دبیر انجمن واردکنندگان برنج:

برنج‌هایی که تاکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، موظفند همه محموله را در اختیار دولت قرار دهند

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۵:۴۱:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۶۰۷۳
برنج‌هایی که تاکنون با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است، موظفند همه محموله را در اختیار دولت قرار دهند
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: برنج‌هایی که تاکنون با ارز 4200 تومانی وارد شده است، موظفند همه محموله را در اختیار دولت قرار دهند، در غیر این صورت اجازه ترخیص کالا را ندارند. همچنین دیگر چیزی به نام ارز 4200 تومانی در واردات برنج وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، ارز 4200 تومانی به‌تازگی از واردات برنج حذف شده و آن دسته از واردکنندگانی که با این ارز برنج وار کرده‌اند، تنها به شرط تحویل به دولت می‌توانند کالا را ترخیص کنند. در همین حال واردکنندگان از عرضه قطره‌ چکانی ارز نیمایی خبر می‌دهند، اتفاقی که به رسوب 180هزار تن برنج در بنادر انجامیده است.

«مسیح کشاورز»، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، در گفتگو با خبرنگار اقتصادی برنا گفت: برنج‌هایی که تاکنون با ارز 4200 تومانی وارد شده است، موظفند همه محموله را در اختیار دولت قرار دهند، در غیر این صورت اجازه ترخیص کالا را ندارند. همچنین دیگر چیزی به نام ارز 4200 تومانی در واردات برنج وجود ندارد.  

او در پاسخ به این سوال که وزارت صمت به چه دلیل واردکنندگان را ملزم به تحویل برنج به دولت کرد، گفت: به نظر من وزارت صمت دو دلیل می تواند داشته باشد؛ یکی اینکه دو نرخه بودن بازار قابل کنترل نیست، یعنی واردکننده با ارز 4200 تومانی وارد می کند و با قیمت ارز آزاد می‌فروشد و کسی هم نمی‌تواند، کنترلی بر این موضوع داشته باشد و این کل چرخه بازار برنج را بر هم می‌زند.

او افزود: استدلال دیگر هم آن است که حالا دولت می‌تواند بدون اینکه ارزی وارد کند، ذخایر احتیاطی خود را تکمیل کند. اگر بخش بازرگانی کشور بخواهد برای ذخایر احتیاطی برنج وارد کند مجبور است از دولت ارز بگیرد، حالا که ارز 4200 تومانی برای واردات برنج نیست، این بهترین فرصت است که ذخایر احتیاطی خود را با برنج وارداتی ارزان پر کند.

کشاورز اضافه کرد: در حال حاضر بر سر تامین ارز نیمایی با بانک مرکزی مشکل داریم. ما برای واردات 480هزار تن برنج تقاضای ارز نیمایی کردیم که 180هزار تن آن هنوز باقی مانده و ارز نیمایی به آن داده نشده است، در واقع عرضه ارز نیمایی بسیار کند شده و قطره چکانی در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد.

او تصریح کرد: این 180هزار تن برنج از بهمن ماه تاکنون در بنادر جنوب کشور مانند بندرعباس و بندر چابهار به دلیل عدم تخصیص ارز نیمایی رسوب شده است. بخشی از این برنج‌ها قرار بود با ارز 4200 تومانی وارد شود که پس از حذف ارز 4200 در اردیبهشت، حالا واردکنندگان منتظر دریافت ارز نیمایی برای ترخیص هستند.

او همچنین دو کشور هندوستان و پاکستان را اصلی ترین مبادی واردات برنج به ایران معرفی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز