مشاور عالی ریاست اتاق بازرگان ایران:

حل مشکلات با همکاری دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر است/ در صادرات عملکرد خوبی داشتیم

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۱:۵۱:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۱۵۲۵
حل مشکلات با همکاری دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر است/ در صادرات عملکرد خوبی داشتیم
مشاور عالی ریاست اتاق بازرگان ایران گفت: ما در دهه‌های اخیر نتوانستیم نتایج چشمگیری در جذب سرمایه خارجی داشته باشیم دلیل آن هم تحریم‌هاست که از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور می‌کاهد. با این حال در صادرات عملکرد خوبی داشتیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، بانک مرکزی در روزهای گذشته بر بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان تاکید داشته است. این سختگیری‌ها در روزهایی که دولت با کمبود ارز برای واردات رو‌به‌روست دور از ذهن نیست، با این حال صادرکنندگان و فعالان اقتصادی در واکنش به این اتفاق گفته‌هایی دارند.

احمد پورفلاح، صنعتگر و مشاور عالی ریاست اتاق بازرگان ایران، در این باره گفت: یکی از فاکتورهایی که یک کشور را به توسعه می‌رساند، درآمدهای ارزی است. این درآمدها می‌تواند از دو کانال به کشور وارد شود، یکی جذب سرمایه‌گذار خارجی است و دیگری صادرات و انتقال ما به ازای آن صادرات به کشور.

او افزود: ما در دهه‌های اخیر نتوانستیم نتایج چشمگیری در جذب سرمایه خارجی داشته باشیم دلیل آن هم تحریم‌هاست که از تمایل سرمایه‌گذاران خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور می‌کاهد. با این حال در صادرات عملکرد خوبی داشتیم. خوشبختانه ایران از مواهب خدادادی بر روی زمین و زیرزمین برخوردار است. از جمله این مواهب محصولات کشاورزی مانند زعفران، زیره، نشاسته و مانند اینها هستند که منابع خوبی برای ورود ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به شمار می‌آیند به ویژه که صادرات مواد غذایی مشمول تحریم‌ها نیست و در همین حال صادرات نفتی ما در سایه تحریم‌ها با کاهش رو‌به‌رو شده است.

پورفلاح اضافه کرد: با این حال نبود ثبات اقتصادی و تغییر دائمی نرخ ارز، سبب شده صادرکنندگان هر روز با یک دستورالعمل رو‌به‌رو شوند، اتفاقی که از انگیزه آنها برای ادامه کار می‌کاهد.

مشاور عالی ریاست اتاق بازرگان ایران خاطرنشان کرد: به نظر من بانک مرکزی به جای در فشار گذاشتن صادرکنندگان باید در آنها ایجاد انگیزه کند تا صادرکننده ارزی را که در اختیار دارد با طیب خاطر به کشور وارد کند و برای تامین نیازها در اختیار کشور قرار دهد. هر چند در هر قشری از جمله صادرکنندگان هم شمار اندکی ناخالصی وجود دارد، اما تهدید صادرکننده و حتی سلب ارز از او به عنوان یک فعال اقتصادی تنها باعث می شود، صادرکننده از چرخه اقتصادی خارج شود و علاوه بر این دیگرانی که می‌خواهند در این عرصه کار کنند، دلسرد شوند. حاصل این اتفاق چیزی نیست جز کاهش تدریجی و تضعیف صادرات.

پورفلاح در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من تنش ما را به جایی نمی‌رساند و حل مشکلات با همکاری دولت و بخش خصوصی امکان‌پذیر است. دولت بدون همراهی بخش خصوصی نمی‌تواند مشکلاتش را حل کند آن هم در شرایطی که ما در تنگنای تحریم‌ها هستیم، بخش خصوصی هم می‌داند که برای ادامه فعالیت به تعامل با دولت و همراهی آن نیاز دارد. 2/5

نظر شما