بن‌بست صادراتی برای یک اقتصاد صادرات‌ محور؛

پیامدهای کووید۱۹ برای سومین اقتصاد بزرگ جهان

۱۳۹۹/۰۲/۳۱ - ۰۹:۱۹:۵۰
کد خبر: ۱۰۰۴۶۴۴
سومین اقتصاد بزرگ جهان با تنگنای اقتصادی متاثر از شیوع کووید19 رو‌به‌رو است. ژاپن صادرات محور حالا نفوذ بسیار کمتری به بازارهای خارجی دارد و بیماری مانع از ورود گردشگرانی شده که رونق اقتصادی را برای آن به ارمغان می‌آوردند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برناة، به نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی، اقتصاد ژاپن متاثر از شیوع کووید19، در 3 ماه نخست سال جاری میلادی 3.4 درصد کوچک‌تر شد.

این کشور هیچ‌گاه به تعطیلی کامل تن نداد اما در ماه گذشته میلادی حالت اضطرار اعلام کرد. اتفاقی که بر زنجیره عرضه و کسب‌و‌کارها در این کشور تجارت محور به شدت تاثیرگذار بود.  

ژاپن در حالی فصل نخست سال جاری میلادی را با افت 3.4درصدی تولید ناخالص داخلی پشت سر گذاشت که در فصل پایانی سال گذشته میلادی هم با کاهش 6.4 درصدی رو‌به‌رو بود. این کاهش‌های پی‌در‌پی کشور را به یک رکود می‌کشاند.

در حال حاضر مصرف‌کنندگان ژاپنی هم از پیامدهای ویروس متضرر هستند و هم از افزایش مالیات بر فروش که در ماه اکتبر از 8درصد به 10 درصد رسیده بود.

ژاپن در 39 بخش از 47 بخش کشور حالت اضطرار را برداشته است، اما چشم‌انداز اقتصادی برای 3 ماهه پیش رو تیره‌و‌تار است.

تحلیل‌هایی که توسط رویترز انجام شده، نشان می‌دهد که اقتصاد کشور از ماه آوریل تا ژوئن 22درصدی افت داشته باشد. ژاپن تاکنون چنین کاهش قدرت اقتصادی را تجربه نکرده بود.

در همین حال دولت ژاپن از یک بسته محرک 1تریلیون دلاری خبر داده و بانک ژاپن اقدامات محرک اقتصادی اعمال کرده است.

شینزو آبه نخست وزیر ژاپن قول بودجه ثانویه‌ای را در اواخر ماه جاری داده تا ژاپن با اتکای بر آن هزینه‌های جدید غلبه بر جریان اقتصادی برآمده از بیماری را بپردازد.

ژاپن پس از آمریکا و چین سومین اقتصاد بزرگ جهان است، با این حال با شیوع کووید19 با چالش خاصی رو‌به‌رو می شود. چند دهه‌ای است که اقتصاد آن در مقایسه با اقتصادهای شناوری مانند آمریکا و چین، حالت راکدی داشته است. این کشور همچنین وابستگی زیادی به صادرات دارد و حالا کنترل آن بر تقاضای مصرف‌کنندگان محصولاتش در دیگر کشورها بسیار کاهش پیدا کرده و بسیاری از برندهای بزرگ آن مانند شرکت‌های خودروساز تویوتا و هوندا در سراسر جهان با کاهش فروش رو‌به‌رو هستند.

گردشگری مدت‌ها اسباب رونق اقتصادی را در ژاپن فراهم می‌آورد، صنعتی که با شیوع کووید19 ضربه سختی را متحمل شده و مانع از وورد گردشگران خارجی به ژاپن می‌شود. ژاپن 16هزار مبتلای قطعی دارد و حدود 740 مرگ در اثر کرونا را پشت سر گذاشته است. 

با این تفاسیر اوضاع اقتصاد ژاپن در یک چشم‌انداز کوتاه‌مدت، ناامیدکننده است البته نه تنها برای این کشور دیگر اقتصادهای بزرگ دنیا هم روزگار متفاوتی ندارند. اما عملکرد ژاپن در مقایسه با دیگر اقتصادهای بزرگ در رویارویی با بیماری بهتر بوده است. اقتصاددانان برای ژاپن انقباض اقتصادی 22درصدی را در سه ماهه آوریل تا ژوئن پیش‌بینی می‌کنند، این رقم برای آمریکا 25درصد است.

همچنین نرخ کاهش رشد اقتصادی برای ژاپن در سه‌ماهه نخست سال جاری 3.4درصد بود رقمی که برای آمریکا 4.8درصد برآورد شده است. چین نیز در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی 6.8 درصد انقباض اقتصادی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز