گزارش روز؛

غول سیمانی کشور در راه بورس/ مردم آماده یک عرضه اولیه بزرگ دیگر باشند

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۵:۴۸:۲۲
کد خبر: ۱۰۲۰۳۹۹
غول سیمانی کشور در راه بورس/ مردم آماده یک عرضه اولیه بزرگ دیگر باشند
دولت در ماه‌های اخیر یکی از مهم‌‎ترین سیاست‌های خود را حمایت از بورس و عرضه شرکت‌های دولتی در آن اعلام کرده است و قدم جدیدی که برداشته شده، عرضه بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور در بورس است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به عنوان بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور و یکی از شرکت‌های تابعه «شستا» با نماد «سیتا» در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شده و 15 درصد از سهام آن در حال آماده شدن برای عرضه است.

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین یا هلدینگ سیمان تامین یک هلدینگ تخصصی سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان و صنایع وابسته عمران و حمل‌و‌نقل است که با تکیه بر منابع خود و استفاده بهینه از آن، نقش رهبری در صنایع یاد شده را ایفا می‌کند.

حفظ و ارتقا ارزش سرمایه سهامداران برای هلدینگ یک اصل و در کنار آن سرمایه‌های انسانی مهمترین محور ارزش‌آفرینی هلدینگ است. موضوع فعالیت شرکت نیز مدیریت، راهبری، نظارت و پشتیبانی واحدها و شرکت‌های مرتبط با صنایع سیمان، عمران و حمل‌و‌نقل است.

در همین راستا، محمد رضوانی فر، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، با اشاره به درج نماد سیتا در بورس اوراق بهادار تهران، گفت: شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین به عنوان یکی از هلدینگ‎‌های تابعه شستا در سه حوزه صنعت سیمان، صنعت عمران، ساختمان و حمل و نقل فعال است.

مدیرعامل شستا با بیان اینکه سیمان تامین بزرگترین هلدینگ سیمان و ساختمان کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: این هلدینگ به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در 45 شرکت سهام دارد که از این تعداد 30 شرکت مدیریتی و 15 شرکت غیرمدیریتی است و از این میان ۲۶ شرکت تابعه این هلدینگ بورسی و 19 شرکت غیربورسی است.

رضوانی فر با بیان اینکه 30 درصد از ظرفیت تولید و فروش سیمان کشور در اختیار این هلدینگ است، تصریح کرد: سود تجمیعی شرکت‌های سیمانی هلدینگ با افزایش 126 درصدی در سال 98 نسبت به سال 97 از 497 میلیارد تومان به 1130 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: در صنعت حمل و نقل، این هلدینگ فقط با یک شرکت خود، 30 درصد ظرفیت حمل و نقل کالاهای اساسی کشور را عهده دار است.

در خصوص سودهی این شرکت آمارها حاکی از آن است که سود خالص تلفیقی شاهد رشدی 187 درصدی بوده و سود خالص تلفیقی هلدینگ سیمان تامین از 471 میلیارد تومان به 1353 میلیارد تومان در سال منتهی به 31 ادریبهشت سال 99 افزایش یافته است.

بر این اساس تصمیم بر ان است که در عرضه اولیه سیمان تامین که با نماد سیتا درج شده است، 15 درصد از سهام این هلدینگ عرضه شود.

عرضه این شرکت در بورس می‌تواند یک قدم مهم دیگر برای شفاف سازی تامین اجتماعی و شستا باشد. ضمن این که آمدن این شرکت به بازار بورس، بستری خواهد شد برای فعالان بازار سرمایه در راستای سرمایه‌گذاری در یک شرکت سودده.

از این رو پیش‌بینی می‌شود که عرضه اولیه سیتا با استقبال گسترده مردم همراه شود و جذب نقدینگی مطلوبی برای این شرکت را به همراه داشته باشد.

جذب سرمایه از بورس برای شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین می‌تواند، زمینه‌ساز پیشبرد طرح‌ها و رشد و توسعه این شرکت باشد. این در حالی است که این هلدینگ عمرانی در صورت توسعه، عاملی خواهد بود برای پیشرفت و آبادانی کشور. 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز