فلزات زرد و سرخ در رویارویی با کووید۱۹؛

تولید جهانی طلا و مس کاهش یافت/ پیش‌بینی میانگین بهای ۵هزار و ۷۰۰ دلار برای مس در ۲۰۲۰ میلادی

۱۳۹۹/۰۳/۰۲ - ۱۴:۰۵:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۵۷۴۱
تولید جهانی طلا و مس کاهش یافت/ پیش‌بینی میانگین بهای ۵هزار و ۷۰۰ دلار برای مس در ۲۰۲۰ میلادی
با شیوع کووید19 تولید جهانی طلا و مس با کاهش رو‌به‌رو خواهد بود؛ این در حالی است که تولید جهانی طلا در سال گذشته نیز کاهشی بود و مس نیز پارسال را با مازاد عرضه سپری کرده بود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از ماینینگ، گزارش جدیدی که اس‌اند‌پی ‌گلوبال‌مارکت ‌اینتلجی‌جنس منتشر کرده، حکایت از آن دارد که بودجه در نظر گرفته شده برای اکتشاف مواد معدنی در جهان از 9.3میلیارد دلار در سال گذشته میلادی به 6.6 میلیارد دلار در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش تولید طلا در دو سال متوالی

این گزارش در ادامه به استخراج طلا و مس می‌پردازد و در این باره توضیح می‌دهد: هر چند بهای طلا به‌ تازگی به بیش از 1هزار و 700 دلار در هر اونس رسید و این بالاترین رقم برای فلز زرد در 7 سال گذشته بود، با این حال بودجه ای که برای حفاری ذخایر طلا در سال جاری در نظر گرفته شده است، بیش از 800 میلیون دلار کمتر از سال گذشته خواهد بود.

کریس گالبرایت تحلیلگر حوزه معدن و فلزات در اس‌اند‌پی در این باره می‌گوید: بیشترین میزان اکتشاف طلا را شرکت‌های نوپا انجام می‌دهند و آنها نیز هنوز در فشارهای اقتصادی برآمده از شیوع کووید 19 هستند.

بنا بر داده‌های اس‌اندپی‌گلوبال، شرکت‌های معدنی نوپا در فصل نخست سال جاری میلادی 781میلیون دلار درآمد داشتند این رقم البته در مقایسه با فصل آخر سال گذشته میلادی 50درصد افت داشت. درآمد این شرکت‌ها در 3 ماه آخر سال گذشته میلادی 1.54 میلیارد دلار بود.

تولید جهانی طلا در سال گذشته میلادی برای نخستین بار در دهه 2010 تا 2020 کاهش داشت با این حال پیش از بحران، اس‌اند‌پی پیش‌بینی می‌کرد حدود 2میلیون اونس به تولید جهانی طلا در سال جاری اضافه شود. در حالی که پژوهشگران به دلیل تاثیرات کووید19 حالا پیش‌بینی می‌کنند طلا در سال جاری نیز مانند سال گذشته با کاهش تولید رو‌به‌رو شود. کاهشی که برآمده از بسته شدن معادن است و در پی آن تولید جهانی فلز زرد در سال جاری 2.7 میلیون اونس کمتر از سال گذشته خواهد بود.

تاکنون بیشترین کاهش تولید جهانی طلا به افت تولید در آمریکای لاتین و آفریقای جنوبی مربوط می‌شود، اگرچه روسیه نیز در مراحل اولیه ابتلا قرار دارد و تولید آن متاثر خواهد شد. این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که تولید طلا در سال آینده میلادی رشد مثبت پیدا کند.

مس، 5700دلار

بنا بر پیش‌بینی اس‌اند‌پی‌گلوبال، علاوه بر طلا بودجه های اکتشاف مس نیز متاثر از شیوع کووید19 کاهش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری میلادی به 935 میلیون دلار برسد. همچنین پیش‌بینی می‌شود تولید مس استخراج شده در سال جاری 135هزار تن کاهش داشته باشد و به 19.6 میلیون تن برسد و در همین امتداد تولید مس تصفیه شده تا 75هزار تن کاهش داشته باشد. افت تولید مس تصفیه شده برآمده از کمبود عرضه کنسانتره مس و نزول ارقام معاملات است.  

بازار مس هیچ‌گاه پیش بینی 182هزار تن مازاد را برای سال جاری میلادی نمی‌کرد این در حالی است که سال گذشته را با 72هزار تن مازاد عرضه پشت سر گذاشته بود.

در نهایت اس‌اند‌پی برای سال جاری متوسط بهای 5هزار و 700 دلار را برای هر تن مس پیش‌بینی می‌کند و همچنین امیدوار است در سال آینده میلادی بهای مس به 6هزار و 233 و در سال 2022 به 6هزار و 425 دلار برسد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز