پای کرونا هنوز بر گلوی اقتصاد است

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۴:۴۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۰۳۰۶۲
پای کرونا هنوز بر گلوی اقتصاد است
در برخی از محافل خبری شنیده می‌شود که اقتصاد جهانی در حال بهبود است و تقاضا رفته‌رفته بیش‌تر می‌شود؛ اما نگاه به برخی شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد که اقتصاد جهان همچنان از بیماری مزمن کرونا رنج می‌برد و برای بازگشتن به وضعیت عادی راه بسیاری در پیش دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شاخص‌هایی مانند عدم اطمینان برای سرمایه‌گذاری، ارزش افزوده تولید، تولید صنعتی، صنایع کوچک و بسیاری از شاخص‌های اقتصادی حکایت از آن دارد که بازارهای مالی و اقتصادهای جهان همچنان دشواری‌های بسیاری را در پیش خواهد داشت و این که تنها در برخی اخبار در خصوص بازگشایی‌ها و آغاز فعالیت‌های صنعتی و تجاری صحبت کنند، مشکلات را حل نخواهد کرد و چه بسا که بتواند معضل را عمیق تر کند و برخی از بازارهای مالی را دچار حباب کند.

این در حالی است که در بازارهای مالی اکنون تنها کسانی که سود می‌کنند، سفته‌بازان هستند و سرمایه‌گذاران به دلیل عدم توانایی برای پیش‌بینی آینده اقتصاد دچار سردرگمی شده اند و بیشترشان در حالت ضرردهی قرار دارند. جولان دادن سفته بازان در بازارهای مالی، می‌تواند بیش از پیش به انتشار اخبار ضد و نقیض کمک کند؛ چرا که این افراد همیشه از نوسانات سود می‌برند.

اما چنین خبرهایی نمی‌تواند اطمینان کامل را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند و تا زمانی که سرمایه‌گذاران تمایل به حضور در صنایع را نداشته باشند، اقتصاد به چرخه عادی باز نخواهد گشت.

شاخص عدم اطمینان اقتصادی در منطقه یورو:

IMG_20200517_003003_321

برای مثال شاخص عدم اطمینان اقتصادی در منطقه یورو (نمودار بالا) رکورد شکنی کرده‌است. سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی به هیچ وجه تمایل به فعالیت نخواهند داشت و این مساله مانع رشد بنگاه‌های تولیدی و صنعتی خواهد شد.

اروپا همیشه از مهم‌ترین جریان‌سازهای اقتصادی در تاریخ بوده است، چرا که تقاضای مواد اولیه توسط صنایع این منطقه و صادرات تولیدات صنعتی آن یکی از عوامل مهم بر تجارت جهانی و همچنین، تامین‌کننده نیازهای بسیاری از کشورهاست.

حال افول این جریان می‌توان خساراتی جبران ناپذیر را به اقتصاد جهان وارد کند.

شاخص خوش‌بینی صنایع کوچک آمریکا:

IMG_20200517_003226_364

شاخص دیگری که می‌تواند از موانع بازگشت اقتصاد جهان به شرایط عادی باشد، شاخص خوش‌بینی صنایع کوچک آمریکا (نمودار بالا) است.

نگاه به این شاخص نشان می‌دهد که میزان خوش‌بینی به صنایع کوچک در این کشور به صورت چشمگیری کاهش پیدا کرده است و کاهش این شاخص پیامدهای بسیاری از قبیل کاهش فروش، افت تولید ناخالص داخلی، بیکاری و مهم‌تر از آن کاهش تقاضا برای انرژی و مواد اولیه است.

شاخص نرخ بیکاری آمریکا:

IMG_20200517_003423_099همان طور که پیش تر گفته شد، افت شاخص خوش‌بینی صنایع کوچک می‌تواند منجر به بیکاری و کاهش تولید ناخالص ملی شود. نمودار بالا نشان می‌دهد که بیش از ۳۶ میلیون شغل در دو ماه اخیر در آمریکا از بین رفته است که این عدد، هشداری است برای آینده کل اقتصاد جهان؛ چرا که نمایانگر کاهش شدید تقاضای بزرگترین اقتصاد جهان است.

کسری بودجه آمریکا:

IMG_20200517_003537_009

وجود همه این عوامل در آمریکا موجب شده است که این کشور با کسری بودجه‌ای شدید (نمودار بالا) روبه‌رو شود و در آستانه یک بحران جدی اقتصادی قرار بگیرد که خروج از آن مدت‌ها زمان خواهد برد.

شاخص انتظارات اقتصادی در ژاپن:

IMG_20200517_003722_520

شاخص‌های اقتصادی در آسیا نیز از احتمال ادامه بحران بازارها حکایت دارند. به طوری که شاخص انتظارات اقتصادی در ژاپن (نمودار بالا) که یکی از قطب های صنعتی جهان به شمار می‌آید به شدت کاهش پیدا کرده است. این شاخص نشان دهنده انتظارات فعالان اقتادی از رونق بازارها، صنایع و جریان‌های پولی و مالی است که در صورت کاهش می‌تواند نشان‌‌دهنده افول رشد صنعتی و رکود تجاری باشد.

شاخص تولیدات صنعتی هند:

IMG_20200517_003854_924هند یکی دیگر از اقتصادهای بزرگ جهان است که شاخص تولیدات صنعتی در این کشور (نمودار بالا) نشان از افت جدی فعالیت صنایع در این کشور پرجمعیت را دارد. این در حالی است که هندوستان به دلیل وجود نیروی کار ارزان به ندرت دچار چنین رویدادی می‌شود و این مساله نشان از جدی بودن کاهش تقاضا در منطقه شرق آسیا را دارد.

افت تولیدات صنعتی هند، نه تنها بر این کشور، بلکه بر خاورمیانه نیز تاثیری مستقیم می‌گذارد، چرا که این کشور عمده انرژی خود را از خاورمیانه تامین می‌کند و کاهش فروش نفت در خاورمیانه در کنار افت قیمت‌ها بحران را برای کشورهایی مانند عربستان و عراق جدی تر می‌کند.

شاخص ارزش افزوده صنعتی چین:

IMG_20200517_004058_996

اما دومین اقتصاد بزرگ دنیا که شیوع ویروس کرونا از آنجا شروع شد نیز با وجود این که تلاش برای بازگشایی صنایع خود دارد، با معضل کاهش تقاضای بازارهای صادراتی خود مواجه شده است که این مساله در نهایت ارزش افزوده صنعتی (نمودار بالا) در این کشور را به صورت جدی کاهش داده است.

افت سود توالیدات صنعتی در چین چند پیامد برای این کشور و جهان دارد. یکی از مهم‌ترین این پیامدها کاهش سرمایه‌گذاری در این کشور است و طرح‌‌های اقتصادی را از حالت سودده خارج می‌کند.

علاوه بر این مساله مهم دیگر این است که بخش بزرگی از نفت و گاز جهان در این کشور مصرف می شود و افت تولیدات صنعتی، به معنای کاهش تقاضا در بلندمدت است. کاهش تقاضا نیز برای نفت و گاز، یعنی ادامه بحران‌های مالی، چرا که این کالاهای شاخص ساز با کاهش تقاضا و در پی آن افت قیمت، شاخص بازارهای مهم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نگاه به این عوامل و نمودارها نشان می‌دهد که افول اقتصادی متاثر از شیوع بیماری کرونا همچنان ادامه دارد و برای جلوگیری از تعمیق بحران‌های جدی اقتصادی در ابتدا باید چاره‌ای برای رفع این بیماری اندیشید؛ در غیر این صورت بعید به نظر می‌رسد که اقتصاد بار دیگر به شکل قبلی خود باز گردد.

نظر شما