اکنون گویی بازی تغییر کرده است و کشوری که با هزینه های بسیار ناچیز نفت تولید می کند، به فکر بازار و کسری بودجه احتمالی کشورها افتاده است و با شعار کاهش تولید برای کنترل بازار، بستر را برای صنعت نفت شیل آمریکا فراهم می کند. کشوری که به ادعای خود امنیت عربستان را در منطقه تامین کرده است و با استفاده از این ابزار سعودی ها را تحت فشار قرار می دهد.

این نکته را از آنجا می توان فهمید که درست پس از تماس دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با مقامات سعودی و انتشار اخباری مبنی بر کاهش تعداد سامانه های پدافند هوایی پاتریوت و همچنین خروج هواپیماهای اف۱۶ آمریکایی از منطقه، عربستان از کاهش یک میلیون بشکه ای تولید نفت خود خبر داد.

حال می بینیم که کاهش تولید نفت عربستان در راستای احیای صنعت نفت شیل و اقتصاد سنتی ترامپ در آمریکا رخ داده است.

در این بین نکته جالب توجه این است که ترامپ پس از خبر کاهش تولید نفت عربستان، با ابراز خوشحالی از افزایش قیمت نفت، اظهار کرد که کاهش تولید عربستان سعودی در راستای توافق میان تولیدکنندگان جهان پس از ریزش کم سابقه قیمت، به نفع شرکت های انرژی آمریکایی خواهد بود.

دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «قیمت‌های نفت خام با کاهش سطح تولید عربستان سعودی، بالا می‌رود. شرکت‌های انرژی عالی ما با میلیون‌ها شغل دوباره بسیار خوب خواهند شد و همزمان قیمت‌های بنزین در رکورد پایین مانند یک کاهش بزرگ مالیات است.»

این در حالی است که دولت آمریکا در ماه‌‌های اخیر به شدت تلاش کرده است که صنعت نفت خود را بازیابی کند و از این رو «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌‌داری آمریکا و «دن برویت»، وزیر انرژی آمریکا گزینه‌‌هایی را برای تضمین دسترسی تولیدکنندگان نفت این کشور به سرمایه مورد بررسی قرار داده‌اند و بانک مرکزی آمریکا طبق درخواست مدافعان صنعت نفت، در برنامه وام دهی خود تغییراتی ایجاد کرد که بر اساس آن بسیاری از تولیدکنندگان نفت مشمول دریافت وام شدند.

علاوه بر این باید به این نکته نیز اشاره کرد که آمریکا در توافق اخیر اپک پلاس، نقش یک میانجیگر جدی را بازی کرد و یکی از عوامل تحقق توافق بود.

نگاه به همه این عوامل نشان می‌دهد که آمریکا در حال استفاده از ابزارهای فشار سیاسی و نظامی خود روی عربستان است و می‌خواهد با این سیاست احیای صنعت نفت خود را برای جلوگیری از رشد بیکاری و نارضایتی تضمین کند. عربستان نیز با توجه به اعتیاد به تضامین دفاعی بیهوده آمریکا به برنامه‌های ایالات متحده تن در می‌‌دهد و با وجود نارضایتی و عدم نیاز خود برای کاهش تولید نفت این اقدام را اجرایی می کند.

نظر شما