روحانی؛ سهام‌دار ۶۰ درصدی مسکن مهر

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۰۵:۴۴:۵۵
کد خبر: ۱۰۲۴۸۹۸
روحانی؛ سهام‌دار ۶۰ درصدی مسکن مهر
مسکن این روزها به حوزه‌ای تبدیل شده که هجمه‌های زیادی از طریق آن به دولت می‌شود و بسیاری این مساله را مطرح می‌کنند که آیا دولت مسکن مورد نیاز را برای مردم تامین کرده است، یا خیر؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ مسکن همواره یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی مردم و دولت‌ها بوده و با توجه به نقش تعیین کننده آن در اقتصاد کلان به عنوان موتور محرک اقتصاد، شرایط مثبت و منفی این بازار با سایر بخش‌ها مرتبط بوده‌ و بر آن اثر گذار است. بنابراین هرگونه سیاست‌گذاری در این حوزه سایر بخش‌های اقتصاد را نیز درگیر می‌کند.

این روزها بسیاری از مخالفین دولت، با روی کار آمدن مجلس تماما اصولگرا زبان به انتقادهایی تند و بی‌اساس گشوده‌اند و به هر نحوی تلاش می‌کنند جریان مقابل را تحت اتهام قرار دهند.

در این میان شاهد هستیم گفته شده‌ دولت روحانی تعداد بسیار کمی مسکن در اختیار مردم قرار داده و همچنان به تحویل مسکن در دولت احمدی‌نژاد اشاره می‌کنند.

از این رو مطلوب به نظر می‌رسد نگاهی به آمارهای تحویل مسکن در دولت احمدی‌نژاد و روحانی داشته باشیم.

همه طرح مسکن مهر شامل 2 میلیون و 200 هزار واحد می‌شود که از این میزان تا پایان دولت احمدی‌نژاد 690 هزار معادل 31 درصد به مردم تحویل شد. این در حالی است که بسیاری از این واحدها به‌صورت صوری افتتاح می‌شدند و بدون انشعابات و آب و برق و گاز در اختیار مردم قرار می‌گرفتند.

با این حال آمارهای ارائه شده توسط محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، نشان می‌دهد تحویل مسکن مهر در دولت روحانی برابر با یک میلیون و 330 هزار واحد بوده که حکایت از تحویل بیش از 60 درصدی مسکن مهر در دولت دارد.

به گفته وزیر راه و شهرسازی بیش از 200 هزار واحد مسکن مهر در حدود 1/5 سال اخیر تحویل شده و 120 هزار واحد نیز تکمیل شده و باید انشعابات آن برقرار شود.

وی توضیح داد: مابقی واحدهای مسکن مهر نیز در سراسر کشور پرونده قضایی داشته و در دادگاه است که این امر خارج از کنترل وزارت راه وشهرسازی است.

اسلامی همچنین اعلام کرده طبق زمانبدی مشخص شده و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته امسال پرونده مسکن مهر بسته خواهد شد به‌طوری که پروژه مسکن مهر تا پایان شهریور ماه به اتمام می‌رسد.

اما مساله مهم در خصوص تحویل مسکن مهر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این بود که تحویل مسکن این بار صوری نبود و واحدهای مسکونی با امکانات کافی به خریداران تحویل داده می‌شدند.

علاوه بر این در بسیاری از محدوده‌های مسکن مهر اقدام به ساخت درمانگاه، مدرسه، آتش‌نشانی و سایر اماکن مورد نیاز شده که همین مساله استانداردهای مسکن مهر را تا حدود قابل توجهی افزایش داد.

این مساله از آنجایی مشهود است که در دولت احمدی‌نژاد مسکن مهر تقاضایی بسیار کمتر از عرضه داشت و واحدهای بسیاری بدون تقاضا مانده‌ بودند اما در سال‌های اخیر با استانداردسازی‌های لازم، تقاضا برای این واحدهای مسکونی افزایش یافت.

علاوه بر این باید به طرح‌هایی مانند مسکن ملی و مسکن جوانان نیز اشاره کرد که در دولت روحانی اجرایی شدند.

به گفته محمدمهدی بلوردی، معاون فنی و مهندسی سازمان ملی مسکن و زمین وزارت راه و شهرسازی، طرح اقدام ملی مسکن به ‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم این وزارتخانه در دستور کار قرار دارد و برنامه احداث ۴۰۰ هزار مسکن در سال جاری و سال آینده در کشور به اتمام می‌رسند.

حسن روحانی، رئیس جمهور، نیز چندی پیش در خصوص طرح‌های تامین مسکن گفت: در این یکی، دو سال اخیر در مجموع ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلاتی که در صندوق پس انذاز یکم ایجاد شده؛ مسکن در اختیار خانه اولی ها قرار گرفته است.

رئیس جمهور ادامه داد: قدم اصلی و مهمی که شروع کردیم و وزارت مسکن ما در این زمینه بسیار فعال است. این است که ما زمین کافی و ارزان برای شهرک سازی و آن‌هایی که می‌خواهند مسکن در اختیار داشته باشند، با قیمت بسیار کم یا مجانی در اختیار آنان قرار بدهیم. زیرا بخش بزرگی از هزینه مسکن به زمین مربوط است.

روحانی افزود: در این یکی، دو سال اخیر در مجموع ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با تسهیلاتی که در صندوق پس‌انداز یکم ایجاد شده؛ مسکن در اختیار خانه اولی‌ها قرار گرفته است. زمین‌های ۳۳۰ هزار واحد مسکونی در حال آماده شدن است، برای آن که [مردم] صاحب مسکن شوند.

رئیس جمهور با بیان آن که تلاش ما این است که وزارت مسکن ما بتواند تا پایان دولت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را آماده و تحویل بدهد، گفت: تلاش این است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای روستا، امسال و سال آینده تا پایان دولت؛ ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را آماده و تحویل بدهد.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ما می‌دانند در این دو، سه سال اخیر به علت سیل و زلزله ما حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را یا کامل ساختیم یا مرمت کامل کردیم و در اختیار مردم گذاشتیم. یک میلیون و سیصد هزار واحد نیمه کار  یا صفر کاری که در بیابان بود؛ تکمیل و تحویل دادیم.

رئیس جمهور با بیان این که آنانی که در گوشه و کنار می‌گویند دولت یازدهم و دوازدهم چه کار کرده است؛ این آمار و ارقام پیش روست؛ گفت: ما چه قدر واحد برای مردم گذاشتیم و امروز برای واحدهای مسکونی تلاش می‌کنیم و ان‌شاءالله این قدم ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این آمار نشان می‌دهد مسکن ساخته‌ شده و تحویلی در دولت روحانی بسیار قابل توجه‌تر از دولت‌های نهم و دهم بوده است. این تعداد مسکن با وجود این که کافی نیست و بازار را اشباع نمی‌‎کند، اما توانسته بخشی از نیاز بازار را تامین کند و اگر در ادامه این اقدامات، معضل سوداگری نیز در این بازار رفع شود، می‌توانیم با تعادل قیمت‌ها برسیم. 5

نظر شما
پرونده ویژه