رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مزایا و معایب ساخت خانه‌های ۲۵متری می گوید

واحدهای مسکونی ۲۵ متری برای افراد مجرد کاربرد دارد/ جامعه هدف واحدهای ۲۵ متری مشخص شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۰۵:۱۱:۱۰
کد خبر: ۱۰۲۲۶۵۱
واحدهای مسکونی ۲۵ متری برای افراد مجرد کاربرد دارد/ جامعه هدف واحدهای ۲۵ متری مشخص شود
شهرداری تهران قصد دارد با ساخت واحدهای 25متری گره از مشکل مسکن در پایتخت بگشاید، معاون وزیر سابق راه و شهرسازی در این باره معتقد است که ساخت واحدهای مسکونی 25متری را می توان یکی از راهکارهای تامین مسکن ارزان عنوان کرد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ سیدمحمود فاطمی‌عقدا، رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: ساخت واحدهای مسکونی 25متری را می توان یکی از راهکارهای تامین مسکن ارزان عنوان کرد، البته ارزان به این معنا که از متراژ آن کم می کنیم.

او افزود: هر چند این نوع مسکن می‌تواند برای زوج های جوان و افراد مجرد کاربرد داشته باشد، با این حال  نمی‌توان آن را راهکاری برای تامین مسکن خانوار و رسیدن به هدف تامین مسکن به حساب آورد.

فاطمی‌عقدا ادامه داد: این مدل مسکن را در جوامع دیگر دیده‌ایم، اما در نظر داشته باشید فرهنگ جامعه ایرانی در ارتباط با خانواده منحصر به خودش است و با دید و بازدید گره خورده است، ما مانند کشورهای اروپای شرقی یا غربی نیستیم که بخواهیم به تقلید از آنها خانه‌سازی کنیم. در فرهنگ ایرانی یک زوج نمی‌توانند بپذیرند که خانواده و اقوام‌شان به خانه آنها رفت و آمد نداشته باشند.

او اضافه کرد: فضای 25 متری می‌تواند حکم خوابگاه را داشته باشد، اما خانه نه، چون 25 مترمربع تنها جایی برای خوابیدن در شب است نه گذران زندگی به سبک ایرانی. پس اگر هدف تامین خوابگاه برای افراد مجرد ساکن تهران است، این طرح می‌تواند پاسخگو باشد که البته این هم پیامدهای خود را دارد و به جذب بیشتر افراد از شهرهای دیگر به تهران می‌انجامد و جمعیت پایتخت از این شمار هم، بالاتر می‌رود.

رئیس سابق مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: خانه 25 متری تامین‌کننده نیاز یک خانواده ایرانی متقاضی به مسکن نیست. در طرح تامین مسکن باید الگوی مسکن که در قانون جامع مسکن تعریف شده، اجرا شود. این حداقل انتظاری است که در این زمینه از دولت وجود دارد.

او افزود: درست است که مساله مسکن امروز ساکنین پایتخت را به استیصال کشانده، اما نباید شرایط بحرانی که در زمینه مسکن وجود دارد، به گرفتن تصمیمات لحظه‌ای و هیجانی منجر شود. اگر این یک راهکار یا طرح کاربردی بوده چرا تاکنون اجرا نشده است و اگر می خواهد اجرا شود باید شفاف شود که جامعه هدف، این طرح چه کسانی هستند؟ این جامعه هدف چگونه تشخیص داده شده و پالایش شده است؟

فاطمی‌عقدا خاطرنشان کرد: این طرح مشکل مسکن را حل نمی‌کند، بلکه شرایط اقامت در تهران را تسهیل می‌کند به ویژه که این طرح را شهرداری تهران می‌خواهد اجرا کند در حالی که متولی مسکن جامعه وزارت راه و شهرسازی است. البته شهرداری می‌تواند در قضیه مسکن ورود کند، در سایر جوامع هم شاهدیم که شهرداری در ساخت مسکن‌هایی از جمله مسکن‌های اجتماعی ورود می کند و در اختیار زوج های جوان، دانشجویان و افراد کم‌درآمد قرار می‌دهد تا آنها بتوانند، به تدریج مسکن بهتری را تهیه کنند.

او در پایان افزود: شهرداری ایران در همه شهرها دارای زمین است، شرکت‌هایی برای تخصیص درآمد برای اداره شهر دارد و می‌تواند به استیجار، هم برای کسب درآمد و هم حل مشکل اسکان در تهران بپردازد و از امکانات خود در این زمینه بهره ببرد البته با رعایت قوانین و توجه به چارچوب زندگی خانواده ایرانی.  2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز