حذف و کاهش مالیات‌ها، راهکار چین برای عبور کسب‌کارها از بحران کرونا

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۱۲:۴۴:۱۶
کد خبر: ۱۰۱۵۲۸۱
حذف و کاهش مالیات‌ها، راهکار چین برای عبور کسب‌کارها از بحران کرونا
چین با حذف برخی هزینه‌های دولتی از فشار اقتصادی برآمده از شیوع کرونا بر کسب‌وکارها کاست.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران فهرستی از اقدامات سیاستی چند کشور منتخب را برای مقابله با بحران شیوع بیماری کووید19 منتشر کرده است. بنا بر این گزارش  تسهیلاتی که چین در زمینه مالیات، بیمه تامین اجتماعی و سایر هزینه‌های دولتی برای مقابله با کرونا قائل شده است شامل معافیت مالیات برای بنگاه‌های کوچک در استان هوبی و کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از 3درصد به یک درصد طی بازه زمانی اول مارس تا 31 ماه مه سال 2020 بوده است.

چین همچنین مالیات بر ارزش افزوده را برای طیف گسترده‌ای از خدمات مصرف‌کننده در سراسر کشور حذف کرده است، از جمله این خدمات، خدمات مرتبط با زندگی شهروندان بود. در روال معمول چینی‌ها مشمول نرخ 6درصدی این نوع مالیات قرار می‌گیرند.

اعمال معافیت مالیات بر ارزش افزوده بر خدمات حمل و نقل عمومی و تحویل سریع (پیک) و تمدید یارانه و معافیت مالیاتی برای خرید خودروهای سبز (از جمله برقی) تا دو سال از دیگر تسهیلاتی بود که چین فراهم آورد. همچنین بنگاه های فعال در زمینه اقامت و پذیرایی و خدمات شخصی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شده‌اند و بنگاه ها در چهار فعالیت صنعتی شامل حمل و نقل، پذیرایی، اقامت و گردشگری مجاز به انتقال زیان مالیاتی استفاده نشده خود در سال 2020 به سال‌های آتی تا 8 سال هستند.

این کشور همچنین امکان بازپرداخت کامل مازاد مالیات بر ارزش افزوده را برای نهادهای خریداری شده توسط بنگاه‌هایی که در تولید وسایل موردنیاز برای مهار ویروس و محافظت در برابر آن مشارکت می‌کنند، فراهم آورد.  

تمدید مهلت ارائه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی سالانه تا 28 فوریه 2020، کاهش 0.5 درصدی مالیات بر ارزش افزوده برای فروشندگان خودروهای دست دوم از اول ماه مه 2020 تا پایان سال 2030، معافیت بنگاه‌های کوچک فعال در زمینه اقامت و پذیرایی از پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی از دیگر اقدامات چین بوده است.

همچنین بنگاه‌های بزرگ ملزم به پرداخت تنها نیمی از حق بیمه تامین اجتماعی هستند و شرکت‌های هواپیمایی از پرداخت سهم خود در صندوق توسعه هواپیمایی معاف شده‌اند.

نظر شما