رئیس هیات عامل ایمیدرو:

قوانین به نفع تولید و صادرات گوهرسنگ ها اصلاح می شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۹:۵۰:۲۷
کد خبر: ۱۰۲۶۳۰۲
قوانین به نفع تولید و صادرات گوهرسنگ ها اصلاح می شود
رییس هیات عامل ایمیدرو خبر داد: در بازنگری سند نهایی توسعه صنعت گوهر سنگ ها،‌ مشوق های تولیدی،‌ توسعه بازارهای داخلی و‌ صادراتی با استفاده از اصلاح قوانین به طور برجسته ای ارائه شده است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از ایمیدرو، غریب پور در نشست نهایی کردن سند ملی گوهر سنگ ها و استراتژی های برگرفته از آن که به صورت ویدئو کنفرانس و با حضور معاونان و مدیران وزارتخانه های صمت و میراث فرهنگی و گردشگری و نیز روسای تشکل های تخصصی برگزار شد، تصریح کرد: ایمیدرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی، گمرک و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، معافیت از پرداخت حقوق دولتی توسط معدنکاران،‌ اصلاح نظام تعرفه ای و حذف مالیات بر ارزش افزوده را برای رونق بخش های تولیدی و تجاری، تسهیل صادرات و جلوگیری از ورود قاچاق اجرایی می کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از ارایه نسخه نهایی سند ملی توسعه گوهر سنگ ها برای حاضران، افزود: این سند پس از نهایی شدن، از امسال به اجرا گذاشته می شود.

غریب پور تاکید کرد: گوهر سنگ ها، نخستین بخشی است که به صورت 100درصدی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

وی با بیان اینکه نسخه فعلی سند ملی توسعه صنعت گوهر سنگ ها و برنامه ریزی عملیاتی آن حاصل ماه ها برنامه ریزی و برگزاری جلسات مشترک با تمامی ذینفعان این صنعت است، گفت: ساز و کارهایی در این سند ملی تعریف شده که بخش خصوصی میدان دار اصلی، و دولت حامی و تسهیل گر باشد.

به گفته غریب پور، قرار است حتی پروانه های اکتشافی و پروانه های بهره برداری معادن گوهر سنگ ها نیز به بخش خصوصی واگذار شود و طرف دولتی تنها به اصلاح قوانین با هدف ارایه مشوق ها و تسهیل گری طی برنامه ریزی و نظارت بپردازد. همچنین آموزش ها، استانداردها، توسعه زیرساخت های این صنعت و موارد بالادستی را پیاده سازی کند.

غریب پور گفت: ایمیدرو در برنامه اکتشافی خود، غربالگری مطالعات گذشته 16 استان توسط خانه معدن را تحت پیگیری قرار داده و همچنین مطالعه در پانزده استان دیگر و فعالیت اکتشافی در محدوده های امیدبخش گوهرسنگ ها را در دست اقدام دارد به طوری که با صدور پروانه های اکتشاف، بخش خصوصی به فعالیت بپردازد.

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: سند توسعه گوهر سنگ ها در دو افق 1405 و 1410 دیده شده و با احتساب مشترکات این دو زمان، 6 استراتژی دارد.

به گفته وی، ‌اصلاح ساختار کلان، توسعه زیرساخت های کسب و کار و توسعه مدیریت منابع انسانی در هر دو افق مشترک هستند.

غریب پور تصریح کرد: حذف تعرفه واردات سنگ های خام و "تراش خورده سوارنشده" به دلیل استفاده در محصول به عنوان مواد اولیه و همچنین با هدف جلوگیری از قاچاق، مطابق برنامه ریزی پیگیری می شود. وی تصریح کرد: در سال جاری اصلاح نظام تعرفه ای و خود اظهاری مالیاتی پیش بینی شده تا شرایط کسب و کار 35 تا 40 درصد تسهیل شود. رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه معافیت های مالیاتی و بیمه ای در برنامه ریزی عملیاتی گوهر سنگ ها دیده شده شد،‌ ادامه داد: حذف مالیات بر ارزش افزوده نیز در زنجیره تولید این صنعت پیگیری شده به طوری که شرایط برای ایجاد ارزش افزوده و سپس صادرات آن فراهم شود.

وی با اشاره به بخش دیگری از استراتژی توسعه صنعت گوهر سنگ ها،‌ به نهادسازی در این حوزه اشاره کرد و گفت: ایجاد تشکل "خانه گوهر سنگ ها" و احداث "مرکز ملی ارزیابی و اعتبارسنجی" از جمله اقدامات پیش رو است. غریب پور تاکید کرد: شورای عالی خانه گوهر سنگ ها با حضور وزارتخانه های صمت، ایمیدرو، علوم و تحقیقات، میراث فرهنگی و گردشگری و نیز اتاق های بازرگانی و اصناف،‌ گمرک و تشکل های تخصصی تشکیل می شود.

غریب پور درباره ایجاد انسجام در این صنعت گفت:‌ تجمیع کارگاه های جزیره ای و خانگی در یک مجموعه در استان هایی همچون خراسان رضوی، تهران، یزد و آذربایجان شرقی و اصفهان که دارای گمرک تخصصی هستند زمینه توسعه صادرات را فراهم می آورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز