یک کارشناس حوزه انرژی تشریح کرد؛

نفتکش‌های ایرانی در راه ونزوئلا؛ تخریب هژمونی آمریکا

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۰:۴۹:۴۵
کد خبر: ۱۰۰۴۰۴۳
نفتکش‌های ایرانی در راه ونزوئلا؛ تخریب هژمونی آمریکا
این روزها یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه انرژی ارسال محموله فرآورده‌های نفتی ایران با پنج نفتکش به سمت ونزوئلا است؛ خبری که چالشی جدی برای هژمونی آمریکا در جهان ایجاد کرده و به نظر می‌رسد که مساله تحریم و اعمال فشار این کشور را بر کشورهای دیگر تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، خبرها حاکی از آن است که پنج نفتکش ایرانی با پرچم ایران در حال حرکت به سمت ونزوئلا هستند و فرآورده‌های نفتی حمل می‌کنند.

این اقدام ایران از آن جهت صورت گرفته است که ونزوئلا به دلیل بحران‌های متعدد و خروج شرکت‌های نفتی خارجی از این کشور، در صنعت پالایش خود دچار مشکل شده است.

از این رو ایران تصمیم گرفته است که صادرات فرآورده‌های نفتی را به وسیله تانکر از آب‌های آزاد انجام دهد.

این اقدام ایران در حالی صورت گرفته که سال‌های گذشته بسیاری از محموله‌های صادراتی ایران به وسیله تانکرهای خارجی و با پرچم کشورهای دیگر صورت می‌گرفت اما این بار مساله کاملا متفاوت است و می‌تواند به گونه‌ای حامل یک پیام خاص در خصوص نادیده گرفتن بین‌المللی تحریم‌ها باشد.

در همین حال نکته دیگر این است که آمریکا نیز برای مقابله با این اقدام ایران، شروع به تهدید نظامی این کاروان ایرانی کرده است و به نظر می‌رسد که این تنها راهکاری بوده که به ذهن مقامات آمریکایی رسیده است.

با این حال محموله ایرانی به حرکت خود ادامه می‌دهد و طبق قوانین آب‌های آزاد و بنادر دو کشور، هیچ کشوری نمی‌تواند اقدامی علیه این حمل کالاهای تجاری انجام دهد.

در همین خصوص "علی شمس اردکانی"، کارشناس پیشکسوت حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: تحریم به کسانی مربوط می‌شود که هژمونی آمریکا را قبول داشته باشند و ایران و نزوئلا هیچ یک این مساله را باور ندارند.

به گفته شمس اردکانی اساس هژمونی آمریکا بر سه اصل استوار است که یکی از آن‌ها در بازار پول است و بر اساس قرارداد «برتون وودز» این کشور تلاش کرد که همه کشورهای جهان را به دلار نیازمند کند.

او افزود: بر اساس این قرارداد دولت آمریکا متعهد شده بود که به ازای 35 دلار یک انس طلا به خریداران عرضه کند.

شمس اردکانی ادامه داد: این در حالی است که با پیشرفت کشورهای صنعتی و نفتی تقاضا برای دریافت طلا از آمریکا زیاد شد و ریچارد نیکسون در سال 1971 این تعهدنامه را لغو کرد اما همچنان تلاش داشت که حاکمیت دلار را بر بازارها حفظ کند و معاملات نفتی را تنها به دلار می‌پذیرفت که این دلارها در نهایت به «پترودلار» یا دلارهای نفتی شناخته شدند.

او افزود: بسیاری از کشورها با این مساله مشکل داشتند و نمی‌توانستند استقلال مالی و تجاری خود را به دست بیاورند اما این جریان اکنون شکست خورده است و دیده می‌شود که برخی کشورها به اجبار و برخی به دلخواه، در حال کنار گذاشتن دلارهای نفتی هستند.

این کارشناس مسائل حوزه انرژی ادامه داد: یکی از این کشورها چین است که تلاش دارد معاملات نفتی خود را با یوان انجام دهد و این مساله می‌تواند به نفع کشورهایی مانند ایران نیز باشد.

به گفته این کارشناس انرژی، دومین اصل هژمونی آمریکا هژمونی رسانه‌ای است و با اختلافاتی که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داده و اختلافاتی جدی بین رسانه هایی مانند «فاکس نیوز» و «سی‌ان‌ان» به دلیل حمایت‌های بی اساس از اقدامات نادرست ترامپ، همین اختلافات داخلی جریان‌های رسانه‌ای آمریکا را در خارج از این کشور به شدت تحت شعاع قرار داده است.

شمس اردکانی توضیح داد: سومین اصل نیز هژمونی نظامی است و اکنون بسیاری از کشورها مانند چین، روسیه و ایران زیر بار تمایلات آمریکا نمی‌روند، چرا که ایالات متحده تلاش دارد خرید، فروش و تولید سلاح را تحت کنترل داشته باشد.

وی در ادامه تشریح کرد: حال کشورهایی که زیر بار هیچ کدام از این هژمونی‌های آمریکا نمی‌روند، می‌خواهند با هم مبادله تجاری داشته باشند و ونزوئلا که به دلیل مشکلات پالایشگاهی فرآورده‌های کافی برای مصرف ندارد، از ایران فرآورده‌های نفتی خواسته است و در نتیجه پنج نفتکش از ایران به سوی ونزوئلا حرکت کرده‌اند که سه تای آن‌ها از دریای مدیترانه وارد اقیانوس اطلس شده‌اند.

این کارشناس انرژی اظهار کرد: در این میان آمریکا بر خلاف قوانین بین‌المللی کشتیرانی و تجاری نفتکش‌های ایرانی را تهدید کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که این تهدید تا چه میزانی می‌تواند جدی باشد، گفت: از آنجایی که خود آمریکا هم مبادلات نفتی بسیاری انجام می‌دهد، اقدام نظامی علیه نفتکش‌های ایرانی به ضرر خود این کشور خواهد بود و بعید به نظر می‌رسد که اقدامی علیه این نفتکش‌ها انجام دهد.

در نتیجه می‌توان این گونه برداشت کرد که حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا و مبادلات تجاری آزاد بین دو کشوری که توسط آمریکا و به صورت یک‌جانبه تحریم شده‌اند، می‌تواند نشانه‌ای از شکست سیطره آمریکا بر بازارها و همچین شکست هژمونی این کشور در مراوردات تجاری و سیاسی جهان باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز