عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید خبر داد:

ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک سازی در کشور

۱۳۹۹/۰۴/۱۵ - ۱۰:۳۹:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۴۶۹۹
ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک سازی در کشور
عضو هیئت‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌سازی در کشور به ادارات‌کل راه و شهرسازی و شرکت‌های تابعه شهرهای جدید در کشور خبر داد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید از ابلاغ دستورالعمل جدید ترویج شهرک‌‌سازی در کشور به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و شرکت های تابعه شهرهای جدید در کشور خبر داد.

داوودپور در این خصوص با تأکید براینکه ایجاد شهرک به عنوان یکی از روش های مؤثر تأمین مسکن در شکل موقت و دائم در کشورها محسوب می شود گفت: شهرک ها و شهرهای جدید هر دو به عنوان بازوهای سیاستی دولت ها، می توانند نقشی مهم در ایفای رسالت ساماندهی نظام اسکان، تعادل بخشی به پهنه سرزمین و همگرایی با رویکردهای توسعه ای محسوب شوند.

وی در این باره افزود: سابقه شهرک سازی در کشور به تجربه پروژه های انبوه سازی و بزرگ مقیاس پیرامون شهرهای بزرگ در دهه ۴۰ ه. ش باز می گردد. اولین تجارب کشور در این خصوص بدون وجود دستورالعمل مشخص برای برنامه ریزی و مدیریت شهرک ها اجرا می شد که غالبا طی دهه های اخیر و در جریان رشد و گسترش کالبدی شهرها، به بافت موجود شهرها الحاق شدند.

به گفته این مقام مسئول، آیین‌نامه استفاده از اراضی، احداث بنا و تأسیسات در خارج از حریم مصوب سال ۱۳۵۵، برای اولین بار تعریف مشخصی از شهرک به دست داد و متعاقب آن در سال ۱۳۵۶ اولین دستورالعمل شهرک‌سازی تحت عنوان«دستورالعمل صدور پروانه تاسیس و پروانه بهره برداری از شهرک در خارج از محدوده قانونی و حریم شهرها» در کشور به تصویب رسید. این دستورالعمل در سال ۱۳۸۶ مورد بازنگری قرار گرفت و نسخه اخیر، اصلاحی است که بر دستورالعمل سال ۱۳۸۶ صورت گرفته است.

عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهرهای جدید همچین ادامه داد: اگرچه پیش از این، فرآیند شهرک‌سازی در کشور در قالب دو دستورالعمل مربوط به سال‌های ۱۳۵۶ و ۱۳۸۶، مدیریت و نظارت شده است. اما آسیب‌شناسی کاستی‌های دستورالعمل‌های پیشین و ظرفیت‌های این بخش برای حضور مؤثر در برنامه‌ریزی توسعه شهری و منطقه‌ای در کشور، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید به‌عنوان متولی امر شهرک‌سازی و دبیرخانه ستاد مدیریت شهرک‌سازی کشور را برآن داشت، تا با هدف تدوین سازوکار دقیق و شفاف نظام رسیدگی، مدیریت، نظارت و ترویج شهرک‌سازی در کشور، اقدام به بازنگری در دستورالعمل ترویج شهرک سازی مصوب سال ۱۳۸۶ نماید.

این مقام مسئول با اشاره به طرح موضوع ساخت و سازهای خارج از قاعده در پیرامون شهرها و عرصه های واجد ارزش اکولوژیک خصوصا در مناطق شمالی کشور در جریان مطالعات بازنگری دستورالعمل، عنوان کرد: دستورالعمل کنونی علاوه بر تلاش برای هماهنگ‌سازی اقدامات و ساخت‌وسازها در عرصه‌های طبیعی پیرامون شهرها و جلوگیری از تخریب محیط زیست، اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به شفاف ساختن تعریف شهرک و دسته‌بندی‌های مختلف آن، تدوین نظام برنامه‌ریزی، نظارت، مدیریت و اجرای شهرک‌‌ها، تمهید مکانیزم جذب سرمایه‌گذاری درشهرک‌ها و همچنین ساماندهی شهرک‌های نیمه‌تمام و تمامی مجتمع‌ها، مجموعه‌ها و مراکزی است که با عناوین مختلف طی سنوات پیشین در کشور ساخته شده و چارچوب ضابطه‌مندی برای کنترل و نظارت بر آنها وجود نداشته است.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، داودپور خاطرنشان کرد: خوشبختانه این دستورالعمل در جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در تاریخ ۸ اردیبهشت‌ماه بررسی و به تصویب رسید و با اهتمام وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شد. امید است با وجود بسترهای قانونی کارآمد همچون این دستورالعمل، علاوه بر همگرا ساختن اقدامات در حوزه شهرک‌سازی و برنامه‌ریزی برای آینده در این حوزه، با اعمال محدودیت‌های قانونی، تمامی فعالیت‌ها خارج از چارچوب را در کشور ساماندهی کنیم.

نظر شما