رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

مالیات خانه‌های خالی قیمت مسکن و اجاره بها را کنترل می‌کند/ شهرداری‌ها و اتحادیه مشاوران املاک اطلاعات خانه‌های خالی را دارند

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۱۱:۰۸:۱۳
کد خبر: ۱۰۰۶۶۴۷
مالیات خانه‌های خالی قیمت مسکن و اجاره بها را کنترل می‌کند/ شهرداری‌ها و اتحادیه مشاوران املاک اطلاعات خانه‌های خالی را دارند
رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اقدام خوبی دانست که می‌تواند بر قیمت مسکن و اجاره‌بها تاثیر بگذارد.

«محمود فاطمی عقدا»، رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و کارشناس حوزه مسکن، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص امکان اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و آثار آن در بازار مسکن با بیان اینکه یکی از راه‌های کنترل قیمت مسکن و اجاره‌بها افزایش عرضه در این بازار است، خاطر نشان کرد: اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند اهرم فشاری برای عرضه این خانه‌ها در بازار  شده و ضمن افزایش عرضه منجر به تعادل در قیمت خرید و فروش مسکن و اجاره‌ بها باشد و این قانون باید زودتر از این‌ها اجرا می‌شد.

این کارشناس حوزه مسکن در خصوص شناسایی و تشکیل بانک اطلاعاتی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به تصویب این قانون باید با همان اطلاعات موجود اجرا شود.

به گفته فاطمی عقدا شهرداری‌ها، وزارت راه و شهرسازی و اتحادیه مشاوران املاک هر کدام اطلاعاتی دارند که می‌توانند عرضه کنند.

رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص آثار بلند مدت و کوتاه مدت این قانون گفت: این موضوع بستگی به نحوه اجرا دارد و اگر قانون به صورت مرتب و دقیق اجرا شود، آثار آن پایدار خواهد بود و حوزه ساخت و ساز و اجاره ساماندهی می‌شود. 

گفتنی است وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته از دستور جدید رئیس‌جمهور در بخش مسکن خبر داده و اعلام کرد که با مصوبه دولت موانع موجود بر سر راه اخذ مالیات از خانه‌های خالی برطرف می‌شود.

طبق قانون بودجه سال‌۱۳۹۹ دریافت مالیات از خانه‌‌های ۱۰‌میلیارد تومان در دستور سازمان امور مالیاتی قرار دارد و بر اساس قانون، اگر قیمت املاک افزایش یابد به همان نسبت مالیات بیشتری پرداخت می‌شود.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی در سال ۱۳۶۶ تصویب شد و تا سال ۱۳۸۰ نیز جاری بود اما سال ۱۳۸۰ از قانون حذف شد و مجدداً در سال ۹۴ در ماده ۵۴ مکرر اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم گنجانده شد که بر اساس این قانون، خانه‌هایی که بیشتر از یک سال خالی می‌مانند، مشمول درصدی از نرخ مالیات اجاره‌بها می‌شوند.

ماده ۵۴ مکرر این قانون می‌گوید: خانه‌های مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از ۱۰۰هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹مکرر این قانون) به‌عنوان واحد خالی شناسایی می‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به این شرح خواهند شد: سال دوم معادل یک دوم مالیات متعلقه، سال سوم، معادل مالیات متعلقه و سال چهارم و بعد از آن معادل یک و نیم برابر مالیات متعلقه.

بر این اساس اگر خانه‌ای شناسایی شود که از سال 95 به بعد خالی است مالیات تمام این سال‌ها از آن اخذ می‌شود.

سامانه املاک و اسکان ۲۹ بهمن ماه توسط وزارت راه و شهرسازی رونمایی شده بود اما پس از آن مسئولان این وزارتخانه عنوان کردند که این سامانه نیازمند اتصال به دستگاه‌های مرتبط همچون شهرداری ها، سازمان امور مالیاتی و سازمان ثبت اسناد است.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز