یک فعال معدنی در سیستان و بلوچستان:

تجربه موفق سنگان می‌تواند در سیستان و بلوچستان هم تکرار شود/ معدن طلا و مس تفتان به دست چینی‌ها بهره‌برداری می‌شود/ روزگاری، کسی نمی‌توانست در سنگان رفت و آمد کند

۱۳۹۹/۰۴/۲۵ - ۰۵:۴۱:۱۳
کد خبر: ۱۰۲۷۷۳۸
تجربه موفق سنگان می‌تواند در سیستان و بلوچستان هم تکرار شود/ معدن طلا و مس تفتان به دست چینی‌ها بهره‌برداری می‌شود/ روزگاری، کسی نمی‌توانست در سنگان رفت و آمد کند
توسعه معدنکاری در استان سیستان و بلوچستان با توجه به پتانسیل‌های قدرتمندی که در این منطقه وجود دارد، می‌تواند منبع درآمدی مردم محرومی باشد که امروز با کولبری مواد مخدر امرار معاش می‌کنند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا، در حاشیه سفر روز پنج‌شنبه سرپرست وزارت صمت به استان سیستان و بلوچستان تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور امضا شد. موضوع این تفاهم‌نامه دو ساله تشریک مساعی در تهیه اطلاعات پایه زمین‌شناسی و انجام مراحل شناسایی، پی جویی و اکتشاف عمومی در محدوده‌های استان سیستان و بلوچستان متعلق به سازمان زمین‌شناسی کشور و پهنه‌های موجود در این استان بر پایه اطلاعات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است. توسعه معدنکاری در این استان که محرومیت و مواد مخدر عبارات رایج در توصیف آن است، می‌تواند تغییراتی شگرفی ایجاد کند.

«وحید جامعی»، معدنکار شاغل در سیستان و بلوچستان، در این باره به خبرنگار اقتصادی برنا گفت: سیستان و بلوچستان، استانی پهناور است. 1549کیلومتر مرز خاکی و آبی با چند کشور همسایه دارد. مساحت این استان 3.5 برابر کشور فرانسه است، با این حال متاسفانه تاکنون تدابیر درستی برای آن اندیشیده نشده است.

او افزود: قراردادی که بین سازمان زمین شناسی، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان بسته شده است، به یقین می تواند در شناسایی پتانسیل‌های منطقه موثر باشد.

او ادامه داد: این استان در کمربند طلا و مس قرار دارد. معدن طلا و مس تفتان که یکی از بزرگ‌ترین معادن از نوع خود در جهان و بزرگ ترین در خاورمیانه است، در حال حاضر به دست چینی‌ها بهره‌برداری می شود، سیستان و بلوچستان نیز در امتداد همان کمربند قرار دارد و از آن ذخایر برخوردار است.

جامعی اضافه کرد: این استان هم امنیت لازم را ندارد و هم از جغرافیای خشن، بسیار گرم و کم آب برخوردار است. بنابراین اگر در ابتدای کار مشوق‌هایی برای بخش خصوصی در نظر گرفته شود، بخش خصوصی می‌تواند به ذخایر این منطقه در قالب معادن کوچک و بزرگ مقیاس ورود کند.

این معدنکار همچنین اظهار کرد: تجربه ناامنی را ما در منطقه سنگان هم داشتیم. روزگاری ساعت 6 عصر به بعد کسی نمی‌توانست در سنگان رفت و آمد کند، در حالی که امروز مجتمع معدنی سنگان امنیت، اشتغال و درآمد را برای این منطقه به وجود آورده است. در سنگان روزگاری منبع درآمد مردم از مواد مخدر بود امروز درآمد آنها از پروژه های برقرار در منطقه 70برابر مواد مخدر است.

او افزود: آنچه به ایجاد ناامنی در این استان انجامیده، فقر است، در نتیجه ایجاد اشتغال و درآمد به کاهش شرارت های رایج در منطقه می انجامد. درآمد مردم سیستان و بلوچستان تنها به بارکشی و کوله بری این مواد خلاصه می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که اگر سرمایه گذاری غیربومی بخواهد در سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری معدنی کند، با چه چالش های احتمالی رو‌به‌رو خواهد بود، گفت: غریبه‌ای که به استان وارد می‌شود باید با بومیان منطقه به توافق برسد و سیاست دولت هم باید بر توانمندسازی، بومی‌ها باشد. 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز