صادرات برق ایران به بیش از ۸میلیارد کیلووات ساعت رسید

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۰۹:۰۶:۲۰
کد خبر: ۱۰۰۳۶۴۳
صادرات برق ایران به بیش از ۸میلیارد کیلووات ساعت رسید
مجموع صادرات برق ایران در سال ۱۳۹۸ با رشد ۲۷.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن به بیش از ۸ میلیارد کیلووات ساعت رسید که این رقم ۶ برابر واردات برق در همین سال است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق(ساتکاب)، جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ به کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان صادرات برق داشته است.

مجموع انرژی ارسال شده ایران به این کشورها در این سال هشت میلیارد و ۳۱ میلیون کیلووات ساعت بوده که میزان صادرات برق ایران در مقایسه با سال ۹۷ حدود یک میلیارد و ۷۳۶ میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته و ارزآوری خوبی برای کشور به همراه داشته است.

بیشترین انرژی ارسال شده برون مرزی در این سال با ۶ میلیارد و ۶۵۲ میلیون کیلووات ساعت مربوط به کشور عراق بوده که نسبت به سال ۹۷ رشدی ۳۴.۶ درصدی داشته است و پس از آن کشورهای افغانستان (۷۷۵ میلیون کیلووات ساعت)، پاکستان (۵۱۶ میلیون کیلووات ساعت)، ارمنستان (۵۳ میلیون کیلووات ساعت) و جمهوری خودمختار نخجوان (۳۳ میلیون کیلووات ساعت) قرار داشته‌اند.

میزان واردات انرژی نیز در سال ۹۸ حدود یک میلیارد و ۳۲۹ میلیون کیلووات ساعت بوده است که یک میلیارد و ۲۹۴ میلیون کیلووات ساعت از این رقم مربوط به ارمنستان و ۳۴ میلیون کیلووات ساعت از آن نیز مربوط به جمهوری خودمختار نخجوان بوده است.

بر همین اساس میزان صادرات برق ایران در سال گذشته بیش از ۶ برابر انرژی دریافت شده برون مرزی بوده است.

پارسال عراق ۸۲.۸ درصد، افغانستان ۹.۷ درصد، پاکستان ۶.۴ درصد و ارمنستان ۰.۷ درصد سهم صادرات برق ایران را به خود اختصاص داده بودند.

در همین سال بیش از ۹۷ درصد واردات برق ایران نیز مربوط به کشور ارمنستان بوده است.

امسال هم صادرات برق ایران تا نیمه اردیبهشت‌ماه با رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۳۶ میلیون کیلووات ساعت رسیده است و روند مثبت صادرات برق ایران در سال جهش تولید همچنان ادامه دارد.

نظر شما