حباب در بازار مسکن؛

مردم مسکن را از سوداگران به چند برابر قیمت واقعی نخرند/ رشد قارچ گونه آژانس‌های مسکن

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۱:۴۸:۵۶
کد خبر: ۱۰۱۵۹۸۶
مردم مسکن را از سوداگران به چند برابر قیمت واقعی نخرند/ رشد قارچ گونه آژانس‌های مسکن
افزایش قیمت مسکن بسیار فراتر از منطق بازار رخ داده است و سوداگران مسکن که در زمان رکود خریدهای خود را انجام داده‌اند، اکنون می‌خواهند با استفاده از خبرسازی در مورد افزایش قیمت، مسکن خود را با چند برابر قیمت به مردم بفروشند. از این رو مردم باید هوشیار باشند و اقدام به خرید نکنند تا بازار در هفته‌های آتی متعادل شود.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر در کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات موجود تبدیل شده است.

تامین مسکن برای مردم، متن صریح قانون اساسی است، با این وجود کمتر شاهد ارائه برنامه‌ دقیق برای تولید مسکن بوده‌ایم و حتی بیشتر طرح‌های مطرح شده مثل مسکن مهر در حد تبلیغات باقی ماندند و یا به صورت نیمه‌کاره و با اشکالات زیاد اجرا شدند.

از سوی دیگر در حالی که برخی کارشناسان بازار مسکن از نبود تناسب میان عرضه و تقاضا در این بازار سخن می‌گویند، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی، از وجود بیش از 4 میلیون خانه خالی در کشور خبر داده که با عرضه آن‌ها در بازار می‌تواند، بخشی از این نیاز را تامین کند. برای این منظور اعمال مالیات بر خانه‌های خالی از سوی دولت مطرح شده تا اهرمی به منظور فشار بر صاحبان آن‌ها به برای عرضه به مردم شود.

همچنین دلایلی از قبیل نبود بودجه کافی برای اجرای طرح‌های عمرانی و وجود ساز و کار بوروکراتیک و موانع جدی در مقابل تولیدکنندگان بخش خصوصی از عوامل نرسیدن تولید به سطح تقاضا در کشور بوده است. همین روند به این معنی است که مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و سوداگران به سمت آن سوق پیدا می‌کنند.

حال با گذشت چندین سال از این مساله شاهد آن هستیم که سوداگران، بازار را به‌صورت کلی به انحصار خود درآورده‌اند و در هر کوچه و خیابانی صدها بنگاه ملکی وجود دارد که در آن تعدادی دلال با درآمدهای بالا، حضور دارند.

ناتوانی‌ها برای ساخت مسکن جدید و تامین این نیاز، موجب شده است که تمایلی نیز برای جلوگیری از سوداگری در بازار مسکن وجود نداشته باشد و هیچ ساز و کاری، برای جلوگیری از فعالیت دلالان مسکن در بنگاه‌های بدون مجوز وجود ندارد.

چنین رویکردی سوداگران را به صورت قارچی در بازار مسکن رشد داده است. سوداگرانی که بازار را در دست گرفته‌اند و هر روز مردم را بیش از پیش تحت فشار قرار می‌دهند.

آژانس‌های املاک غیرمجاز مثل قارچ همه جا روییده‌اند

در همین راستا «سیدمحمود فاطمی‌عقدا»، کارشناس حوزه مسکن، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ اقدام و طرح مشخصی در خصوص ساخت و تولید مسکن انجام نشده است.

او ادامه داد: اکنون نیاز انباشته‌ای برای مسکن وجود دارد و اگر دولت نتواند نقدینگی را به سمت بازار سرمایه جذب کند، سوداگران به سمت این بازار سوق پیدا می‌کنند این در حالی است که مسکن به عنوان دومین بازار سودده کشور بعد از بورس شناخته می‌شود.

به گفته این کارشناس مسکن، طرح فروش مسکن در بورس کالا باید پیش از این اجرا می‌شد، اما هنوز نیز اجرایی نشده است.

فاطمی‌عقدا در ادامه اظهار کرد: آژانس‌های مسکن مثل قارچ در همه جای کشور روئیده‌اند و بدون داشتن هیچ گونه مجوز خاصی بازار را به هم می‌ریزند.

دولت باید با املاکی‌های غیرمجاز مبارزه کند

این کارشناس حوزه مسکن افزود: دولت باید برای قدم اول، به صورت جدی با بنگاه‌های املاکی غیرمجاز برخورد جدی انجام دهد؛ چراکه آژانس‌های مسکن مجاز می‌توانند با دولت در راستای کنترل قیمت‌ها کمک کنند. علاوه بر این شرح وظایف جدیدی باید برای مشاوران املاک ایجاد شود و قوانین موجود باید اصلاح شود تا بازار املاک کشور، از دلالان پاک شود.

فاطمی‌عقدا همچنین در خاتمه اظهار کرد: خرید و فروش در بازار مسکن مالیات و عوارضی ندارد و همین مساله موجب شده است که هر کس با هر سرمایه‌ای به این بازار وارد شود.

با این حال سوداگران در حالی به بازار مسکن ورود پیدا می‌کنند که قیمت‌ها در این بازار کاملا به صورت حبابی افزایش یافته و ورود سرمایه به این بازار می‌تواند در آینده با ضررهایی جدی برای این اشخاص روبه‌رو شود.

حضور گسترده سوداگران در این بازار موجب شده است که بازار با فشار تقاضا مواجه شود و قیمت به صورت حباب افزایش یابد. این افزایش حبابی قیمت در حالی رخ داده است که سوداگران و بازیگران عمده این بازار مردم را به خرید ترغیب می‌کنند، چرا که خودشان در زمان رکود خرید کرده‌اند و اکنون می‌خواهند با سود بالا به مردم بفروشند.

مردم در این راستا باید هوشیار باشند و اقدام به خرید نکنند تا سوداگران مجبور به عرضه در بازار شوند. این افزایش عرضه می‌تواند قیمت‌ها را با کاهش همراه کرده و بازار را آرام کند. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز