وزیر نفت:

تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی ۱۴ ماه آینده آغاز می‌شود/ پیام این طرح عدم توقف صنعت نفت در زمان تحریم‌هاست

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۱۰:۲۸:۱۹
کد خبر: ۱۰۰۵۳۲۹
تولید در فاز ۱۱ پارس جنوبی ۱۴ ماه آینده آغاز می‌شود/ پیام این طرح عدم توقف صنعت نفت در زمان تحریم‌هاست
وزیر نفت گفت: پیام بهره‌برداری از فاز 11 پارس جنوبی این است که تحریم صنعت نفت و گاز ایران را متوقف نکرده است و تمام پروژه‌‌ها در جریان است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، «بیژن زنگنه»، وزیر نفت در آیین آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز 11 پارس جنوبی گفت: خواست ملت ما این است که برداشت متناسب از میدان مشترک پارس جنوبی داشته باشیم که به آن نیز رسیدیم و تولید ما به اندازه ای رسید که استحاق ما بود.

زنگنه افزود: توسعه میدان گازی پارس جنوبی در شرایط تحریم انجام شد و 10 فاز آن که تمام شده بود و 17 فاز نیمه تمام داشتیم که تقریبا همه آن را به بهره‌برداری رساندیم.

وزیر نفت با اشاره به این که آخرین فاز باقیمانده از میدان پارس جنوبی، فاز 11 بود گفت: قرادادی در خرداد 96 با یک کنسرسیوم بین المللی شامل یک شرکت فرانسوی، یک شرکت چینی و پترو پارس ایران برای توسعه این فاز بسته شد.

او ادامه داد: حدود 100 میلیون دلار در این قراداد هزینه شد، اما بعد از تحریم ها اول شرکت فرانسوی و بعد هم شرکت چینی در نیمه دوم سال 98 خارج شد و کل قراردا 4 میلیارد دلاری بر عهده شرکت ایرانی گذاشته شد.

وی گفت: بر اساس این قرارداد، مقرر شده بود که 2 میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید از این فاز تولید شود و شرکت‌ها آن را به منطقه پارس جنوبی به وسیله دو خط لوله انتقال دهند.

زنگنه با اشاره به دیگر مساله مهم این قرارداد، افزود: مساله مهم دیگر این بود که با توجه به برداشت بالای گاز، فشار افزایی در این فاز اجرایی شود و اکنون طرح‌های فشار افزایی در دست بررسی قرار دارد.

وزیر نفت در خصوص جکت نخستین سکوی طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز گفت: در آستانه عید فطر به عنوان یک عیدی به مردم، اولین جکت نصب می‌شود و پس از آن در این منطقه 12 حلقه چاه حفر می‌شود و ظرف 14 ماه آینده، تولید از این فاز آغاز می‌شود.

زنگنه افزود: تولید از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۹۲ روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب بود که این میزان اکنون به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است و امسال نیز ۵۰ میلیون مترمکعب به این میزان افزوده می‌شود. 

وزیر نفت خاطر نشان کرد: تمام کارها در شرایطی انجام شد که مشکل مالی داشتیم و نفت ۱۰۰ دلاری نداشتیم، البته صندوق توسعه ملی کمک زیادی به ما کرد.

به گفته زنگنه قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با دو هدف به امضا رسید که نخستین آن برداشت ۵۶ میلیون مترمکعبی و دیگری استفاده از سکوی فشارافزای بود.

گفتنی است جکت سرچاهی نخستین عرشه دریایی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از دو جکت فاز ۱۱ پارس جنوبی است که پس از نصب، امکان حفاری ۱۲ حلقه چاه تولیدی را در موقعیت نخستین عرشه گازی این طرح در مرز ایران و قطر در آب‌های خلیج فارس فراهم می‌کند.

وزن این سازه دریایی به همراه متعلقات آن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ تن و ارتفاع آن ۷۶ متر است و طبق برنامه پیش‌بینی می‌شود بهره‌برداری نخستین چاه فاز ۱۱ پارس جنوبی سال آینده انجام و برداشت از این فاز آغاز شود.

با تکمیل مراحل نصب و تحکیم این جکت در موقعیت، حفاری چاه‌های طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی توسط دکل حفاری به‌منظور تولید یک میلیارد فوت مکعب گاز از مرحله نخست این طرح در حال توسعه آغاز می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز