رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر:

بازار مواد پتروشیمی بدون پایبندی به شفافیت آرام نمی‌گیرد/ تولیدکننده نماها بازار را ملتهب کرده‌اند

۱۳۹۹/۰۳/۱۰ - ۰۵:۴۵:۰۶
کد خبر: ۱۰۰۸۲۲۶
بازار مواد پتروشیمی بدون پایبندی به شفافیت آرام نمی‌گیرد/ تولیدکننده نماها بازار را ملتهب کرده‌اند
رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر گفت: رفع التهاب از بازار پتروشیمی نیازمند پایبندی به شفافیت است.

«سعید ترکمان»، رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا گفت: در سال، حدود 3.5 میلیون تن انواع محصولات پلیمری در بورس کالا معامله می‌شود و عدم وجود توازن در عرضه و تقاضا باعث شده است که التهاب در بازار ایجاد شود.

او ادامه داد: قیمت ارائه شده 95 درصد قیمت فوب خلیج فارس است و نوسان نرخ ارز باعث شده است که در یک سوم گریدها التهاب وجود داشته باشد که در برخی از آنها تا 45 درصد رقابت داریم. به عبارت دیگر قیمتی که قرار بود برای مصرف‌کننده داخلی 5 درصد کمتر از فوب خلیج فارس باشد، به 40 درصد بالاتر از این قیمت می‌رسد و زیانی جدی به تولیدکنندگان واقعی وارد می‌کند.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع تفاوت نرخ ارز است. تفاوت نرخ ارز موجب شده که تعدادی تولیدکننده نما با پول‌های سرگردان، بازار را با خریدهای خود ملتهب کنند. 

ترکمان توضیح داد: شرکت ملی پتروشیمی، وزارت صمت و برخی تشکل‌های ذینفع هرچقدر برای اصلاح بازار تلاش می‌کنند، بازهم سودجویان به ایجاد اخلال در این بازار اقدام کرده و متاسفانه نهادهای نظارتی هم بازار مواد اولیه پتروشیمی را به حال خود رها کرده‌اند.

این فعال بازار صنعت پلیمر در مورد صادرات مواد اولیه پتروشیمی نیز گفت: به دلیل تفاوت‌های نرخ ارز، برخی افراد پس از خرید مواد اولیه، آن را به صورت غیر قانونی به کشورهای دیگر صادر می‌کنند و همین موضوع یکی از دلایل تقاضای بالا در بازار است.

او در ادامه اظهار کرد: اما تا زمانی که همه فعالان صنعت به شفافیت پایبند نشوند، ممکن است هر چند وقت یک بار، برای یک گرید التهاب در بازار ایجاد شود. از این رو اکنون شاهد آن هستیم که با وجود رکود در تولید و صادرات، بازار با تقاضای بالایی روبه‌رو می‌شود.

ترکمان در خصوص گریدهایی که بیشترین تقاضا را به خود اختصاص می‌دهند و بازارشان دچار التهاب است نیز گفت: انواع گریدهای پی‌وی‌سی، پلی پروپیلن و پِت بطری اکنون در بازار بیشترین رقابت را به خود اختصاص می‌دهند.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر افزود: در این میان باید به این مساله نیز اشاره کرد که طرح افق نیز به تازگی به اجرا در آمده است که می‌تواند تا حدودی بازار را آرام کند.

او افزود: با توجه به این که در سال جهش تولید هستیم، آمار انجمن ملی صنایع پلیمر نشان می‌دهد که در این سال ظرفیت مطلوبی برای صادرات وجود دارد و اگر دولت بتواند سودجویان را سر جای خود بنشاند، قطعا اتفاقات بسیاری مطلوبی در حوزه صادرات رخ خواهد داد چرا که توسعه صنعت پلیمر نه تنها اشتغال قابل توجهی ایجاد می‌کند، بلکه می‌تواند صادرات محصولات نهایی را به طور جدی افزایش دهد.2/5

نظر شما