عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی:

سود حاصل از اختصاص ارز دولتی به خوراک دام و طیور به جیب دلال می‌رود نه مرغدار/ خوراک دام را با ارز آزاد وارد کنید تا دست دلال‌ها کوتاه شود/ کمبود خوراک به دلیل توقف در بندر است

۱۳۹۹/۰۴/۱۳ - ۰۹:۳۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۲۳۳۰۷
سود حاصل از اختصاص ارز دولتی به خوراک دام و طیور به جیب دلال می‌رود نه مرغدار/ خوراک دام را با ارز آزاد وارد کنید تا دست دلال‌ها کوتاه شود/ کمبود خوراک به دلیل توقف در بندر است
در حالی که انتظار می‌رود اختصاص ارز 4200 تومانی تنها به 5 کالا تعلق گیرد که خوراک دام و طیور از جمله آنها هستند، تولیدکنندگان مرغ می‌گویند از حذف تخصیص ارز دولتی به این اقلام هم استقبال می‌کنند. آنها می گویند واردکننده خوراک با ارز دولتی وارد می‌کند و با قیمت آزاد به مرغدار می‌فروشد در این بین تنها واسطه‌ها و دلال‌ها سود می‌کنند، نه تولیدکننده و مصرف‌کننده.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، به‌ تازگی خبر داده که ارز 4200 تومانی تنها به واردات پنج قلم کالای اساسی ذرت، جو، سویا، روغن و دانه روغنی کالایی تعلق می‌گیرد و به جز این موارد، دیگر برای هیچ کالای دیگری ارز دولتی داده نمی‌شود.

این اتفاق برای تولیدکنندگان دام و طیور خبر خوبی است، آنها می‌توانند این اقلام را با قیمت پایین بخرند، در نتیجه هزینه تولید پایین می‌آید و در نهایت گوشت و مرغ با نرخ هر چه کمتر در بازار عرضه می‌شود.

با این حال اما برومند چهارآیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، در گفت‌و‌گو با برنا از تمایل مرغداران به ورود اقلام یادشده بدون تخصیص ارز 4200 تومانی خبر داد.

او در گفت‌وگو با برنا در این باره گفت: از آذر 1398، ارز 4200 تومانی از واردات واکسن، ریزمغذی‌ها، مکمل‌ها و داروها حذف شده است. پیشنهاد ما به عنوان فعالان صنعت دام و طیور این است که اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات کنجاله ذرت و سویا نیز حذف شود و تولیدکنندگان خوراک مورد نیاز خود را با ارز نیمایی و آزاد تامین کنند.

او افزود: چون سود حاصل از اختصاص ارز 4200 تومانی به خوراک دام و طیور نه نصیب تولیدکننده می‌شود و نه مصرف‌کننده بلکه به جیب دلالانی می‌رود که با ارز 4200 تومانی خوراک ارزان وارد می‌کنند اما به تولیدکننده دام و طیور گران می‌فروشند.

او ادامه داد: اگر ارز 4200 تومانی حذف شود، دست این دلال‌ها هم کوتاه می‌شود. در واقع واردکننده‌ای که از امتیاز ارز 4200 تومانی برخوردار است، به جای اینکه از این امتیاز برای کاهش هزینه‌های تولید استفاده کند و محصول ارزان‌تر در اختیار تولیدکننده قرار دهد از این امتیاز در راستای منافع شخصی بهره می‌برد. در نتیجه ما راضی نیستیم حتی یک روز بیشتر ارز 4200 تومانی به واردات نهاده‌های دامی اختصاص پیدا کند.

او در پاسخ به این پرسش که دلیل کمبود کنونی خوراک دام و طیور چیست، گفت: مساله این است که بیش از 4میلیون تن نهاده وارد کشور شده است اما به دلیل موانع مرتبط با انتقال ارز که ناشی از تحریم‌هاست، امکان تخلیه و ترخیص نهاده‌های وارداتی وجود ندارد. برای همین است که عرضه ذرت و کنجاله سویا کاهش پیدا کرده و قیمت آنها بسیار بالا رفته است. 2/5

نظر شما