معمار قراردادهای نفتی ایران در گفت و گو با برنا:

عبور پنج کشتی ایرانی از جبل‌الطارق یک فتح بزرگ است/ پیام‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی نفتکش‌های ایرانی به دنیا/ نمایشی برای شکست دیکتاتوری دلارهای آمریکایی

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۱:۴۲:۳۸
کد خبر: ۱۰۰۹۴۲۷
عبور پنج کشتی ایرانی از جبل‌الطارق یک فتح بزرگ است/ پیام‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی نفتکش‌های ایرانی به دنیا/ نمایشی برای شکست دیکتاتوری دلارهای آمریکایی
رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی ایران عبور ۵ نفتکش ایرانی با پرچم کشورمان از تنگه جبل‌الطارق علی‌رغم تحریم‌ها را یک فتح بزرگ و دارای پیام‌های متعددی به دنیا دانست که هیمنه آمریکا از نظر سیاسی، اقتصادی و نظامی را زیر سوال برده است.

«سیدمهدی حسینی»، کارشناس و تحلیل‌گر حوزه نفت و انرژی، که به معمار قراردادهای نفتی مشهور است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا در خصوص پیامد‌های حرکت ۵ نفتکش ایرانی به سمت ونزوئلا اظهار کرد: این اقدام یکی از بهترین اتفاقات اخیر بوده و چندین پیام ارزشمند دارد. اولین پیام خطاب به آمریکا می‌گوید که دیکتاتوری بین‌المللی که راه انداخته‌اید و فکر می‌کنید همه تسلیم می‌شوند، دیگر کاربرد ندارد بلکه کسانی هستند که آن را نقض می‌کنند و در عمل نشان می‌دهند که همه دنیا مستعمره و گوش به فرمان شما نیستند.

او در دو نوع برخورد و روش برای کشورهای صاحب نام دنیا با تحریم‌های آمریکایی یاد کرد و افزود: تسلیم در برابر آمریکا و سوء استفاده از آب گل آلود تحریم‌ها در راستای منافع خود، دو واکنش کشورهای شرقی و غربی نسبت به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بود.

حسینی خاطر نشان کرد: تعدادی از این کشور‌ها در برابر محدودیت‌ها و زورگویی‌های آمریکا تسلیم شده‌اند چرا که ساختار اقتصادی و روابط بین‌المللی آن‌ها به گونه‌ای است که حتی اگر دولت‌هایشان سیاست متفاوتی هم با آمریکا داشته باشند در عمل نمی‌توانند آن را اجرا کنند.

او ادامه داد: برای مثال درباره تحریم‌های بانکی، ساختار اقتصادی دول اروپایی به گونه‌ای است که‌ اگر هم نخواهند به تحریم‌های آمریکا عمل کنند، بانک‌هایشان نمی‌پذیرند، بنابراین دولت‌ها مجبورند تسلیم خواسته‌های آمریکا شوند و آمریکا هم این موضوع را می‌داند.

این کارشناس مسائل حوزه بین‌المللی انرژی توضیح داد: مدت‌هاست نظام بانکداری جهانی به گونه‌ای است که سهام این بانک‌ها در کل دنیا از جمله آمریکا پخش است و آن‌ها نگران منافع خود هستند.

حسینی تاکید کرد: برخورد دوم این است که کشورهای صاحب قدرت به دنبال معاملات سیاسی به شکلی کثیف هستند و زمانی که آمریکا انواع تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده، این کشورها با این برگ برنده بر سر منافع خود با آمریکا معامله می‌کنند، این منافع می‌تواند استراتژیک و نظامی، منافع مربوط به منطقه و سیاسی و یا منافع مادی باشد.

به گفته رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی، برخی کشورها حتی در جنگ‌های اقتصادی خود از تفکر آمریکا نسبت به ایران و اعمال تحریم‌ها سو استفاده کرده و معاملاتی که می‌خواهند شکل می‌دهند، مثلا با اسرائیل که می‌دانند روابط خصمانه با ایران دارد پیمان می‌بندند تا معاملات مورد نظر خود را با آمریکا شکل دهند.

او تاکید کرد: صادرات نفت ما عموما به کشورهایی بوده که زیر یوغ آمریکا نبوده‌اند اما الان در راستای منافع اقتصادی خود در مسیر تحریم‌های آمریکا حرکت کرده‌اند و به همین دلیل عملا صادرات نفت ما از بین رفته‌است.

نفتکش‌های ایرانی حاوی پیام آزادی بیان و آزادی تجارت بود

حسینی بیان کرد: در همین شرایط کشوری مثل ایران، این دیکتاتوری را با تکیه بر ارزش‌های جهانی مثل آزادی بین‌المللی، آزاد بیان، تجارت آزاد، اقتصاد آزاد و همه اصولی که در منشور ملل متحد به عنوان حقوق کشورها و انسان‌ها آمده زیر سوال برده‌ است در حالی‌که آمریکا مدام از سازمان‌های بین‌المللی مثل سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و یونیسف خارج می‌شود، کمک‌ها و بودجه خود را هم از این سازمان‌ها قطع می‌کند تا آن ها را هم تحت فشار بگذارد.

معمار قراردادهای نفتی با بیان اینکه عبور از تنگه جبل‌الطارق یک فتح بزرگ است، گفت: جبل‌الطارق جایی بود که انگلیسی‌ها با یک اشاره آمریکا کشتی ایرانی را توقیف کردند اما اکنون پنج نفتکش ما بدون بستن رادارها و بدون تعویض پرچم‌ها با اعتقاد به این اصول که کشتیرانی و تجارت، آزاد است و هیچکس حق ندارد کشورها را از حقوق خود محروم کند، از آنجا عبور کردند و به مقصد رسیدند.

او افزود: حتی ایران در این اقدام پای ضرر احتمالی و برخورد نظامی هم ایستاد اما این اصول آزادی را با موفقیت برای دنیا به نمایش گذاشت.

پیام‌های مهم ۵ نفتکش ایرانی برای بازار انرژی و تجارت جهانی

حسینی با بیان اینکه حرکت نفتکش‌های ایرانی به سمت ونزوئلا دو پیام برای بازار انرژی دارد، اظهار کرد: نوع تجارت ما با ونزوئلا یعنی طلا در برابر نفت نوعی از طراحی جدید برای نظام بانکی و پرداخت‌هاست.

او ادامه داد: آن‌ها نظام بانکی، سوییفت و ... را بر روی ما بسته‌اند اما ایران اساسا دلار و این روش‌ها را کنار گذاشته‌است و یکی از ساده‌ترین این راه‌ها معاوضه طلا با نفت است.

به گفته حسینی، این اقدام ایران در حقیقت بر این موضوع تاکید دارد که کشورها دلار را که یکی از ابزارهای نوین آمریکا در به زانو درآوردن اقتصاد بین‌المللی و دخالت در دولت‌هاست، مورد هجمه قرار دهند.

او افزود: در حال حاضر میزان گردش دلار در ژاپن که اقتصاد سوم دنیاست از گردش ین، واحد پول این کشور بیشتر است در حالی‌که خود دلار یک پول بدون پشتوانه است. زمانی که این ارز به عنوان واحد پول بین‌المللی پذیرفته و مبنای تجارت بین‌المللی شد، قرار بود مقداری طلا پشتوانه هر دلار باشد اما این قانون کنار گذاشته‌شد و آمریکا با  اطمینان به اینکه دلار اقتصاد جهانی را در بر گرفته‌است، مدام به انتشار این اسکناس بدون پشتوانه اقدام کرد.

حسینی تاکید کرد: این پیام که امکان کنار گذاشتن دلار از روابط تجاری جهانی وجود دارد، بزرگ‌تر و مهم‌تر از دیگر پیام‌های نفتکش‌های ایرانی است‌.

او ادامه داد: حرکت مقتدرانه نفتکش‌های ایرانی این پیام را می‌دهد که دنیا می‌تواند بدون دلار و با پول‌ها و ارزهای ملی خود معامله کند تا این پول‌ها کم کم جای خود را در بازارها باز کنند و این نگاه انحصارگرایانه دلار از بین برود که تا این لحظه یک پیروزی و موفقیت بزرگ برای کشورمان است.

قدرت‌نمایی ۵نفتکش ایرانی بیش‌تر از ۵ ناوشکن بزرگ بود

معمار قراردادهای نفتی ایران با بیان اینکه حرکت نفتکش‌ها علاوه بر ابعاد اقتصادی و سیاسی، پیام نظامی هم داشت، اظهار کرد: حرکت آزادانه نفتکش‌ها جایگاه ایران از نظر قدرت نظامی و پاسخگویی در مقابل تهدیدها را نشان داد که در کنار اقداماتی مثل گرفتن پهپاد، توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج فارس وقتی وارد حریم آبی ایران شد و حمله به پایگاه‌های آمریکا در عراق تقویت شد.

به گفته حسینی در این اقدام، هر نفتکش ایرانی بیشتر از یک ناوشکن بزرگ قدرت‌نمایی کرد و البته نباید فراموش کنیم دشمن هم هوشمند است و مسئولان ما باید آمادگی هر گونه واکنش را باید داشته‌باشند.

نظر شما