کارشناس حوزه انرژی:

باید ساز و کار جدیدی برای تهاتر کالا و خدمات با دنیا طراحی کرد/ تقویت تجارت با همسایگان معادلات منطقه را به نفع ما عوض می‌کند/ اقتصاد را ابزاری برای تقویت روابط سیاسی کنیم

۱۳۹۹/۰۳/۱۶ - ۰۵:۳۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۱۰۹۶۶
باید ساز و کار جدیدی برای تهاتر کالا و خدمات با دنیا طراحی کرد/ تقویت تجارت با همسایگان معادلات منطقه را به نفع ما عوض می‌کند/ اقتصاد را ابزاری برای تقویت روابط سیاسی کنیم
یک کارشناس حوزه انرژی از مزایای سیاسی و اقتصادی تقویت روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه خبر داد و گفت: اگر ما بتوانیم نیازهای شدید همسایگان به انرژی‌هایی مثل برق و گاز و ..‌. را با روش‌هایی مثل تهاتر رفع کنیم، فضای سیاسی منطقه کاملا به نفع جمهوری اسلامی ایران تغییر خواهد کرد.

«سیدمهدی حسینی»، کارشناس و تحلیل‌گر حوزه نفت و انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص تهاتر و ظرفیت‌های تجاری ایران در شرایط تحریم‌ها با اشاره به تهاتر نفت در ازای طلا با کشور ونزوئلا اظهار کرد: معتقدم ما می‌توانیم روابط تجاری خود را با همه دنیا توسعه دهیم و در هر زمینه‌ای که ایران و دیگر کشورها ظرفیت ارائه خدمات و کالای باکیفیت دارد، می‌توان با طراحی یک سیستم مناسب به تهاتر کالا و خدمات پرداخت  که البته کیفیت این کالاها و خدمات مورد مبادله بسیار مهم است.

حسینی تاکید کرد: در زمینه انرژی دور تا دور ایران، همسایه‌هایی مثل عراق و افغانستان به شدت دچار کمبود برق هستند و افغانستان در حال حاضر بیشتر برق خود را از ازبکستان و تاجیکستان وارد می‌کند، در حالی‌که ما در کنار افغانستان میدان خانگیران را داریم که گاز زیادی تولید می‌کند و ما به راحتی می‌توانیم نیروگاه گازی داشته‌باشیم یا حتی به صادرات برق هم بپردازیم، در مقابل هم حتما این کشور کالاهایی دارد که به درد ما بخورد و ما بتوانیم وارد کنیم.

او افزود: ایران در حال حاضر به عراق و ارمنستان برق صادر می‌کند که این صادرات می‌تواند در مقابل کالا و خدمات باشد، در حقیقت این یک امتیاز برای ماست که بتوانیم حتی از طریق تهاتر، برطرف کننده نیازهای کشورهای اطراف خود باشیم و جای دیگر کشورهای صادر کننده به ویژه کشورهای خارج از منطقه را بگیریم.

این تحلیلگر حوزه انرژی خاطر نشان کرد: هرچقدر کشور ما شبکه‌های صادراتی‌ خود اعم از برق، گاز، نفت، جاده، ریل، خطوط هوایی، زمینی و... را در منطقه با همسایگان توسعه دهد و این ارتباط را برقرار، گسترده‌ و تقویت کرده و از بازارهای آن‌ها به شیوه تهاتر و یا حتی با استفاده از ارزهای محلی استفاده کند هم به رشد اقتصاد ایران کمک می‌کند و هم ضریب امنیتی کشورمان را ارتقا می‌دهد.

او افزود: در حال حاضر کشورهای ساحل خلیج فارس مثل امارات، کویت و عمان تشنه گاز به معنای واقعی هستند ولی از آمریکا ال ان جی و گاز مایع با قیمت‌های گزاف وارد می‌کنند در حالی که ما با این کشورها ارتباطی نداریم اما اگر به شبکه‌های گاز خود که در حال حاضر به عراق و ترکیه صادر می‌کنیم، این ‌کشورها را هم اضافه کنیم قطعا فضای سیاسی منطقه به نفع ما عوض خواهد شد. 

حسینی ادامه داد: از سوی دیگر ما لوله‌های گاز را تا مرز پاکستان بردیم ولی هنوز گازی به این کشور صادر نمی‌کنیم در حالی‌که این کشور یک شبکه گاز رسانی بزرگ در شهرهای خود دارد که اگر تامین سوخت این شبکه، به ایران وابسته شود قطعا ما همسایه قدرتمندتری خواهیم شد. 

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد اقتصاد به عنوان ابزاری برای افزایش قدرت و نفوذ سیاسی است، توضیح داد: عربستان به هند و پاکستان می‌رود و قول ورود پول و سرمایه‌گذاری‌های چند صد میلیارد دلاری می‌دهد در حالی‌که هدف این کشور استفاده ابزاری از روابط اقتصادی برای روابط سیاسی و داشتن دست در این مناطق است.

 حسینی بیان کرد: کشور ما بهترین ذخیره گازی را در دنیا دارد و باید هم گاز تولید کنیم و هم شبکه‌های گازی‌ خود را به همه کشورها وصل کنیم تا دستی هم در اقتصاد و سیاست‌گذاری‌های این کشورها و بازار انرژی آن‌ها داشته‌باشیم.

او با بیان اینکه باید هرچه زودتر کارخانه‌های انرژی خود را تکمیل کنیم، گفت: ما سالیان سال است که می‌خواهیم ال ان جی بسازیم و بازارهای آسیایی را که اکنون قطر در دست گرفته، بدست بیاوریم. حتی زمانی با کشورهایی مثل چین تفاهم‌نامه امضا کردیم و قرار بود مقدار زیادی ال ان جی صادر کنیم که مشکلاتی مانند نیاز به سرمایه‌گذاری سنگین و تکنولوژی بالا مانع تحقق آن شد.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید کرد: باید با روش‌های متفاوتی مثل تهاتر و ..‌. روابط تجاری و به دنبال آن روابط سیاسی خود را با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان خود تقویت و نفوذ خود را منطقه بیش‌تر کنیم.2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز