یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل:

بخش خصوصی ایران چندان از این تحریم‌ها متاثر نمی‌شود/ یافتن بازارهای جدید و تقویت رابطه با بازارهای غیرمرتبط با آمریکا باید در دستورکار قرار گیرد

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۰۵:۳۸:۵۶
کد خبر: ۱۰۲۰۴۵۱
بخش خصوصی ایران چندان از این تحریم‌ها متاثر نمی‌شود/ یافتن بازارهای جدید و تقویت رابطه با بازارهای غیرمرتبط با آمریکا باید در دستورکار قرار گیرد
آمریکا به تازگی تحریم علیه بخش فلزات ایران را تشدید کرده و شمار جدیدی از شرکت‌های ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. در همین حال برخی از کارشناسان اقتصادی کشور بر این باورند که ایران می‌تواند با راهکارهایی چون یافتن بازارهای جایگزین، توافق با اتحادیه‌های اقتصادی و برون سپاری داخلی محصولات فلزی ارتباط خود را با بازارهای بین الملل حفظ کند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، آمریکا تحریم بخش فلزات ایران را با تحریم هشت شرکت جدید که در زمینه تولید و صادرات فولاد، آهن و آلومینیوم فعالیت می‌کنند، تشدید کرده است. فولاد مبارکه، سنگ آهن مرکزی ایران، آلومینیوم جنوب و مجتمع جهان فولاد سیرجان از جمله شرکت‌هایی هستند که در فهرست تحریم های اخیر آمریکا قرار گرفته اند. این تحریم‌ها در حالی شدت گرفته که فلزات پس از نفت، از جمله منابع مهم درآمدی و عامل ورود ارز به کشور به شمار می‌آیند، بنابراین باید چاره ای بر رویارویی با آنها اندیشید.

کمیل طیبی، کارشناس اقتصاد بین‌الملل، در این باره گفت: تحریم به عنوان یک شاخصه کلان بر همه جوانب فعالیت‌های تولیدی تاثیرگذار بوده و هست و به یقین تشدید تحریم‌ها، شرایط خوشایندی برای تولیدکنندگان محصولات فلزی فراهم نخواهد آورد.

او افزود: اما باید توجه داشت، این تحریم‌ها بیشتر افراد حقیقی و حقوقی را متاثر می‌کند که رابطه پررنگی با آمریکا دارند و در صورت ادامه همکاری با ایران منافع اساسی آنها به خطر می‌افتد، همچنین این تحریم تنها از سوی یک کشور به ایران تحمیل شده و تحریمی بین‌المللی نیست که همه درهای دنیای خارج را به روی ایران ببندد.

طیبی همچنین گفت: در نتیجه تنوع‌بخشی به شرکای تجاری، یافتن بازارهای جدید و تقویت رابطه با بازارهای غیرمرتبط با آمریکا می‌تواند راهکار خوبی برای رویارویی با تحریم‌ها باشد تا اگر شماری از شرکت‌ها به دلیل به خطر افتادن منافع‌شان در تجارت با ایران ارتباط خود را با ما قطع کنند، جایگزین‌هایی برای آنها وجود داشته باشد. همچنین ایجاد توافق با اتحادیه‌های اقتصادی راهکار دیگری است که می توان به آن متوسل شد.

این کارشناس ادامه داد: توجه داشته باشید که بخش خصوصی ایران چندان از این تحریم‌ها متاثر نمی‌شود و شرکت‌های بزرگ داخلی مشمول تحریم می‌توانند با برون‌سپاری داخلی محصولات خود را به بازار بین‌الملل عرضه کنند، با توجه به اینکه این نوع محصولات از پتانسیل خوبی برای صادرات برخوردارند و در نهایت همه چیز به قدرت و توان ایران در مدیریت صادرات و واردات بستگی دارد. 2/5

نظر شما
پرونده ویژه