نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک:

افزایش اجاره بها بیش از ۲۵ درصد غیرقانونی است/ بنگاه‌های مسکن سرپیچی کنند، پلمپ می‌شوند/ مستاجران می‌توانند از موجران شکایت کنند

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۰۸:۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۱۶۶۸
افزایش اجاره بها بیش از ۲۵ درصد غیرقانونی است/ بنگاه‌های مسکن سرپیچی کنند، پلمپ می‌شوند/ مستاجران می‌توانند از موجران شکایت کنند
نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک سقف تعیین شده در ستاد ملی کرونا برای افزایش اجاره بها را قانونی و از همین امروز لازم‌الاجرا دانست و تاکید کرد: اگر مشاور املاکی این مصوبه را رعایت نکند پلمپ خواهد شد و مستاجران می‌توانند از موجرانی که اجاره‌بها را بیش از حد مجاز افزایش داده‌اند شکایت کنند.

حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص مصوبه دیروز ستاد ملی کرونا و تعیین سقف برای افزایش اجاره بها اظهار کرد: وضعیت مسکن امسال شرایط بحرانی دارد و در چنین مواقعی ورود دستگاه قضایی و ایجاد قوانین بازدارنده در کنترل قیمت اجاره بها و یا قیمت مسکن لازم است‌.

او ادامه داد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته هم قوانینی مثل مالیات بر خانه های خالی، مالیات بر عایدی مسکن یا مالیات های بازدارنده یا  تعیین سقف قیمتی وجود دارد.

عقبایی بیان کرد: در شرایط فعلی کشور، قانون خاصی برای کنترل اجاره بها در قوانین مدنی، قوانین تجارت و قوانین مالک و مستاجر یا قانون نظام امور صنفی وجود نداشت.

او تاکید کرد: هرآنچه ستاد کرونا تصویب می کند در حکم قانون است و هر سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه مکلفند در جهت اجرای آن به دولت کمک کنند.

عقبایی توضیح داد: این قانون می گوید که مستاجران شهر تهران نسبت به سال ۹۸ حداکثر ۲۵ درصد افزایش اجاره بها دارند، این رقم در کلان شهر های دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در شهرهای کوچک حداکثر ۱۵ درصد است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: همه مشاوران املاک در سراسر کشور مکلف و موظف به اجرای این قانون هستند چون این مصوبه لازم الاجراست.

او تاکید کرد: مستاجرینی هم که اجاره سال گذشته آن ها مشخص است باید در چارچوب همین قانون افزایش اجاره بها داشته باشند و اگر موجری اجاره بها را بیش از حد اعلام شده افزایش دهد در غیر این صورت مستاجران می توانند شکایت خود را به دستگاه های نظارتی مثل سازمان بازرسی کل کشور، تعزیرات و قوه قضاییه ارائه دهند و این دستگاه ها موظف به نظارت بر اجرای این قانون بوده و به قضیه ورود می کنند.

عقبایی گفت: ما به همه مشاوران املاک رسما اعلام می کنیم از امروز یعنی ۹ خرداد ماه مکلفند هر نوع قرارداد اجاره ای که تمدید می کنند، مقدار افزایش آن را نسبت به سال قبل بررسی و با مصوبه ستاد کرونا تطابق دهند که این قانون را اجرا کنند. اگر مشاور املاکی این قانون را اجرا نکند و یا کد رهگیری نگیرد مورد برخورد قانونی قرار خواهد کرفت و واحد صنفی او پلمپ می شود.

او خاطر نشان کرد: همچنین با توجه به تفاهم وزارت  راه و شهرسازی با وزارت صمت، کد رهگیری برای همه قراردادها الزامی و لازم الاجراست.

نایب ریس اتحادیه مشاوران املاک همچنین توضیح داد: اگر موجری برای اولین بار اقدام به اجاره کند یا کد رهگیری نداشته و بالا تر از قیمت معمول و متعارف بخواهد ملک خود را اجاره دهد، مشاورین املاک باید بررسی کنند و قیمت متوسط منطقه را برای آن در نظر بگیرند.

عقبایی افزود: به مستاجران نیز توصیه می کنیم برای اینکه از تصمیمات بعدی اجاره نشینی مثل افزایش میزان تسهیلات بانکی برای مستاجرین و ... استفاده کنند، حتما کد رهگیری را دریافت کنند تا به عنوان مستاجرین شناخته شده باشند و از این تسهیلات بهره ببرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز