نماینده پیشین مجلس:

اگر حلقه‌های تولید به هم متصل باشند، بی‌شک تولید ارتقا می‌یابد/ تولید کننده ۱۰ درصد سود و فروشنده ۱۰۰ درصد سود می‌برد

۱۳۹۹/۰۴/۰۳ - ۱۱:۵۱:۵۴
کد خبر: ۱۰۱۸۸۰۲
اگر حلقه‌های تولید به هم متصل باشند، بی‌شک تولید ارتقا می‌یابد/ تولید کننده ۱۰ درصد سود و فروشنده ۱۰۰ درصد سود می‌برد
نماینده پیشین مجلس گفت: اگر حلقه‌های تولید به هم متصل باشند و تولیدکننده بداند ردپای تلاش او در محصول نهایی هم دیده می‌شود، بی‌شک تولید را ارتقا می دهد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ جولان واسطه‌ها در خرید و فروش محصولات کشاورزی اتفاقی است که به کاهش توان کشاورز در این بخش انجامیده است. واسطه حاصل تلاش و سرمایه‌گذاری کشاورز را ارزان می‌خرد و با بالاترین قیمت ممکن به مصرف کننده نهایی عرضه می‌کند.

علی ابراهیمی، نماینده پیشین مجلس، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری برنا ابعاد بیشتری از این جریان را تشریح کرد و گفت: تولیدکننده عمر، توان و سرمایه خود را صرف تولید محصول می‌کند اما در نهایت حاصل کار را با 5 تا10 درصد سود می‌فروشد. در این بین واسطه با خرید محصول از تولیدکننده و فروش آن در طول چند روز گاه تا 100درصد، سود می‌برد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس دهم افزود: در این بین مصرف‌کننده که ارتباطش با تولیدکننده قطع است، مجبور می‌شود کالا را با قیمت گزاف بخرد پس تولیدکننده و مصرف‌کننده متضرر می‌شوند و واسطه سود می‌برد.

ابراهیمی ادامه داد: برای توقف این جریان زنجیره تولید نیاز به اعمال تغییراتی دارد از جمله اینکه حلقه‌های زنجیره باید به هم متصل باشند. وقتی حلقه‌ها مستقل از هم عمل می کنند و هر یک از حلقه‌ها از سرنوشت حلقه دیگری بی‌خبر است، تنها بر تولید خود متمرکز است، اما اگر حلقه‌های تولید به هم متصل باشند و تولیدکننده بداند ردپای تلاش او در محصول نهایی هم دیده می‌شود، بی‌شک تولید را ارتقا می‌دهد. همین قطع ارتباط است که میدان را برای فعالیت واسطه گر سودجو فراهم می‌کند.

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرد: گفتنی است که امروز اقتصاد ایران سردرگمی عجیبی را تجربه می‌کند. نه مدل کشورهای سرمایه‌داری را دارد و نه مدل کشورهای سوسیالیستی. ما در جریان اقتصاد با تسلط کامل دولت بر بخش‌های مختلف اقتصادی رو‌به‌رو هستیم در حالی که به باور من این سرمایه‌گذار و مردم هستند که باید بر اقتصاد احاطه داشته باشند.

او همچنین گفت: اشتباه ما در این است که فکر می‌کنیم، اقشار ضعیف اقتصادی را باید با عرصه جنس ارزان حمایت کنیم، در حالی که این قشر باید تقویت شود تا بر توان خرید آن افزوده شود، این کار میسر نمی‌شود مگر با تقویت تولید. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز