نخستین میز کشوری ازبکستان برگزار شد

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۰۹:۰۴:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۹۵۲۹
نخستین میز کشوری ازبکستان برگزار شد
نخستین میز کشوری ازبکستان با رویکرد بررسی آخرین وضعیت مبادلات تجاری و همچنین پیگیری مصوبات سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با این کشور در تیرماه ۹۹ برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، بهروز الفت، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکا، به از سر گیری برگزاری جلسات میزهای کشوری حوزه اروپا و آمریکا، پس از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و اظهار داشت: در شرایط جدید نیز باید تمامی برنامه‌های توسعه تعاملات تجاری با کشورهای هدف صادراتی به ویژه ازبکستان به طور جدی مورد پیگیری دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی افزود: رفع موانع مهم زیرساختی فنی، حمل و نقلی و تجاری از الزامات اجرای هدف‌گذاری صورت گرفته جهت تقویت مبادلات تجاری با کشورهای همسایه به ویژه توسعه صادرات به منطقه آسیای میانه است.

الفت بیان داشت: طبق توافقات اجلاس اخیر امضای موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با این کشور و همچنین تقویت همکاری‌های صنعتی_معدنی، اقتصادی، سرمایه‌گذاری مشترک در مناطق آزاد، گمرکی، علمی و فناوری، تسهیل روادید و مشارکت در رویدادهای تجاری در دستور کار ویژه این کمیسیون قرار دارد.

در این نشست نماینده وزرات راه و شهرسازی از آغاز پذیرش ۳۰ واگن از سوی گمرک سرخس ترکمنستان از آخر هفته گذشته و پیگیری ویژه جهت بازگشایی مرزهای مشترک با ترکمنستان جهت تردد کامیونی به منطقه آسیای میانه خبر داد.

همچنین، جهت تسهیل تردد فعالان اقتصادی، برقراری پروازهای مستقیم در مسیر تهران_تاشکند و بالعکس در ماه جولای ۲۰۲۰ نیز در دستور کار است و به منظور تقویت همکاری‌های ریلی در مسیر ایران_چین، در نشست پنج‌جانبه مقامات ریلی ایران_ترکمنستان_ازبکستان_قزاقستان_چین نرخ تعرفه‌های ریلی نیز نهایی شد.

نظر شما