یک اقتصاددان در گفت و گو با برنا:

تقاضا برای خرید ارز حاصل از صادرات به قیمت ارز آزاد کمال بی‌انصافی است/ ارزانی نهاده‌های تولید در ایران سود کلانی را نصیب صادرکنندگان می‌کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۰۵:۴۷:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۶۶۴۰
تقاضا برای خرید ارز حاصل از صادرات به قیمت ارز آزاد کمال بی‌انصافی است/ ارزانی نهاده‌های تولید در ایران سود کلانی را نصیب صادرکنندگان می‌کند
صادرکنندگان پیشنهاد می‌کنند در تنش بین دولت و صادرکنندگان بخش خصوصی بر سر بازگرداندن ارز حاصل از صادرات، بانک مرکزی برای اینکه مشوقی در این زمینه در نظر بگیرد، ارز آنها را با قیمتی گران تر از ارز آزاد بخرد. پیشنهادی که به گفته یک اقتصاددان نهایت بی انصافی آنها را نشان می دهد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، هیاهویی که به تازگی بر سر بازگشت ارز حاصل از صادرات برپا شده، هر روز ابعاد جدیدی به خود می گیرد، رویکرد بخش دولتی بر بازگشت بدون چون و چرای ارز است که با مقاومت شماری از صادرکنندگان به ویژه خصوصی‌ها رو به رو شده است. در این بین وزارت صمت پیشنهاد ایجاد مشوق هایی برای صادرکنندگان داده است.

بهترین حمایت، خرید ارز است

در همین راستا حمیدرضا صالحی، از اعضای اتاق بازرگانی، در پاسخ به این سوال که چه مشوق‌هایی می‌تواند به انعطاف صادرکنندگان بینجامد، گفت: دولت خود می‌داند که آوردن ارز به کشور کار ساده‌ای نیست و هزینه خود را دارد، بانک مرکزی هم این را تایید کرده است در چنین شرایطی نمی‌توان از صادرکننده انتظار داشت که با نرخ نیما ارز را بازگرداند.

او افزود: همان طور که وزارت صمت گفت باید برای بازگشت ارز صادرات مشوق‌هایی برای صادرکنندگان ایجاد کرد، به طور مثال بانک مرکزی می‌تواند ارز صادرکنندگان را اندکی حتی 500 تومان گران‌تر از نرخ ارز در بازار آزاد بخرد، این بزرگ‌ترین تشویق است و نشان می‌دهد، دولت از فعالان اقتصادی که ارز به کشور وارد می کنند حمایت می‌کند.  

پیشنهاد خرید ارز نهایت بی‌انصافی صادرکنندگان است  

در ادامه لطفعلی بخشی، اقتصاددان، در رابطه با این پیشنهاد عضو اتاق بازرگانی، آن را نشان دهنده کمال بی‌انصافی صادرکنندگان می‌داند. بخشی در این باره به برنا گفت: نیروی کار در ایران ارزان ترین نیروی کار جهان است. یعنی کارگر ایرانی از کارگران ویتنامی، چینی و بنگلادشی هم کمتر دستمزد می‌گیرد.

او افزود: همچنین بنزین در ایران تقریبا پایین‌ترین قیمت را در جهان دارد. قیمت‌های گازوئیل، آب، برق و گاز هم از همه جای دنیا ارزان‌تر است. اینها همه عوامل تولید هستند پس فعالان اقتصادی ما با ارزان‌ترین نهاده‌های جهان کار می‌کنند و کالایی را که حاصل تولید آنهاست، صادر می‌کنند، در نتیجه قیمت نهایی محصولات ایرانی از رقبای جهانی دست کم 50درصد پایین تر است. این اختلاف کالا بین داخل و خارج کشور سود کلانی را نصیب صادرکننده‌ها می‌کند. پس اینکه انتظار دارند ارزشان گران‌تر خریداری شود، کمال بی‌انصافی آنها را نشان می‌دهد.  

او اضافه کرد: درست است که تبادلات ارزی در تنگنای تحریم‌ها هزینه دارد اما در عوض تولید در ایران هزینه بسیار کمتری در مقایسه با جهان دارد همچنین نرخ ارز در ایران رو به روز در حال افزایش است.

بخشی در نهایت تصریح کرد: صادرکنندگان با پیشنهاد خرید ارزشان به بیش از قیمت ارز بازار آزاد تنها می‌خواهند از شرایط کنونی بیشترین بهره و سود را ببرند. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز