گشایش درهای صنعت زغال سنگ به روی بخش خصوصی در هند

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۸:۳۷:۳۴
کد خبر: ۱۰۱۸۲۷۰
گشایش درهای صنعت زغال سنگ به روی بخش خصوصی در هند
هند در جایگاه سومین تولیدکننده بزرگ زغال سنگ جهان پس از 4 دهه شرایط ورود بخش خصوصی را به استخراج و تولید کانی سیاه فراهم کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، به نقل از ماینینگ، هند در اقدامی بی‌سابقه انحصار استخراج و تولید زغال سنگ را از دولت خارج کرد و دروازه‌های این صنعت را به روی بخش خصوصی گشود، بیش از 4 دهه است که این صنعت در اختیار بخش دولتی است.

این در حالی است که هند پس از چین و آمریکا سومین تولیدکننده بزرگ کانی سیاه در جهان است. با این حال خود هندی‌ها چندان از این ذخایر بهره‌مند نیستند. هند همچنان به واردات زغال سنگ وابستگی سنگین دارد، مدیریت نادرست و بروکراسی سنگین در اکتشاف و تولید زغال و انرژی دلایلی است که برای این وابستگی اعلام شده است. همچنین بنا بر گفته بانک جهانی، یک چهارم جمعیت 1میلیارد و 380 میلیونی هند هنوز برق ندارند.

حالا امید می‌رود این تغییر تاریخی به اقتصاد هند در جبران پیامدهای برآمده از همه‌گیری کرونا کمک کند، زغال مورد نیاز واحدهای تولید برق را برای شمار بیشتری از مردم این کشور تامین کند و از میزان وابستگی به واردات بکاهد.

وزارت زغال سنگ هند پیش‌بینی می‌کند بخش خصوصی در 5 تا 7 سال آینده 330 میلیارد روپیه (4.3 میلیارد دلار) سرمایه به این صنعت وارد کند، اتفاقی که تولید زغال سنگ هند را تا 225 میلیون تن در سال رشد خواهد داد. این نهاد همچنین پیش‌بینی می‌کند پروژه‌های خصوصی زغال سنگ 70هزار فرصت شغلی مستقیم بیافریند.

همچنین انتظار می‌رود معادنی که به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا سال 2025 میلادی 15درصد از کل تولید کشور را در اختیار بگیرند.

در مناقصه واگذاری این معادن حتی شرکت‌هایی که هیچ تجربه‌ای در معدنکاری ندارند هم می توانند شرکت کنند. 

پیشینه استخراج زغال سنگ در هند به سال 1774 میلادی برمی‌گردد، اما صنعت زغال سنگ این کشور در سال 1937 میلادی ملی شد.

آخرین آمار نشان می‌دهد هند در سال 2018 میلادی 716 تن زغال سنگ تولید کرد.

نظر شما