عامل شکاف بین «مازاد تولید» و «کمبود عرضه» فولاد چیست؟

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۱۴:۵۶:۳۰
کد خبر: ۱۰۰۷۵۱۶
عامل شکاف بین «مازاد تولید» و «کمبود عرضه» فولاد چیست؟
در آخرین جلسه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای بررسی وضعیت فولاد بر توسعه صادرات محصولات فولادی تاکید و چشم‌انداز سال جاری بر افزایش صادرات ترسیم شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، امیرحسین کاوه، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران، گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضا در زنجیره فولاد تقریبا نامتعادل است.

وی افزود: در شرایطی قرار داریم که بیش از نیاز داخل تولید داریم، اما با این حال تقاضا همواره بیشتر از عرضه است. چنین عدم تعادلی به نا به سامانی در بازار مصرف فولاد می‌انجامد. این نا‌به‌سامانی در عرضه تا جایی پیش رفته که به عرضه کوپنی و سهمیه‌بندی در سایت بهین‌یاب انجامیده است.

کاوه ادامه داد: در بورس کالا عرضه همواره کمتر از تقاضا بوده است و یکی از دلایل گرانی‌های مصنوعی هم همین است. گاه این عدم تعادل تا جایی پیش می‌رود که تقاضا دو برابر عرضه می‌شود. در این بین تقاضا که نمی‌تواند کاذب باشد، چون متقاضی در ازای فولاد پول می‌دهد پس این عرضه است که باید تامین شود.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران تصریح کرد: اولین اقدامی که در این راستا از سوی سرپرست کنونی وزارت صمت انتظار می‌رود، این است که با اتخاذ سیاست‌های درخور، فولادسازان بالادست را که بیشتر دولتی و نیمه‌دولتی هستند، وا دارد دست‌کم به میزان تقاضا در بورس کالا فولاد عرضه کنند.

وی افزود: و اگر مجموعه‌ای به دنبال اهداف صادراتی است، پس از عرضه در بورس آنچه باقی می‌ماند را به بازارهای فراملی عرضه کند. در هیچ اقتصاد به سامانی محصول موردنیاز داخل صادر نمی‌شود و کسانی هم که صادر می‌کنند، باید محصول خود را در بورس محصول را به راحتی عرضه کنند، چون حتما با مازاد عرضه رو‌به‌رو هستند که دست به صادرات زده‌اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز