صندوق بین المللی پول:

وسعت ضربه کرونا به اقتصاد قابل ارزیابی نیست

۱۳۹۹/۰۳/۰۹ - ۱۳:۴۱:۰۵
کد خبر: ۱۰۰۸۱۷۲
وسعت ضربه کرونا به اقتصاد قابل ارزیابی نیست
صندوق بین المللی پول با انتشار پستی اعلام کرد: بدون داشتن داده های قابل اطمینان، سیاستگذاران نمی توانند وسعت ضربه پاندمی به مردم و اقتصاد را ارزیابی کنند ضمن اینکه نظارت درست بر احیا نیز از توان آنان خارج است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، سی‌ ان بی سی نوشت: صندوق بین المللی پول روز جمعه در پستی اینترنتی نوشت: داده های اقتصادی به موقع و دقیق برای آگاهی بخشی به منظور اتخاذ تصمیمات سیاستگذاری حیاتی است به ویژه در دوران بحران اما پاندمی کووید-۱۹ تولید بسیاری از آمار و ارقام کلیدی را مختل کرده است.

در ادامه این پست که توسط سه تن از اعضای واحد آمار صندوق بین المللی پول نگاشته شده، آمده است: بدون داشتن داده های قابل اطمینان، سیاستگذاران نمی توانند وسعت ضربه پاندمی به مردم و اقتصاد را ارزیابی کنند ضمن اینکه نظارت درست بر احیا نیز از توان آنان خارج است.

این پست در حالی منتشر شده است که بسیاری از کشورها در حال انتشار داده های مرتبط با تولید ناخالص داخلی خود در سه ماهه نخست سال یعنی همزمان با شیوع کرونا در جهان، کرده اند. تولید ناخالص داخلی معیاری با پراکندگی وسیع از حجم یک اقتصاد محسوب شده و به طور گسترده از سوی دولت ها، بانک‌های مرکزی و سرمایه گذاران مورد نظارت قرار می‌گیرد.

براساس گزارش اداره تحلیل اقتصادی ایالات متحده، در آمریکا به عنوان بزرگ ترین اقتصاد جهان، کاخ سفید و کنگره از آمار و داده های تولید ناخالص داخلی برای برنامه ریزی هزینه کرد و سیاستگذاری مالیاتی استفاده می کنند. فدرال رزرو نیز برای تعیین سیاست های پولی از اعداد و ارقام تولید ناخالص داخلی استفاده می کند.

اختلال در داده‌های آماری

براساس اعلام صندوق بین المللی پول، یکی از موانع اساسی در زمینه تولید آمار اقتصادی قابل اطمینان و به موقع در دوران پاندمی اقدامات مرتبط با قرنطینه است که پرسنل و کارمندان اداره های آمار را در خانه نگه می دارد.

صندوق در توضیح آورده است: برای مثال محاسبه قیمت اجناس خرد اغلب نیازمند بازدید حضوری از فروشگاه ها است اما چنین کاری هم اکنون در بسیاری از کشورها غیرممکن است. به طور مشابه، تحقیق و بررسی از کسب و کارها در مورد برنامه های تولیدی و سرمایه گذاری آنها مشکل است زیرا بسیاری از آنها به طور موقت تعطیل بوده و یا در ساده ترین حالت منابع لازم را برای پاسخگویی به پرسش نامه های آماری در اختیار ندارند.

اطلاعات دقیق تر و بروزتر به کشورها کمک خواهد کرد تا همچنان به شکلی موثرتر به بحران واکنش نشان داده و برنامه ریزی برای احیا را آغاز کنند.

بنا بر گزارش صندوق، چنین اختلالاتی باعث می شود داده های مرتبط با قیمت ها و تولیدات که برای سیاستگذاری پولی و تصمیمات در خصوص محرک های مالی حیاتی هستند، به تاخیر افتاده و یا با اطلاعات ناقض تخمین زده شوند.

در ادامه این پست می خوانیم: پاندمی جاری همچنین اهمیت بروزرسانی مرتب داده ها را دوچندان کرده است؛ داده هایی که به سیاستگذاران این اجازه را می دهد تا «آگاهانه ترین تصمیمات» را اتخاذ کنند. بسیاری از آمار رسمی سنتی به زبان ساده برای استفاده در چنین بحرانی به اندازه کافی بروز نیستند.

لزوم استفاده از گزینه‌های نوآورانه جایگزین

صندوق بین المللی پول بر این باور است که برای غلبه بر این چالش ها راه هایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به استفاده از منابع اطلاعاتی جایگزین اشاره کرد. برای مثال از دست دادن قیمت های اجناس خرد به دلیل تعطیلی فروشگاه ها می تواند با قیمت های آنلاین جایگزین شود.

صندوق تاکید کرد که برخی کشورها چنین تلاش هایی را آغاز کرده اند.

به عنوان مثال بریتانیا به منظور ارزیابی آثار پاندمی بر تورم و تجارت، شروع به انتشار هفتگی بولتن هایی با «شاخص های تجربی جدید» شامل شاخص های قیمتی آنلاین و اطلاعات روزانه حمل و نقل کرده است.

صندوق در ادامه نوشته است که اختلال چشمگیر در تولید داده ها ناشی از پاندمی کووید-۱۹ نیازمند روش های نوین و خلاقانه جمع آوری اطلاعات است.

نظر شما